Režie:
Karel KachyňaKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Luboš FišerHrají:
Karel Heřmánek, Rudolf Hrušínský, Jiří Krampol, Lubor Tokoš, Marta Vančurová, Dana Vlková, Marek Valter, Ladislav Potměšil, Oldřich Vlach, Milan Riehs (více)Obsahy(1)
Spisovatel Ota Pavel nenapodobitelným způsobem popsal život své smíšené židovsko-české rodiny v předválečných a válečných letech. Karel Kachyňa se těchto překrásných povídek chopil a ve vlastním scénáři ke svému snímku je pospojoval v souvislé dějové pásmo. Výsledkem je působivý film, v němž se prolínají události úsměvné i vážné. Ota Pavel vtělil své dětství do postavy malého kluka přezdívaného Prdelka. V prosluněném kraji poblíž Berounky ho tatínek a "strejda" Prošek učí rybařit, chlapec se také dozvídá ledacos důležitého o životě. Pak přijdou tragické chvíle okupace a rodina má náhle starostí až nad hlavu... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (438)
Ono vystihnout doslova "rybářskou poezii" Oty Pavla není příliš jednoduché ! Ale pane Kachyńo smekám opravdu.Sledovat osud napůl židovské rodiny v předválečném Československu a následně ve fašistém protektorátu je doslava balzámem pro duši. Takové lidské pohlazení s plátna opravdu funguje skvěle.Pan Heřmánek v životním výkonu, pan Hrušinský nezapomenutelný. ()
Nádherný film s jednou velkou nevýhodou pro mne: už ho nikdy nemůžu vidět. Příběh tak silný, že mně svírá a škrábe v krku, přes slzy toho stejně moc nevidím...A jedno určitě zbytečné doporučení: projít místa, kde se tento film natáčel je tip na báječný výlet s překvapením- exteriéry se téměř nezměnily. Křivoklát, Berounka, U Rozvědčíka...vše v klidu stihnete za půlden (ale zůstat budete chtít navždy...) ()
Pozoruhodný byl způsob, kterým Ota Pavel dospěl ze sportovního novináře slibných reportážních próz (DUKLA MEZI MRAKODRAPY) nejprve k beletrizaci životních osudů vrcholových sportovců (SYN CELEROVÉHO KRÁLE) a posléze i vlastního života. To však bohužel v době, kdy se začal uzavírat tragický příběh jeho života mezi lékařskou ordinací a občanskou existencí. Poetické vidění světa, vlastní tomuto mistru pera, beze zbytku - nikoliv poprvé ani naposled ve své skvělé filmografii - ztvárnil Karel Kachyňa. Totéž platí i v tomto případě také o Kachyňovi scénáristovi. Poetický obraz prvorepublikové reality popisovaný na životních osudech rodiny, jejíž postavy nemají daleko k hrabalovským hrdinům, dotváří skvěllé postižení genia loci Poberounčí dnes nazývaného Krajem Oty Pavla. Silné a původní je i vidění protektorátní reality, v němž se kombinuje dětský pohled "zdola" s tím věcným, oproštěným. Kombinace hrůz a zoufalého vzepětí sil u těch, které nepostihla péče nacistického "nového řádu", je dalším rozměrem skvělého díla. Mimořádné jsou i kreace Heřmánkova, Hrušínského a jak se zdá, i přehlížené Marty Vančurové. Myslící divák je tímto obrazem moudré, soudné pošetilosti nadšen a Pavel dnes na pomyslných nebesích desáté Múzy podává ruku svému autorskému druhu. A to přesto, že od premiéry uplynulo "pouze" dvacet let a fous. ()
Tak to mi teda promiňte, ale tohle mě nebavilo. Polovina filmu dělá reklamu vysavačům, které se do filmu sice nehodí, ale alespoň se u toho moc dobře spalo... No a druhá polovina to vytáhla aspoň na průměr. Ono to schéma druhé světové války je prostě vděčné a v tomhle příběhu bylo velmi zajímavě podané. Tahle část filmu byla skutečně záživná a dokonce se mi i líbila. Co se týče hereckých výkonů tak nemusím ani Heřmánka, ani Vančurovou, leda Ruda Hrušínský to tady jakž takž drží. Po zkouknutí tohoto filmu nechápu pojem krásný a smutný film. Není to ani jedno z toho. 50%. ()
Mohla bych sem v podstatě zkopírovat svůj komentář ke "Zlatým úhořům", zároveň ale připouštím, že "Srnci" jsou ve všech směrech o úroveň výš. Důvodem je především dramatická rovina příběhu a kvalitní herecké výkony (jen ty děti byly tentokrát méně výrazné než v "Úhořích"). Pan Heřmánek mi do role tatínka sedl o dost více než Vladimír Menšík, přesto jsem ale měla velký problém sympatizovat s člověkem, který trvale podvádí svou ženu. Silné 3*. ()
Galerie (9)
Zajímavosti (21)
- Bratři Oty Pavla (vlastním jménem Otto Popper) byli v roce 1943 povoláni do transportu. Maminka zůstala sama společně s malým Otou. Starší bratři nejdříve skončili nejdříve v Terezíně, následně byli rozděleni – Hugo byl nasazen na nucené práce v Německu, zatímco Jiří skončil v koncentračním táboře Osvětim. Jejich otec Leo Popper byl transportován o rok později. Všichni tři přežili a po válce se přestěhovali zpět do Prahy. (NiaWolf)
- Sám Karel Kachyňa vymyslel trik, ako urobiť, aby ryby naraz priplávali na povel k hladine. Nechal urobiť kôš, naplnil ho rybami a pomaly ťahal k hladine, a keď mali ryby zmiznúť, zase ho spúšťali ku dnu. (Raccoon.city)
- Každá polovica filmu je rozdielne farebná. Prvá polovica je šťastná a v zlatom tóne, tá druhá, nešťastná je kolorovaná na modro. Kameraman Vladimír Smutný použil rozjasňovací filter a zábery štylizoval do predvojnovej doby, točil väčšinou širokým objektívom. Nočnú scénu, kedy maliar Nejezchleb (Lubor Tokoš) príde na lovenie rýb, osvetľoval plynovými horákmi, aby budili dojem ohňa a trepotu plameňa. (Raccoon.city)
Reklama