Reklama

Reklama

V časech, kdy se odehrává tento western, byly zákon, morálka a pořádek zpovykanými evropským výmysly, které do prérie Divokého západu ještě nezavály – zde, ve městečku Vinegaroon, panoval pouze jeden zákon: oko za oko, zub za zub. Alespoň do doby, než přivandroval do hnízda chřestýšů psanec Roy Bean (Paul Newman). Ten se prohlásí za samozvaného soudce všeho na západ od řeky Pecos, kde civilizace byla dosud sprostým slovem. Royova svrchovaná nadvláda přináší své plody, ale všechno jednou končí, a ne vždy dobře… nebo snad ano? Klasický western natočil velikán žánrového amerického filmu John Huston (Maltézský sokol, Asfaltová džungle, Bílá velryba, Mustangové, Za vodou a další), který spojil síly se zářící hvězdou Paulem Newmanem (Butch Cassidy a Sundance Kid, HarperHazardní hráč). Naturalistická a současně nadsazená stylizace snímku se opřela o vyvážený scénář Johna Miliuse, který podobné variace propracovával v takových hitech, jako Drsný Harry, Jeremiah Johnson či Apokalypsa. Výsledkem je nezapomenutelná westernová jízda, drsná i vtipná, a v mnoha ohledech nápaditá, která diváka nenechá chladným. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (187)

progression 

všechny recenze uživatele

Trošku netradiční western s krásnou hudbou Maurice Jarreho si samozřejmě "krade pro sebe" fascinující Paul Newman, ale hodně zajímavé jsou i některé ženské postavy. Nádherná Viktoria Principal, nastupující hvězda Jacqueline Bisset tu má sice epizodní, ale hodně zajímavou roli a "virtuální" Lily Langtry v Beanových myšlenkách a touhách se nakonec v samém závěru rovněž zhmotní s hvězdou předešlých období Avou Gardner. Zajímavé je i, že když se v epizodní, ale nikoliv nepodstatné roli objeví Anthony Perkins, hned se mi asociovalo "Psycho", i když hrál i ve vícero westernech a nikoliv nezajímavých. Malá poznámka - ta krásná bajka o ptáčeti a krávě byla v daleko povedenější a výstižnější variantě použita ve filmu Divoký Mesiáš (a myslím, že dříve, i když rok vzniku obou filmů je stejný). ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

Parádní western o legendě Divokého západu s parádním Newmanem v hlavní roli. Jeho postava soudce Roye Beana vstoupila do historie. Představuje všechny ideály oněch drsných časů. Co tenkrát lidé v dobách bezpráví chtěli nejvíc? Autoritu, zákon a pořádek. Bean přišel, a ačkoli pro to neměl žádné oprávnění a pramalé morální předpoklady, pravil „Já jsem zákon!“ Inu stalo se tak. _____Film dokonale balancuje na hranici humoru, napětí a romantiky. V Beanově městečku plyne život tak nějak s poklidem. Jednou za čas se vždy objeví nějaké pozdvižení, které musí soudce řešit. Ať už je to příjezd bandy zločinců, ze kterých udělá šerify, oběšení nešťastného vypravěče (kupodivu hned v začátku filmu), příjezd Zloducha Boba (ten byl nejvtipnější), prostitutek ze kterých udělal počestné ženy nebo cirkusového medvěda. Každá postavička, která vstoupila do děje, se stala po boku Beana legendární. Beanův poslední návrat, kdy se postaví proti bezpráví a rozhodne se vypráskat ze svého bývalého města bídné naftaře, je klukovským snem o hrdinství. Tento boj je i bojem za historii místa, kontinuitu vývoje a staré ideály. Nostalgický boj proti proudu času je předem marný, ale každý mu fandí. Závěrečný příjezd platonické lásky Lillie Langtry (Jakési modly všech a všeho, co divák viděl a čemu fandil.) je dojemné, smělé a nečekané zakončení. Snímek je plný skvělých hlášek a výborné hudby. Má dobovou atmosféru a silné dramatické prvky. Líbil se mi v dětství, a stále se mi líbí. Je velmi dobře vybalancovaný. 91% ()

Reklama

kinderman 

všechny recenze uživatele

Ďábel se tentokrát tak trochu skrývá v titulku "původní scénář John Milius". Z něj lze vydedukovat, že Huston (případně Newman) Miliusův scénář (předpokládám, že byl sevřenější a temnější) značně přepracovali. No, aspoň že mu ve filmu nechali tu pochvalnou zmínku o Theodoru Rooseveltovi jako nejlepším prezidentu USA, tohle tvrzení vyhodit, Milius by se nejspíš zastřelil, a nevytvořil už žádné další (skvělé) scénáře a filmy. ()

HareS 

všechny recenze uživatele

John Huston bol ako Howard Hawks, Joon-ho Bong, Takashi Miike, Georg W. Pabst, Ji-un Kim, stačí, menovať by sa totiž dalo do rozmerov presahujúcich maximálny počet znakov, pretože tvorcov, ktorým je Huston ekvivalentom v rámci trvácneho oscilovania medzi žánrami, je nepreberné kvantum. V jeho filmografii nájdeme zastúpené noirovky (Maltézsky sokol; Key Largo), dobrodružné filmy s odtieňom melodrámy (Africká kráľovná), esenciálne dobrodružky (Biela veľryba; Muž, ktorý chcel byť kráľom), športovú tematiku (Nafúknuté mesto; Nerovný zápas), romantiku v časoch vojny (To vie len Boh, pán Allison; Zbohom, armáda), biblické eposy (Biblia) alebo westerny (Poklad na Sierra Madre; Nezmieriteľní). Medzi posledné s istotou spadá aj Život a doba sudcu Roya Beana, ktorým sa dôstojne vklinil medzi súdobé trendy spaghetti, acid, euro a revizionistického westernu, aby si lebedil vo svojich spolovice sebaironických, no zároveň žánrové tradície si pietne ctiacich polohách. ___ Spomínané sebaironické prvky, áno, sú permanentné, vďaka nim sa film nebrodí v ulepenej sentimentalite a uslzenosti, ani vo vyhrotených sekvenciách, ktoré k tomu zreteľne zvádzali. Avšak na nôtu samopašnej paródie typu Brooksových Bláznivých sediel sa tu nehrá, Život a doba sudcu Roya Beana je decentne neunáhlenou hračkou. Ak by sme boli nabubrelí, povieme Maverick (ten bol v sebazhadzovaní ešte flexibilnejší a okázalo groteskný) vs. Šest medvědů s Cibulkou. Z filmu posledne spomenutého odrátajme meno aj päťku a ocitáme sa v medvedích eskapádach vyskytujúcich sa kdesi v polovici filmu. Zabudnite tiež na surový rozkrvácaný balet v štýle Johna Woo inšpirovaný Peckinpahovou Divokou bandou, ten sa tu netancuje, pretože ide o zvoľna anti-westernovú, podpovrchovo bujarú slávnosť idúcu proti prednastaveným žánrovým klišé, ktorá svojím nenápadne podvratným humorom dekonštruuje westernové stereotypy. Prehovormi do kamery si uvedomuje, že je kinematografickým dielom a prifarbeným životopisom, mystifikáciou skutočného bytia texaského sudcu. ___ Príznačná je rezignácia na jasne daného antagonistu a zameranie na čiastkových protivníkov vykreslených skôr v polohe komických karikatúr. V podstate sa proti nikomu nebojuje; najmä vďaka pohoďáckemu Beanovi, ktorý rovnako hladko strieľa ako „johnwaynovsky“ cedí prietrž hlášok cez zuby, je film až selankovito utlmený. Lenivý, ospalý, atmosféricky umiernený a v tempe vyrovnaný (s rovnakou „nezaujatosťou“ je pristupované k zlosynom, k hraniu pokru, k obeseniu, k Beanovej platonickej láske Lillie etc.), zdržanlivo tiahly, flegmaticky nadnesený western, v ktorom je spravodlivosť najviac. Komorné dielo situované s jednou malou výnimkou do niekoľkých desiatok štvorcových metrov. Zároveň film veľmi strohý, a keď povieme, že aj romantický, tak do nej, do tej romantiky, sa mu nechce noriť rovnako intenzívne ako do polôh klasického westernu a paródie, všetko akoby bolo omráčené texaským žeravým slnkom. ___ Vďaka častým odvolávkam na Bibliu, ktorú tu zastupuje zbierka zákonov determinujúca všetok poriadok, a tiež vďaka Beanovej nadnesenej štylizácii do pozície samotného Boha ide až o religionisticky procedurálny rituál. Žiadny lump nie je lumpom „tak úplne“, ale v rámci žánrovej sabotáže sa nepatrne podvracia zažitá antagonistická typológia. Dobré je vypustiť z hlavy striktné definovanie Dobra a Zla, ktoré sú prezentované v až ich archetypálnej „božskej“ polohe. S nadhľadom snímke vlastným sa zároveň ich polarizácia neberie vážne, stiera sa hranica medzi dešperátom a právnou osobou. Nikoho život neoplýva simplifikujúcou jednostrannou charakteristikou, z prostitútok sa náhle stávajú počestné ženy, zo štvancov zástupcovia šerifa. Film tiež pripomína, že mať svoj zidealizovaný vzor, dokonalú „presahujúcu svätyňu“ ku ktorej vzhliadame, je v podstate dôležité, pretože plní funkciu infúzie a často je pre nás „tým jediným východiskovým bodom“. Rovnako ako pre Roya Beana vysnívaná Lillie Langtry, divadelná herečka, ktorú ešte pred 90 rokmi bolo možné reálne stretnúť. () (méně) (více)

lioncel 

všechny recenze uživatele

Paul Newman / Roy Bean a slečna Lilly .. nádherný kouzelný film z pro nás kouzelné doby .. nezapomenutelná filmová báseň z Divokého západu .. koncert herce, který jako jeden z mála dokázal, abychom už nikdy nezapomněli na postavy, které on hrál … no jo, je to moc patetické, jenže nezlobte se na mě .. Newman to jako jeden z mála opravdu uměl ... ()

Galerie (49)

Zajímavosti (11)

  • Victoria Principal byla v roce 1973 za svůj výkon nominována na cenu Golden globe award v kategorii Objev roku. (Terva)
  • Skutečný soudce Roy Bean (Paul Newman) žil v letech 1825–1903, zemřel tedy poněkud dříve, než ten filmový. (bjh)
  • Režisér John Huston se ve filmu objevil v roli medvědáře Grizzlyho Adamse. (John Dunbar)

Související novinky

Zemřel herec Ned Beatty

Zemřel herec Ned Beatty

14.06.2021

Včera v kalifornském Los Angeles opustil filmový svět americký na Oscara nominovaný herec Ned Beatty. Bylo mu 83 let. Rodák z Kentucky, kterého si mnozí diváci jistě vybaví třeba jako Otise, věrného… (více)

Reklama

Reklama