Režie:
Norman JewisonKamera:
Oswald MorrisHrají:
Chaim Topol, Norma Crane, Leonard Frey, Molly Picon, Paul Mann, Paul Michael Glaser, Michele Marsh, Neva Small, Ray Lovelock, Aharon Ipalé, Roger Lloyd Pack (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Muzikál o radostiach a starostiach chudobného mliekara Tovjeho, ktorý žije s manželkou a piatimi dcérami v ukrajinskej židovskej komunite. Zbožný Tovje, ktorý žije v súlade s židovskými tradíciami chce najstaršie dcéry vydať "ako sa patrí", v jeho situácii to však nie je jednoduché. Film bol nominovaný na Oscara v ôsmych kategóriách, napokon získal tri sošky. (STV)
(více)Recenze (87)
Nádherný film doplněný parádní hudbou a působivým (ač jednoduchým) příběhem. Postava Tovjeho je hodně povedená a jsem rád, že je tu i dobře zahraná, stojí na něm celý dlouhý film. Při jeho zamyšleních nad zásadními otázkami (tradice vs. láska) mě až mrazilo. V divadle jsem neviděl, takže jsem se až teď dozvěděl, co to ten šumař na střeše znamená. ()
Oscar 3 : Kamera, Hudba - A, Zvuk + 5 nominací: Nejlepší film, Režie, Herec HR - Topol, Herec VR - Leonard Frey, Výprava ()
Poslední z velkých muzikálů, který se od lokálních konfliktů (zápletka lehce připomíná Sedm nevěst pro sedm bratrů) prozpívá a protančí ke globálnímu dění a univerzálním pravdám. Nabádá-li nás Šumař, abychom ctili tradice a nestyděli se za svůj původ, činí tak nenuceně, aniž by propagoval judaismus nebo myšlenky bolševické revoluce (k čemu by časoprostorový rámec příběhu mohl svádět). Tři hodiny utečou jako nic díky nádherným obrazům, které maluje kamera, díky charismatickému Topolovi v hlavní roli a hlavně díky Oscarové hudbě začínajícího Johna Williamse. Během celého filmu jsem měl chuť vstát a začít tančit nebo dát jiným výrazným způsobem najevo svou radost ze života. Možná jsem povrchní, ale právě tohle od muzikálu očekávám. 85% ()
║Rozpočet $9miliónov║Tržby USA $80,500,000║Tržby Celosvetovo $80,500,000║ čo je moc to je moc /40%/ ()
Vlastně si nevzpomínám na jiný tříhodinový film, který by mi utekl takhle rychle. ()
Muzikály mě nechávaly, nechávají a asi i budou nadále nechávat „víceméně“ chladným, a to spíše „více“, než „méně“. Zářnou výjimkou pro mě však je skvělý (ba přímo geniální) snímek ŠUMAŘ NA STŘEŠE. Film obsahuje nezapomenutelné písně, vtipné hlášky, znamenitá „taneční čísla“ a také hlubokou (a „lehce“ posmutnělou) myšlenku. Shrnuto a podtrženo: Norman Jewison odvedl vynikající „práci“. Film (muzikál), který dokáže rozesmát, pobavit, poučit, zadumat i vehnat slzy do očí. Poznámka: předlohou pro snímek ŠUMAŘ NA STŘEŠE jsou povídky Šoloma Alejchema, které do muzikálové podoby „převedl“ libretista Joseph Stein. ()
Několik muzikálů, které jsem ohodnotil maximálním počtem hvězdiček, spadá do kategorie klasiky, kterou jsem viděl v raném mládí, a jsem tudíž ovlivněný nostalgií. Jinak platí, že si s žánrem muzikálu nevím rady, nesedí mi a nedokážu ho docenit. Na Šumaři na střeše oceňuji příběh, obsazení, kameru a scénu, tedy atributy, které si můžu spojit s klasickým hraným filmem. Sráží ho muzikálová forma a délka, která logicky souvisí s vloženými písněmi. Songy nejsou chytlavé a nespadají do kategorie populárních hitů, ale jejich kvalitu musí docenit někdo povolanější. Jako obrázek života na venkově v carské říši v době židovských pogromů je snímek každopádně působivý a po dramatické stránce mu nemám co vytknout. Celkový dojem: 65 %. ()
Nepretvarujúca sa klasika, ktorá si zaslúži svoju poprednú pozíciu v žánri Muzikálu. Mám taký pocit, že by to bolo ešte krajšie, keby to bolo stvorené Francúzmi alebo Italmi. Moja slabosť k husliam a rodinnej tradícií ,,fidlikať,, nemohla odolať plnému hodnoteniu :) ()
Vystrihnite tie muzikálové songy a dám za päť. Príbeh bol perfektný, herci dokonale uhrali a predniesli to, čo film stvárňoval. Ale tie židovsko- nábožensko- tradično- hospodársko- domácko- robotnícke piesne ma priam vytrhávali zo sedadla! Chorálové, ukričané, nevtipné, dlhé a totálne, fatálne zbytočné. A to musím napísať, že mám vlastne muzikály všeobecne celkom v obľube. Potom som ich začal teda pretáčať a hneď bol u mňa film na vyššej úrovni. Príbeh krásny, milý, dojemný, skutočný a scenáristicky na dosť dobrej úrovni. 75%. ()
Trojhodinova minutaz mi nevadila, avsak keby tento film bol bez pesniciek, dal by som mu urcite 5 *. Predsa len bolo zaujimave divat sa na z dnesneho pohladu nepochopitelne rozhodovanie rodicov o tom, s kym sa budu vydavat ich dcery, alebo zena predsa nemoze tancovat s muzom a podobne. Situacia, do ktorej sa dostali pred koncom filmu bola nezavideniahodna, ale taka bola vtedy doba a aj preto ma ten film tak zaujal. Film ziskal 3 Oscary a mal este 5 nominacii, ktore nedokazal na sosku premenit, medzi nimi kategorie najlepsi film, rezia Normana Jewisona, herec v hlavnej ulohe Topol alebo herec vo vedlajsej ulohe Leonard Frey. Avsak väcsie stastie mali v tom rocniku za kategoriu najlepsi film FRANCOUZSKA SPOJKA (1971), za reziu William Friedkin - Francouzska spojka, za herca v hlavnej ulohe Gene Hackman - Francouzska spojka a za herca vo vedlajsej ulohe Ben Johnson v drame POSLEDNI PREDSTAVENI (1971). Reziser Norman Jewison natocil napriklad V ZARU NOCI (1967), PRIPAD THOMASE CROWNA (1968), JESUS CHRIST SUPERSTAR (1973), ...A SPRAVEDLNOST PRO VSECHNY (1979), POD VLIVEM UPLNKU (1987), ITALSKE NAMLUVY (1994) alebo HURIKAN V RINGU (1999)... 18.08.2010 _______ Topol - (Tevye) +++ Norma Crane - (Golde) +++ Leonard Frey - (Motel) +++ Molly Picon - (Yente) +++ Paul Mann - (Lazar Wolf) +++ Rosalind Harris - (Tzeitel) +++ Michele Marsh - (Hodel) +++ Neva Small - (Chava) +++ Produkcia: Norman Jewison +++ Hudba: John Williams +++ Nemecka Cinema - 100% ()
"Možná proto pořád nosíme klobouky..." Ohromný muzikál, rozhodně jeden z nejlepších, jaké jsem kdy viděl. Chaim Topol je přesně takový Tovje, jakého jsem měl před očima při četbě Alejchemovy knihy, navzdory několika změnám (něco přibylo, něco ubylo) zůstala zachována i jedinečná atmosféra příběhu tvrdých lidí zkoušených tvrdými ranami, v níž se tak přirozeně mísí humor i dojetí, John Williams udělal z původních chytlavých skladeb skladby nezapomenutelné a Norman Jewison natočil všechna ta pěvecká i taneční čísla s tak nakažlivým elánem, že jsem měl co dělat, abych vydržel sedět a v jednom kuse neposkakoval po pokoji. Tříhodinová stopáž? Komu by vadila, když je to tak skvělé!? ()
Ač nejsem fanda na muzikály, čas od času mě některý dostane. Šumař na střeše byl zemitý vtipný i drsný. Povedla se výprava i herecké obsazení. ()
90% - Můj nejoblíbenější kýč. Hudba Jerryho Bocka v podání Johna Williamse se pyšní dokonalým řemeslem spojeným s láskou k práci. Už jenom fakt, že sólové housle nahrál legendární Isaac Stern svědčí o kvalitě a ambicích hudby v tomto muzikálu. Příběh je dojemný, a já se při jeho sledování vždy rád nechám unést. Nesmrtelný Topolův výkon, který mě vždy dojme zejména úvahami typu "on the other hand...". ()
Chvíľu trvá kým si zvyknete nato prostredie a postavy, zo začiatku sa to aj dosť vleče, a naozaj dobrá pesnička, ktorú by ste si na druhý deň pobrukovali, tam nie je ani jedna. Ale je to výborne natočené, epické a zakaždým keď prichádzali tie jeho “unthinkable” monológy, mi to robilo vyslovene radosť. A tá snová sekvencia, to bol kus geniality. 90% ()
Jako divadelní muzikál na mě příběh působil sympatičtěji než jako tříhodinová písničková veselohra na stříbrném plátně... ()
Humorný i vážny pohľad na život malej židovskej komunity v čase známych "pogrom" , ktoré donútili Židov k hromadným exodom z Ruska a východnej Európy na prelome 19. a 20. storočia. Je to svojim spôsobom unikátne dielko, lebo nám svojim majstrovským spracovaním veľmi autenticky a zaujímavo predstavuje o.i. aj obdobie a udalosti z dejín židovského národa, ktoré nie sú mnohým súčasníkom až také známe. Vynikajúca hudba, výprava, herecké výkony, réžia - nemám čo vytknúť. Dokonca ani tú dlhú minutáž nie. Zaujímavá a nevtieravá etnografická štúdia, ktorá ma fakt bavila. ()
Už som fidlikanta kedysi dávno videl a nezanechal vo mne najlepšie spomienky. Dnes som si ho pozrel v skrátenom režime a nebolo to o nič lepšie. Nedokážem objektívne oceniť to, čo je v tom muzikáli dobré, pretože je to pre mňa cudzie a nezaujímavé. To vôbec nevylučuje, že niekto tým môže byť nadšený alebo aspoň spokojný. Ešte, že tie tri hviezdičky sú také širokopásmové. ()
Konec starých časů. Ten nečekal na počátku 20. století pouze rakousko-uherskou monarchii, ale i její sousední imperium carského Ruska... Broadwayský muzikál o šumaři na střeše, inspirovaný dobovou povídkou židovského ukrajinského autora, vynikajícim způsobom zachytává atmosféru této doby. Nejen na pozadí politických udalostí, které postupně zasahují do života všech obyvatelů Anatevky, ale i samotné Tovjeho rodiny, kde se starý muž postupně smřuje se sobáši svých dcer, vymykajících se oproti původním představám. První sňatek probíhá s dávným známým krejčím, jehož finanční budoucnost je zatím nejednoznačná, další s mladým revoluciánořem, do třetice s člověkem odlišného náboženství. Rozsáhlá trojhodinová stopáž nabídne několik nepostrádatelných hudebních i tanečních čísel, v jejichž průvodu působí myšlenka bouření se proti starým tradícím opravdu velkolepě. Za klad považuju i volbu hlavního představitele – v zajímavostech jsem si s překvapením přečetl, že hlavní roli postupně odmítli hned tři renomovaní američtí herci, ale málo známého a neokoukaného Chaima Topola byla nakonec tou pravou trefou do černého! Ten svérázný mužík z Palestíny to celý čas táhne znamenitě, Tovje v jeho podání je výstižně podaným "lidovým" člověkem, který si zachovává optimizmus i zásadovost současně. Film se nese až na pár dramatických scén k závěru v příjemném duchu, líbila se mi nenásilná myšlenka věčného optimismu i v těžkých chvílích, souhlasil bych i so zařazením snímku do rodinného žánru. -------- "Let's life another live, to life!" 75% (Challenge Tour 2019: 52 let filmu za 52 týdnů) ()
Neobvyklý muzikál s řadou opravdu chytlavých písní, jehož výsledné hodnocení je závislé na divákově vztahu k muzikálům. Ačkoliv "Šumař" by mohl odradit i pravé muzikálové milovníky, jelikož ani hudba ani postavy nejsou tím na co jsou diváci zvyklí. ()
Vcelku dost povedená filmová adaptace původně divadelního muzikálu Jerryho Bocka. Johnu Williamsovi se aranžmá skladeb povedlo a líbily se mi i některé skladby, které mi v divadle až tolik nesedly (ano, viděl jsem to v divadle). Kromě hudby najdete ve filmu i pár židovských vtípků a poměrně jednoduchý příběh o hledání ženichů pro Tovjeho dcery. Celkově povedená záležitost, IMHO jsou ovšem Vlasy přece jen lepší. A fiddler on the roof. Sounds crazy, huh? But here, in our little village of Anatevka, you might say every one of us is a fiddler on the roof trying to scratch out a pleasant, simple tune without breaking his neck. It isn't easy. You may ask 'Why do we stay up there if it's so dangerous?' Well, we stay because Anatevka is our home. And how do we keep our balance? That I can tell you in one word. TRADITION! ()
Reklama