Režie:
John HughesScénář:
John HughesKamera:
Tak FujimotoHudba:
Ira NewbornHrají:
Matthew Broderick, Alan Ruck, Mia Sara, Jeffrey Jones, Jennifer Grey, Cindy Pickett, Lyman Ward, Charlie Sheen, Ben Stein, Richard Edson, Kristy Swanson (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Všechno, na co se jen bojíme pomyslet, Ferris udělá během jednoho dne... Předčasně zesnulý americký scenárista, režisér a producent John Hughes (1950-2009) se v polovině osmdesátých let prosadil jako tvůrce autorských komedií, v nichž přesně vystihl chování, mluvu, starosti i radosti tehdejších teenagerů. Asi nejlépe se mu to podařilo v dnes už klasické veselohře Volný den Ferrise Buellera (1986), kterou napsal údajně během šesti dnů a která líčí osudy geniálního záškoláka při jedné z jeho eskapád i marný boj ředitele školy Rooneyho přistihnout konečně nezbedníka při podvádění. Dokonale vypointovaný scénář a především přirozené herecké výkony nejen hlavních ale i vedlejších představitelů jsou největšími devizami filmu. V titulní úloze září Matthew Broderick (předtím se proslavil obdobnou postavou studenta, který pronikne do počítače Pentagonu, ve filmu Válečné hry), v jehož stínu se trochu ztrácejí Alan Ruck (Ferrisův nejlepší kamarád Cameron) i Mia Saraová (Ferrisova dívka Sloane). Svůj mimořádný smysl pro komické načasování tu v roli ředitele ukazuje Jeffrey Jones, nedoceněný herec charakterních rolí (např. císař Josef II. ve Formanově Amadeovi). I na menším prostoru se tu dobře uplatnila Jennifer Greyová jako Ferrisova trpící sestra Jeanie; její definitivní průlom mezi hereckou elitu nastal už v příštím roce v Hříšném tanci. Pozoruhodný výkon v jediné scéně na policejní stanici také předvádí tehdy prakticky neznámý Charlie Sheen, jenž tu hraje (jak jinak!!) mladíka zatčeného kvůli drogám. Snímek se stal diváckým hitem, při rozpočtu šest milionů dolarů vydělal při svém prvním uvedení v amerických a kanadských kinech víc jak desetinásobek této částky. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (177)
Tak si to vyjasněme, nejsem fanouškem Johna Hughese, vlastně všechny jeho filmy, které jsem doposud viděl mě zklamaly. Reputace a kultovní aura obklopující všechny jeho snímky mi byla vždycky záhadou. S Ferrisem Buellerem jsme si sedli od první minuty. Seinfeldovský příběh, na první pohled, o ničem skvěle graduje a ve výborné finálové čtvrtině přesně umí zúročit dosavadní stopáž a cestu, kterou divák s postavami do té doby kráčel. Zrovna všechny zdejší postavy jsou krásně napsané a jejich královsky odsýpající dialogy doplňují jejich nejednoznačnost - však on Ferris Bueller je vlastně docela a-hole, který by si sympatie neměl, zdánlivě, zasloužit. Zkrátka výborná nostalgická komedie, která mi v mnohém připomněla některé pasáže z našich Pelíšků. Naštěstí si nemusíte pamatovat 80. léta v Illinois, stačí pamatovat své dětství. 85 % ()
Naprosto správňácká komedie. Poslední dobou velmi často sjíždím filmy od Johna Hughese zvláště jeho režijní skvosty, ke kterým si napsal scénář a nestačím se divit, jak jsou všechny výborné. V podstatě jsem začala Sixteen candles, na které jsem narazila úplně náhodou a pak zjistila, že natočil Breakfast club, o kterém se všude začalo zničehonic mluvit (Zdá se mi to nebo je to tak vždycky? Třeba v Go on v 17. episodě byla teď narážka na Sixteen candles, po tom, co jsem je viděla. A to samé s Breakfast club.) A pak jsem si pustila Strýčka Bucka a teď tohle a paráda. Všechno takové krásné oddechovky, kterou jsou ale prostě dokonalé, nic jim nechybí a není jim, co vytknout. Matthew Broderick tu válí - chytrolín, flákač, borec, oblíbenec žáků, rodičů, učitelů, vtipálek - tohle všechno v jedné postavě. Vypadá to na dokonalé stvoření. A dá se říci, že kromě něj, tu jediný ještě tak vyčníval asi Jeffrey Jones co by ředitele snažícího se milého Ferrise načapat. Zdá se, že se asi John Hughes zařadí do top 10 režisérů, ale komu udělá místo, to bude hodně těžké, ale zaslouží si to. ()
Energií nabitý a mládím přetékající koktejl nápadů, který mě dokáže nakoupnout víc, než pakl Red Bullů. Sledovat útrapy smolařského ředitele je mega vtipný, obzvlášť díky dokonalé práci se zvukem a střihy a moje láska k tomuhle skvostu je převeliká. Broderickovy komentáře do kamery taky super. Twist and Shout scéna je asi ta nejvíc elektrizující scéna co znám. Nejsem žádněj stařec, ale i tak mě ten film vždycky vrátí zpět do (většinou) nevinných teen let. No a největší šmoula na ČSFD, Radek99 tomu dal 1*, lepší doporučení asi netřeba. ()
V době vzniku filmu jsem se stejně jako Ferris potácel střední školou, taky jsem se občas zatoulal mimo učebnu a tehdy by pro mne asi byl vzorem. Nicméně jsem se s ním potkal až v dnešní době, kdy mne všechna ulejvácká nefachčenka neskutečně štvou. Důvodem, proč Ferrise nehodím do odpadu a nespláchnu, je patrně to, že kdybych se musel pohybovat mezi všemi těmi dospělými snoby a dementním ředitelem školy, tak bych se i dnes choval podobně jako on. S přibývajícími minutami jsem mu prostě začal přicházet na chuť, ale za nejlepší scénu stejně považuji tu se slušňáckou Baby a sjetým Toperem na policejní stanici. Tu si budu dlouho pamatovat. ()
[2,5*] Táto uletená komédia (kde tam akože bola tá dráma?) o tínedžeroch (24-ročnom a 30-ročnom!) ma príliš nezaujala ani svojim humorom, na môj vkus dosť prízemným a ani scenárom, ktorý mi zase prišiel nudný a trochu hlúpy (a to je za nim scenárista špičkového Home Alone (1990)). Všimol som si inak množstvo spoločných komických prvkov s filmami "Sám doma" (tam boli ale podstatne lepšie zapracované), či už sú to rôzne nástrahy v dome hlavného hrdinu, jeho opatrenia na pomýlenie "nepriateľa", alebo aj groteskná postava riaditeľa (v "Sám doma" to je recepčný hotela), ktorá chce hlavného hrdinu za každú cenu prichytiť pri podvode. Ďalší problém som mal s nevýraznými hercami v takmer všetkých rolách (obzvlášť drevená mi prišla Mia Sara), jedine Jeffrey Jones spĺňa najprísnejšie kritéria a rolu riaditeľa zahral perfektne. Napodiv Jennifer Grey mi v tejto polohe sedela o dosť viac ako v Dirty Dancing (1987). Nechápem, prečo musí byť väčšina komediálnych filmov o tínedžeroch takéhoto typu, akoby tínedžerský bol synonymom slova prihlúply. A už vôbec nechápem ten kultový status tohto filmu v USA. Ale istú zábavnosť tomu priznať musím, pár podarených gagov by sa našlo (napr. beh cez dom: "Vonia to dobre." "Večera je hotová!"), tak sa napokon prikláňam k 3-hviezdičkovému hodnoteniu. Zaradené v zozname 1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete. ()
Galerie (170)
Zajímavosti (60)
- Alan Ruck (Cameron) a Matthew Broderick (Ferris) spolu předtím hráli v broadwayské produkci hry „Biloxi Blues“. Podle Rucka tedy nemuseli své přátelství hrát, protože si dobře rozuměli a při natáčení spolu trávili i volný čas. (Olík)
- Ve scéně, kdy Ferrari proletí sklem a zřítí se do strže pod domem, se sklolaminátová karoserie roztrhla. Nakonec si ale divák nevšimne, že automobil byl jen atrapou, trhlina byla zakryta větvemi. (darek kartac)
- Eric Stoltz se ucházel o roli Ferrise. (darek kartac)
Reklama