Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Námětem pro celovečerní filmový debut šestadvacetiletého režiséra Jana Hřebejka se stala stejnojmenná „pamětnická“ povídka Petra Šabacha z knihy "Jak potopit Austrálii". Originální muzikálová komedie je situována do Dejvic konce 50. let, žijících poklidně svým „maloměstským“ způsobem ve stínu rudé hvězdy na špici hotelu Internacional. Do světa rodičů, náruživě žijících všedními starostmi, aby zaplašili tíži doby, a jejich ratolestí, jejichž tušení „světa venku“ podporuje exotický obsah popelnic zmíněného hotelu, vtrhne jednoho dne mladík Bejby. Nevinný pra-chuligán svým výstředním oblečením a vášní pro nezvyklé rokenrolové rytmy způsobí pozdvižení – mládež je nadšena a rodiče si zoufají. I když svérázný prorok je nakonec zničen (podobně jako mnoho jiných, kteří ukázali cestu), pro generaci kluků znamená jeho zjevení klíčový obrat v jejich životě... Jan Hřebejk, inspirován Vlasy M. Formana, svou výpověď o 50. letech spojuje s výraznou videoklipovou stylizací. Základní dějová linie se zcela přirozeně rozvíjí i v písních a suverénně realizovaných tanečních číslech. Zásluhu na zdařilém výsledku má spolupráce kameramana Jana Malíře, choreografa Josefa Prouzy a autora písní Ivana Hlase. Vesměs přesně obsazeným hereckým představitelům dominují Jakub Špalek, Martin Dejdar a Josef Abrhám. Zdařilý muzikál příjemně překvapil a nadchl řady příznivců. Získal Českého lva za nejlepší film roku 1993. (Česká televize)

(více)

Recenze (364)

gutshoter 

všechny recenze uživatele

Jeden z prvních hitů Jana Hřebejka je muzikál... Přece jen jsem od něho zvyklý na něco jiného. Ne že by to dopadlo tragicky, já to považuju za průměr, možná podprůměr. Děj mě nezasáhl, písničky jsou jenom, dá se říci, o jednom. Občasné komediální prvky, tolik slavné, na které by si snad mohl Hřebejk pořídit patent, se zde vyskytují také a úsměv vykouzlit rozhodně dokážou. To je ale vše. Od slavného muzikálu Šakalí léta jsem čekal mnohem víc. ()

Endyis 

všechny recenze uživatele

Tenhle film, jakožto muzikál, stoupá a padá s muzikou... To, co udělal Ivan Hlas, bylo příjemě poslouchatelné a to převážně písničky, které sám nazpíval. Ovšem Kalouskům zpěv, jenž přezpívává Dejdara, to celé brutálně stahuje k zemi. Za to jsem málem odečetl hvězdičku, pač Kalousek svým "umělým" a školeným zpěvem degradovává hlavní postavu v "rock´n´rollového zpěváka z hudební školy". Jinak Skvělý Josef Abrhám a ta omladina tu také nehraje špatně (když to porovnám třeba s Gymplem). Škoda těch zbytečných chybiček a drobného "nedotažení". Každopádně se jedná o velmi povedený počin z Hřebejkovi tvorby. Film dobře kontruje trapnému Renčově pokusu Rebelové... ()

Reklama

Othello 

všechny recenze uživatele

První půle devadesátých let v Česku se z filmového hlediska vyznačovala vzestupem vizuálně výrazných snímků s velkými rozpočty od mladých nadšených režisérů, které však bohužel neměly v náhlé záplavě západních, doposud nedostupných titulů, kdovíjaký divácký úspěch (dále viz třeba Kouř, Akumulátor 1, první Renčové). Zároveň na nich bylo vidět okouzlení tvůrců právě západními tématy a přístupy, které nadšeně švédovali. Proto vznikly možná trochu mimoděk zvláštní zeitgeist filmy, které fungují daleko více pocitově a povrchově než že by měly nějakou hloubku, ale zároveň z nich prýští strašné nasazení, energie a radost tvořit, přičemž se stále odehrávají v zešedlých socialistických kulisách. Šakalí léta jsou filmem, který nijak zvlášť dobře vypráví příběh o něčem, co tu nikdy nebylo způsobem, jaký tu nikdo doposud nedělal. Vzniká tak mimoděk nějaké zvláštní universum, kterému se lze racionálně v pohodě ubránit, ale které jinak díky vynikající kameře, výpravě a scénografii (aka "úvod do hřebejkovské komunistické hnědi") lze zase nakrásně propadnout na té pocitové úrovni. S čímž my, bývalí kluci z pod Julišky, rozhodně nemáme problém. ()

FrankSusta 

všechny recenze uživatele

Zprvu to stále ještě vypadalo jako až nadmíru inteligentní český muzikál s dobrým a chytrým příběhem, však jak šel čas, začalo se to propadat a já jaksi ztratil přehled o jakémkoliv příběhu. Námět rozhodně dobrý, však to má jakýsi zpád který nedává smysl, je to takové uspěchané a pomotané a střih tomu nepomáhá (stejně jako zvuk). Písničky jsou ale ovšem chytlavé a kamera mě velice mile překvapila. Herci hrajou docela dobře a zkrátka mě bavili (Dejdar je talent). Na divadelní adaptaci jsem ale taky byl v divadle Na fidlovačce, a musím říct, že divadlo mělo děj ustálenější, srozumitelnější a zkrátka jasnější. Mírné zklamání, však líbilo se mi to i tak, tudíž dávám čtyři hvězdy. - po dlouhém rozmýšlení nakonec hodnocení ale měním ()

fabecc1222 

všechny recenze uživatele

Dejdar ve svojí suverénně nejlepší roli, sympatičtí dětský herci, přesný Abrhám, výborné songy a choreografie. Ale stačí to? Děj je tady teda hodně plochý, nezáživný, Šabach z toho je sice dost cítit, stejně tak, že tvůrci ladí formu a styl směrem k Pelíškům, ale tady to prostě ještě nedokážou prodat, a ta dobová atmosféra je tu vidět prostě strašně málo, a ty jednotlivé příběhy nedokážou vtáhnout. Pokud si nedokážete užít ani ty hudební čísla, tak si klidně ještě jednu hvězdu odmyslete. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (41)

  • Taneční kreaci, které se říká „kačeří chůze“, kterou použil Bejby (Martin Dejdar) i „Kšanda“ (Jan Semotán) ve filmu, používali od třicátých let 20. století T-Bone Walker, Chuck Berry v padesátých a poté i Angus Young z ACDC v sedmdesátých letech. (Dinsberg)
  • Píseň „Zavřete oči“ v závěru filmu nezpívá nikdo jiný, než sám Jan Semotán. (camper)
  • Skutečným předobrazem Bejbyho (Martin Dejdar) a idolem místní omladiny byl Ladislav Dobiáš. (sator)

Související novinky

Zemřel Josef Abrhám

Zemřel Josef Abrhám

17.05.2022

České nebe se rozrostlo o další velkou hvězdu, ve věku dvaaosmdesáti let totiž zemřela jedna z nejvýraznějších postav naší kinematografie, Josef Abrhám. Oblíbený herec se poslední dobou bohužel… (více)

Reklama

Reklama