Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Joseph A. ValentineHudba:
Frank SkinnerHrají:
Priscilla Lane, Robert Cummings, Otto Kruger, Alan Baxter, Clem Bevans, Norman Lloyd, Alma Kruger, Vaughan Glaser, Dorothy Peterson, Ian Wolfe, Kathryn Adams (více)Obsahy(2)
Letecký konstruktér Robert Cummings je svědkem nacistického atentátu na továrnu, ve které pracuje. Během výbuchu je zabit Robertův nejlepší přítel a on sám je obviněn ze sabotáže. Aby očistil své jméno, vydává se na neúprosný hon napříč celou zemí, který vyvrcholí v závěrečném souboji na vrcholku sochy Svobody. Hitchcockův první film pouze s americkým obsazením uhání dopředu závratnou rychlostí skrze atmosféru strachu, z níž jde mráz po zádech, a představuje tak hotové mistrovské dílo napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (96)
Hitchcockův klasický motiv falešného obvinění, pronásledování a záměny osob. Sabotér má, hlavně v první polovině, až vražedné tempo, některými kritizovaný Robert Cummings je podle mě výborný, záporák Norman Lloyd přímo skvělý a hudba správně nervózní. Navíc se tento černobílý snímek odehrává v opravdu rozmanitých lokacích a vrcholí na Soše svobody. I po letech od poslední projekce, opět kvalitní filmový zážitek. Starý dobrý Hollywood, ten prostě zklamat nemůže. ()
Na Hitchcocka prachsprostě průměrná záležitost. Lákavá premise je záhy pohřbena neskutečně naivním, někdy až přímo absurdním scénářem (postava moudrého starce a jeho neteře, která se chová přesně v duchu těch nejhorších klišé - "láska" a proměna názorů je spíš úsměvná), v němž navíc docela trapně rezonují vlastenecké nálady během druhé světové války. A proč Barryho sakra nezastřelí už v prvních pěti minutách? Sabotér je jedna velká nelogičnost, kterou zachraňují jen Hitchcockovsky klasické návaly napětí. Ale stále pro mě zatím nejhorší Alfie - navíc s naprosto nezajímavou ústřední dvojicí. ()
Vrátila jsem se k tomuto snímku s velkým časovým odstupem a s potěšením konstatuji, že tenhle Hitch na mě funguje.. Hlavní postava v podání Roberta Cummingse báječná, obyčejný chlapík se náhodně připlete do cesty sabotérům a vzápětí mu jde o život.. Mou pozornost rovněž zaujal výtečný Otto Kruger, jakmile se objevil na scéně, měl mě, no a samozřejmě památný závěr na Soše Svobody.. ()
Najnudnejší film, aký som od Hitchcocka videla. Vzhľadom na režisérsky a scenáristický potenciál, ktorý rezonuje v iných, omnoho zručnejších Hitchových filmoch, sa tento javí ako nočná mora. Absolútne nezvládnutá obsahová štruktúra, vďaka ktorej film nepôsobí špionážne, hitchcockovsky napínavo, ale vykľula sa z neho moralizujúca etická agitka s hlúpymi nereálnymi charaktermi ľudí, ktorí by sa v skutočnosti nikdy nesprávali tak naivne, ako sa správajú v tomto filme, postavy s neuveriteľne dobrotivými tendenciami. Nesympatická herecká dvojka to celé iba korunuje. Nechápem tie vysoké hodnotenia, film je napraskaný logickými chybami a pri dialógových scénach je tak nudný, že sa mi nechcelo veriť, že to natočil Hitchcock. ()
Ja budem v oslavných ódach veľmi skromný a opatrný...Hitch síce je ťažký frajer, jeho trademarky sú v podstate zachované. Problém vidím v rozpačitom scenári, predovšetkým jeho rozháranosti, istej naivite- nielen čo sa týka príbehu, ale aj konania postáv (rok vzniku u Maestra neberiem ako poľahčujúcu okolnosť!). Práve miestami pochybná vierohodnosť a povrchnosť scenára jemne devalvuje Hitchockovo režijné majstrovstvo. Prejavuje sa to predovšetkým pri nefungujúcej romantickej línii a celej prvej polovici príbehu. Rovnako tak hlavný hrdina mi príde toporný, rovnako ako niektoré dosť zlé štúdiové dekorácie. Hitch si za tú kritiku môže sám, nemal si nastaviť laťku tak vysoko:) Btw, milovníkom čierno-bielej obrazovej kompozície vrele odporúčam "vyčistenú", novú HD verziu- pastva pre oči! ()
Galerie (73)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (30)
- Dlouho se nemohlo přijít na to, kdo ve filmu hraje Kena Masona, přítele Barryho Kanea (Robert Cummings). V titulcích není uveden. Herec byl velmi obtížně rozpoznatelný. Hitchcock hledal někoho, kdo by mohl hrát roli Kena, což byla sice malá, ale velmi důležitá postava. Pak ho jednoho dne objevil na place: "To je ten pravý, dostatečně vysoký, dobře stavěný mladý muž, dobře vypadající a sympatický.“ Nebyl to vůbec žádný herec, ale velmi se do té role hodil. Nakonec se stal hlavním kulisákem v Universalu. Jmenoval se Virgil Summers a toto bylo poprvé a zároveň i naposledy, co se objevil na filmovém plátně. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
- Hitchcock chtěl nejprve, aby hlavního hrdinu hrál Cary Grant a darebáka Harry Carey. (Kulmon)
- Kritik Bosley Crowther z New York Times označil dielo ako "rýchly film s vysokým napätím, ktorý sa vrhá takým tempom vpred, že ponúka málo príležitostí obhliadnuť sa späť a hravo zakrýva diery či hrbole, ktoré ho trápia. Príležitostné predstavenie FBI či námorníckej polície ako bandy tupcov, všeobecná ignorácia profesionálnych agentov skôr oslabuje vlastenectvo, ktoré sa pokúsili tvorcovia vo filme zdôrazniť." (Biopler)
Reklama