Reklama

Reklama

Hranice lásky

  • Česko Konec aféry (více)

Obsahy(1)

Trnitá cesta na dno lásky a žárlivosti. „Toto je deník hluboké nenávisti.“ Tak začíná spisovatel Maurice Bendrix svou nejnovější autobiografickou knihu. „Ale možná, že bych ho nikdy nepsal, kdybych se tehdy oné temné deštivé noci nezastavoval, a kdybych šel dál…“ Jenomže Maurice se zastavil a nabídl Henrymu, s nímž se kdysi znával, že jej schová pod deštník. Obyčejná věta obyčejné lidské slušnosti. Ale v Mauricovi to náhodné setkání probudilo vše, o čem věřil, že se mu již podařilo překonat. Znovu otevřelo tu propast lásky, nenávisti a žárlivosti, do níž se před dvěma lety, po rozchodu se Sárou, zřítil. Znovu se mu začaly vybavovat zlomky těch dní, útržky těch chvil, v nichž zažíval nejvyšší možné štěstí, i momenty bezmezného zoufalství. A on ví, že to musí sám v sobě nějak uspořádat, že se s tím musí vyrovnat, aby mohl žít dál. A proto začíná psát tu knihu… Snímek režiséra Jordana vznikl podle románu Grahama Greena, který v češtině několikrát vyšel pod názvem Konec dobrodružství. Líčí milostné drama dvou charakterově odlišných lidí, v němž významnou roli hraje vedle lásky a nenávisti – jako ostatně u většiny Greenových děl – i víra v Boha. Neil Jordan, který jej natočil podle vlastního scénáře, v něm vytvořil film, připomínající svým tempem a stylizací klasické britské filmy 40. a 50. let. Podařilo se mu v něm dokonale spojit obraz s literárním textem a vytvořit mimořádně sugestivní atmosféru, umocněnou samozřejmě skvělými hereckými výkony všech tří protagonistů. Film získal řadu britských i mezinárodních cen, nominován byl i na čtyři Zlaté glóby a dva Oscary. (Česká televize)

(více)

Recenze (90)

bublajsa 

všechny recenze uživatele

Kombinace války/lásky na mě působí kýčovitě, ale tady jsem byla mile překvapena. Válka zde hraje roli dokreslujícího pozadí, i když v jednu chvíli prudce zasáhne do života milenců. Jejich vztah mi příjde velice vzušující, komplikovaný a ďábelsky emotivní. Mauricea bych chvílema nejraději nakopala do zadnice, ale to ji taky. Konec a rozuzlení je romantické a dramatické až běda, ale tak nějak mi to tady sedí a užívám si ho. Nutno podotknout, že to těm dvěma spolu moc sluší. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Ralph Fiennes stále stejně vášnivý i žárlivý jako v Anglickém pacientovi. Přestože toto drama jeho kvalit nedosahuje, docela se mi líbilo. Zejména konec. Julianne Moore nepatří mezi mé oblíbené herečky, ale Fiennes a jeho ďábelský pohled mi podlamovali kolena po celý film. Takže hvězdička navíc za kolena a za nádhernou hudbu. ()

Reklama

husokachna 

všechny recenze uživatele

OBSAHUJE SPOILERY (ASI): Ralph Fiennes musí mít slušnou kládu, jinak nedokážu pochopit, proč se do něj Julianne tak zamilovala. Celou dobu se chová jak totální hajzl/kretén, kterej si chce za....souložit a ona ho celou dobu miluje bez zjevného důvodu. Nakonec se všechno vysvětlí pomocí deníků (heuréka, tohle napsat, to musel být pan scénárista) a on ji tím, že se k ní vrátí vlastně v podstatě zabije (to alespoň vyplývá z téhle slátaniny). Nakonec je na všechny nasranej a ten fór se znamínkem doráží film lépe než pažba příslušníka SS. A abych nezapomněl, všechno obklopuje vlezlý, dokola se opakující hudební motiv. Půl hvězdičky za každý prso Julianne Moore. Kdyby jich měla osm, dám klidně 4. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Kde jsou hranice lásky? Tam, kde se jeden obětuje pro druhého... Neil Jordan a jeho příjemná podívaní o dvou milencích, kteří se našli, aby se opět navzájem odcizili. Vše do sebe zapadá velmi přirozeně a Ralph Fiennes stejně jako Julianne Moore si své postavy užívají. Bez čtení knihy mě přesto film příjemně oslovil a jsem rád, že zase jednou jsem neviděl v každém druhém záběru převlečeného transvestitu nebo za každou ženou nehledal muže. Aspoň tentokrát... ()

Cushing 

všechny recenze uživatele

Žárlivý manžel, ale ještě žárlivější milenec... Velmi dobrá, byť pomalá, ale nevšedně vystavěná a sofistikovaně sestříhaná adaptace Greenova melodramatu s tragickým přesahem. Můžou být válečné příběhy lepší? Žilo se, a umíralo, nejen na bojištích. Julianne Moorová dělala co mohla, ale hrdinčinu smyslnost jsem jí moc nevěřil, není (pro mě) ten typ. Fiennes byl přesný, Rea taky, i když tak unylého manžela aby pohledal. Člověk bez krve. Proč by si ho taková žena vůbec brala? No nic. Ale předloha má nádherné momenty. Třeba ta modlitba, aby milenec výbuch přežil, a slib Bohu, že když přežije, ona ho nechá. A ejhle, on najednou stojí za ní a bere ji za rameno. Ďábelsky greenovské. To může vymyslet jen přesvědčený katolík. Anebo Erben. ()

Galerie (35)

Zajímavosti (3)

  • Ralph Fiennes (Maurice) získal cenu za nejlepší brýle v soutěži GQ Men of 2000 Awards za brýle National Health Service, které nosil ve filmu. (classic)
  • Michael Nyman později použil skladbu „Diary of Love“ na úvod a závěr svého sólového alba „The Piano Sings“ (2006). Stejně jako v mnoha jiných Nymanových skladbách z 90. let, i zde je použit materiál z jeho Smyčcového kvartetu č. 3, který zase vycházel ze sborové skladby „Out of the Ruins“. Během několika scén a závěrečných titulků je v pozadí slyšet dobová nahrávka písně „Haunted Heart“ od Jo Stafford. (classic)
  • Film byl natočen podle románu britského spisovatele Grahama Greenea „The End of the Affair“ z roku 1951. Film zachycuje mimomanželskou aféru, která trvá od roku 1939 do roku 1946. Děj se odehrává během druhé světové války a po ní. (classic)

Reklama

Reklama