Reklama

Reklama

Krvavá svatba

  • Španělsko Bodas de sangre (více)

Obsahy(1)

Úvodní díl volné baletní trilogie, v níž Saura navázal několikaletou spolupráci s vynikajícím choreografem a tanečníkem Antoniem Gadesem. Film představuje velice osobitý typ uměleckého dokumentu, který zachycuje vznik baletního představení, založeného na stejnojmenné lyrické tragédii Federica Garcíi Lorcy. Saura svůj film rozčlenil do dvou částí: dříve než se z pohybů a gest tanečníků, doprovázených sugestivním, elektrizujícím rytmem kytar, začne rodit drama vášně, žárlivosti a smrti během svatební hostiny, seznamuje nás s jeho představiteli v dokumentárním prologu. Celé představení natočil ve zkušebním sále, čímž dosáhl maximálního emocionálního vyznění samotného pohybu a hudby bez pomoci dalších inscenačních prostředků. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (23)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Krvavá svatba Carlose Saury je filmovou adaptací baletního představení Antonia Gadese, jež bylo stvořeno podle stejnojmenné divadelní tragédie ve verších Federica Garcíy Lorcy z roku 1931 (a navíc jeho vraždou, spáchanou frankisty, víceméně započala španělská občanská válka). Premiéru měla Lorcova hra roku 1933, Gadesovo baletní představení roku 1974. Gadesovi se podařilo zachytit to podstatné z Lorcy: život, vášeň a smrt a magicko-náboženský význam symbolů. Ostatně, tanec v Gadesově pojetí - to značí balet vyvěrající ze zápalu a lásky flamenca - obsahuje výrazné magicko-rituální gesta a pohyby, uchvacuje a podmaňuje, a s obřadní důstojností vykonává potřebné úkony lidského života a smrti, touhy, pochybení a očištění, hříchu a jeho napravení. Kůň je mužskou sexualitou, nůž je předzvěstí smrti a tajemství podstaty Lorcovy tragédie se odhaluje ve slovech ukolébavky. Saura pojal adaptaci jako zkoušku a seznámení s flamecovou osobností největší velikosti, Antoniem Gadesem, jenž svět vlastně seznámil s vášnivým prožitkem flamenca. Taneční představení je působivé, společně se zpěvem odhaluje emoce, pudy, smyslnost, vroucnost, bezhlavou lásku a hrdost, jež touží být důstojností. Z představitelů zkoušky v tanečním studiu: tak vášnivě toužící Leonardo (vynikající Antonio Gades, vedoucí souboru), prudká a Leonardem náhle přitahovaná nevěsta (velmi dobrá Cristina Hoyos), přívětivější, přesto hrdý a energický ženich (dobrý Juan Antonio Jiménez), nože odmítající ženichova matka (Pilar Cárdenas), Leonardova manželka a sestřenice nevěsty (vynikající Carmen Villena), zpěvačka ukolébavky (Marisol, tehdejší Gadesova milenka), zpěváci ke svatbě zvoucí (José Mercé a Gómez de Jerez). Krvavá svatba je především baletním představením, vášnivým a důstojným, oslavujícím jak krásu lidského života, tak lidské emoce, a uhranutým smutkem smrti, to vše představuje flamenco v jeho slávě a magicko-náboženské obřadnosti. Film tady hraje jen nepatrnou úlohu, tanec si musí vystačit s minimem slov (prostřednictvím písní), jeho prostředkem je pohyb a výrazy gest i pohybu, neboť samotná existence je pohybem, kdy je znovuposvěcován lidský život. Pozoruhodný taneční požitek. ()

venus 

všechny recenze uživatele

Profesionální choreografie, procítěný tanec... To mě upoutalo jen na pár okamžiků a pak jsem jen čekala, kdy vše vygraduje do strhující scény. Ta ale nepřišla. Mě tam chyběla návnada, na kterou by se dal divák chytit. A pak jen škub! A propadl by filmu. Já jsem to vnímala jako surový materiál, jako neotesané dřevo, na kterém je ještě moc práce. Nudilo mě to. ()

Reklama

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Jen hrstka uživatelů zde netančí flamenco, jak vidno... nu, ani já se po tomto kousku nezačnu poohlížet po podobně zaměřeném tanečním kurzu, a nejen proto, že se mi nechce vyhledávat služby chiropraktika, leda bych trénovala pouze slow motion figury :-). A přiznejme si, že ani příběhově není Krvavá svatba žádné přetrhdílo.... Ještě mohu být nakonec ráda, že nedošlo na "duende", což je, cituji: ...syrový citový prožitek. Týká se především výkonu zpěváka, který se v tradičnějším pojetí pokouší o výkřiky na hranici lidských možností... Bože! ()

ASPHALT 

všechny recenze uživatele

Hovadina na entou...Prvních 20 minut shlédnete jak se tanečníci líčí,dalších 20 minut jak dokolečka zkoušejí figury,a zbytek nezáživné zkoušky , kde polovinu doby čučí ostatní na jednu tanečnici, s konečnou zpomalenou pantomimou jak se dva sokové s kudlama v rukou navzájem zabijou,aniž by se dotkli jeden druhého...Tomuhle říkat film je zhovadilost...Teď už můžete po mne házet kameny...:-) ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Nechci-li si hrát na snoba, musím dát jen tři hvězdičky. Je to příliš lyrické a příliš fádní; člověk by musel nejdřív znát předlohu, aby pochopil děj samotného baletu. Proto jsem nepochopil tu scénu s kolébkou, nalíčení baletek bylo takové, že všechny (tři? nebo jen dvě?) vypadaly stejně. Dlouho nebylo jasné, který z těch dvou kohoutů na jednom smetišti zhyne, nakonec se zapíchli oba dva. No, budiž. A nesporný klad: hudební, resp. zvuková stránka filmu. Klasický španělský balet mě bere mnohem víc než nějaká americká postmoderna. Prvky různých lidových tanců (zde především flamenca), v nichž se kromě kytar objevují jiné doprovodné nástroje jen sporadicky a kde velkou roli hrají prosté zvuky tvořené dupáním, tleskáním a louskáním prstů, to je ohromně živočišné a strhující. Toho shlédnutí nelituji. ()

Galerie (26)

Související novinky

Zemřel režisér Carlos Saura

Zemřel režisér Carlos Saura

10.02.2023

Ve věku jednadevadesáti let zemřel jeden z nejvýznamnějších španělských filmových tvůrců historie, režisér a scenárista Carlos Saura. Sám přitom měl hned zítra obdržet na španělských národních cenách… (více)

Reklama

Reklama