Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (245)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Rozuzlení této kriminálky je těžko překonatelná řada naprostých a neuvěřitelných fejlů (od příchodu Dolores na policejní stanici až po vrahovo doznání), jak v jednání a motivech aktérů, tak v předvedení detektivní dedukce, k čemuž mi navíc vrtá hlavou, jestli Dolores otěhotněla předminulou noc, nebo jako co. Ze všech těch "cože?" jsem nevyšel ani po marném opakovaném zhlédnutí celého závěru. Před tím jsem se celou dobu snažil neztratit v tom, jestli šerif momentálně nutí Virgila k tomu, aby hned odjel, nebo aby zůstal. Jinak je to docela hezký, místy dokonce neobvykle hezký film, i když těch zarputilých křupanských whitetrashů tam bylo na jednoho ušlechtilého negra trochu až moc. Parádní (a v dnešním filmu už těžko představitelná) je jeho reakce na šerifovo přemlouvání na nádraží. Výborná muzika. ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Woke activism done right. Sidney Poitier má charisma až na půdu a ti bílí vidláci mu jako dobře napsané a zahrané postavy zdatně sekundují, když  se z prvotních téměř karikatur nakonec dokáží vyprofilovat jako velice zajímavé nečernobílé postavy - že si právě ten bílý policajt za roli odnesl oscara se vůbec nedivím, už jen za tu jednu větu, kterou dokázal jinak těžce nadřazeného Poitiera odhalit jako člověka se stejnými slabostmi jaké má on, si ho zasloužil. V žáru noci tak je nejen povedená detektivka, ale hlavně fantastické zachycení měnící se doby. 9/10 ()

Reklama

helianto 

všechny recenze uživatele

Pýcha a předsudek amerického jihu. Souboj kultivovanosti s primitivností. Ne, neděste se, myslím to vážně. Samozřejmě, s románem Jane Austen nemá společného vůbec nic. Ale jinak je ten film pýchy a předsudků plný. Pýcha bílých - když se zamyslím nad hlavními postavami filmu, tak ale nevím, nač vlastně - na to že jejich kůže má tu správnou barvu? Ale černému policistovi nesahá snad jediná "bílá" postava ani po kotníky. Všichni "bílí" jsou tu omezení, chudí duchem, proti kultivovanému Sidney Poitierovi působí uboze a ... špinavě ..., a to včetně Billa Gillespie, který snad jako jediný obyvatel městečka pochopí, že při hledání pravdy musí předsudky stranou. Předsudky bílých - vraždu nejdůležitějšího obyvatele městečka přece nutně musel spáchat neznámý černoch, jak by to mohl být někdo z nich, že ...? Z tohoto pohledu by se film mohl jevit poněkud schematickým. Hodný, kultivovaný černoch vs. bílí omezenci ... Ale není to tak úplně, tvůrcům se podařilo se této schematičnosti vyhnout. I sám Virgil trpí předsudky, díky nimž dělá ukvapené závěry, i on sám trpí pýchou a jistým pocitem nadřazenosti vůči obyvatelům městečka, i když on možná větším právem. A ... málem bych zapomněla ... tenhle film je, samozřejmě, také výborná detektivka, s výborně vystavěným dějem, který nás neustále udržuje v napětí a s nečekaným rozuzlením, jak se sluší a patří. A s výbornou muzikou. ()

Fleur6 

všechny recenze uživatele

Dobrá detektívka tvoriaca pozadie pre ukážku rasizmu v jednom mestečku na juhu USA v 60. rokoch 20. storočia. Človeka poteší, keď vidí vo filme tak dobre vykreslené charaktery postáv a ešte väčšmi, ak sa počas deja vyvíjajú (viď zmena vo vzťahu Gillespie/Tibbs). Príjemná soulová hudba a detto herecké výkony Sidneyho Poitiera a Roda Steigera. Nenapadá mi dôvod, pre ktorý by ste sa mali vyhýbať tomuto filmu. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Velmi pěkné a napínavé drámko, na kterém oceňuji nejvíce to, že nemáte absolutně tušení co příjde během následujících minut. V pozadí se odehrává nádherný dobový rasismus. V popředí pak jedna obyčejná vraždička s nejasným vrahem. Zní to primitivně a nezajímavě. Zapomněl jsem ovšem dodat, že je film solidně napínavý a kurevsky dobře zahraný. A vlastně film popírá i legendy o tom, že jsou negříci hloupí. V tomto filmu platí pravý opak. Alespoň, že inteligenci policie si drží ve veřejností přijímaných normách. Lepší 3*. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (30)

  • Americký filmový inštitút zaradil tento film v roku 2007 na 75. priečku do svojho zoznamu najvýznamnejších filmov všetkých čias. (WalterIK7)
  • Celosvětová premiéra proběhla 2. srpna 1967 v New Yorku. (ČSFD)
  • Postava Virgila Tibbsa (Sidney Poitier) figuruje v zozname Amerického filmového inštitútu "100 Heroes & Villains" na 19. mieste. Jej predstaviteľ na roli ale nijako nezbohatol, pretože pracoval za týždenný plat 162,39 dolárov týždenne. (classic)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama