Reklama

Reklama

13th

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Trinásty dodatok americkej ústavy bol uzákonený 6. decembra roku 1865. Ustanovuje zrušenie otroctva. Je mu však skutočne koniec? Slovo otrok nahradilo slovo kriminálnik. USA majú iba 2 % celkového obyvateľstva planéty no celosvetovo až 25 % väzňov. Vojna proti drogám, lobbing nadnárodných korporácií, militarizácia policajných zložiek a neopodstatnené zatýkania zväčša Afro a Latinomeričanov - to všetko je dnes súčasťou tzv. "prison industry", multimiliardového priemyslu, z ktorého americká ekonomika ťaží a vo väzeniach žijú milióny moderných otrokov. Dokument ukazujúci zdrvujúcu pravdu o Spojených štátoch amerických. (Furmi)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (23)

classic 

všechny recenze uživatele

Z tohtoročných nominovaných celovečerných dokumentov na cenu Akadémie, alebo ak chcete OSCAR, zaznamenávam jeden nepopierateľný FAKT, a to, že TRI z piatich týchto dokumentov, majú rasovú tému. Je to príliš, ale patrí si pripomenúť históriu Spojených štátov amerických, už z čias občianskej vojny, keď podľa mňa, vôbec najmúdrejší americký prezident všetkých čias, Abraham Lincoln, zrušil OTROCTVO, vlastne od druhej polovice 19. storočia, sa postupne predieram americkými dejinami, taktiež do revolučného filmu : Zrodenie národa, vizionára Davida Warka Griffitha, veľmi obľúbený film, z tých čias. Premietal sa v zrode kinematografie, v roku 1915, keď sa naň stávali dlhokánske fronty. Griffith svojim filmom vlastne spopularizoval ešte väčšiu nenávisť voči černochom, z pohľadu belochov, ktorí si založili Ku klux klan, lynčovanie a cetera. A dá sa povedať, že takýmto spôsobom, idem postupne, až do súčastnosti, a čoraz viac si UVEDOMUJEM, že to, čo sa stalo s americkými černochmi, to z nich urobil ich systém. Vezmite si, že AFRO - AMERIČAN. Dve slová, ktoré idú smerom zo západnej Afriky, odkiaľ boli privezení, sem do Ameriky, na otrockú prácu, zdieranie, vykorisťovanie, ponižovanie, lynčovanie... Nechcel by som byť černochom, ktorého násilím priviezli, napríklad do obdobia občianskej vojny, kedy by pravdepodobne zo mňa zodrali všetku kožu, alebo po prípade do napätých 60. rokov, plných segregácie. Tá nenávisť je tu stále, majú o trochu lepšie podmienky, veď len nedávno končil Obama, čo by bolo ešte v druhej polovici 20. storočia, absolútne neprípustné, to by niekoho za to, aj ukameňovali, ak by prišiel s takouto myšlienkou. Režisérka Ava DuVernay, od ktorej som videl film SELMA, si opäť berie nemilosrdným spôsobom na paškál rasovú tému, len z iného súdka, keď mapuje úplne celú históriu, a nielen jedno obdobie, za účasti Dr. Kinga. Je to taký dokument, ktorý odhaľuje pravú príčinu afroamerického problému... A podotýkam, že to nie je dva krát lichotivé... Poviem na rovinu, že by som nechcel byť Afroameričanom. Amerika je HNOJ... ()

HellFire 

všechny recenze uživatele

Další výborný dokument o zkorumpovanosti americké politické scény, tentokrát zaměřený na uvězňování černochů. Co začalo Nixonem a Reaganem jako pokus o omezení svobod černošské komunity, pokračovalo jako snaha o zbohatnutí. Nakonec, o tom přeci celý svět je. Čím víc peněz bohatí mají, tím víc po nich touží. Naprosto mě zarazilo, že existuje tolik společností, které úzce spolupracují s politiky (i když se to snaží popírat) ve snaze vydělávat na lidském utrpení. Např. společnost ALEC, která jednoduše napíše zákon, který pak politik vydává za svůj návrh. Při sledování takovýchto dokumentů si říkám, jak vůbec někdo může vypustit z úst slova, že USA je země neomezených možností, kde si každý může splnit svůj sen. Já spíš vidím, že je to země plná podvodníků a peklo pro jinou než bělošskou kulturu. ()

Reklama

Bachy 

všechny recenze uživatele

Náhodou to jde zatraceně hluboko. Tenhle argument nejen neberu, ale i se mu trošku směju. Sto minut absolutně natřískanejch informativní hodnotou, zvlášť tedy střední část. Ten celek ke konci samozřejmě chce bejt trochu emotivní, ale aby taky nechtěl. Posunout debatu do směru statistik a historických událostí a od emocí ji oklestit, by znamenalo odmítnout humanistickou stránku díla, která je ta nejklíčovější. Chcete se bavit, proč jsou v lidech některé emoce a k jakým činům ty emoce vedou ve snímku, kterej okleštíme o emoce? Sorry, ale tudy cesta nevede. Stejně tak není pravdivý argument, že tohle dílo otáčí rasismus naruby a nejslabší nechává zase na pospas. Kdo tedy je ten nejslabší? Klidně si troufnu tvrdit, že rodinní příslušníci obětí policejního násilí to být mohou a ti na výrobě dokumentu participovali a nemyslím si, že jim výsledek nějak ubližuje. Tohle je naopak širší nahlédnutí na problematiku, která do českých médií stihne vyvěrat jen skrz nadpisy "další riot ve Fergusonu..." Koukat na celou rasovou otázku jen skrz aktuální události, ke kterým vede více než sto let dějin, je jako pohoršovat se nad bublinou ve varný konvici. Někde v dálce je šňůra a ta šňůra vede do zásuvky. 13th se snaží a to poměrně čerstvou formou koukat dál, koukat ke šňůře. Za mě dík. ()

Pajky3 

všechny recenze uživatele

Po nedávných událostech v Americe se tenhle dokument opět stal jedním z nejvyhledávanějších dokumentů na Netflixu. První polovina o vývoj a vzniku rasismu byla zajímavá, druhá o snaze vydělat na vězních byla slabší a docházel ji dech. Třeba John Oliver tuhle oblast (věznice) zpracoval mnohem zajímavěji a poutavěji. Působí to dlouze, ale stojí to za vidění, obzvlášť pokud si k dané problematice chcete trochu prohloubit znalosti. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Myslím, že už jsem zase trochu zapomněla, jak vlastně vůbec hodnotit dokumenty. Myslím si, že tady dochází k zastínění pojednávané ideologie velmi amatérsky působícím přístupem. Použití grafiky a hudby bylo dost příšerné a i způsob střihu výpovědí a archivních materiálů ve mně vytvářel dojem, že sleduji narychlo smíchaný pořad nějaké laciné televize a nikoliv seriozní autorskou výpověď. Jakékoliv reportáži Johna Olivera o některém z řešených témat to nesahá ani po kotníky, protože ten aspoň nezastírá, že se svým týmem věci emocionálně manipulují. Obsahově to může být přínosné jen pro někoho, kdo o dané problematice nikdy neslyšel ani slovo. ()

Galerie (73)

Zajímavosti (2)

  • Šestadvacátý originální dokument společnosti Netflix. (Hal_Moore)
  • Timeline: Film se natáčel v tajnosti. Informace o filmu byly zveřejněny až poté, když byl ohlášen jako otevírací film filmového festivalu v New Yorku. Světovou premiéru si film odbyl  30. října 2016 na již zmíněném filmovém festivalu. 7. října 2016 byl dokument vydán přes streamovací službu Netflix. (Hal_Moore)

Reklama

Reklama