Režie:
Jiří SvobodaScénář:
Jiří SvobodaKamera:
Marek JandaHudba:
Jiří ChlumeckýHrají:
Ondřej Vetchý, Miroslav Donutil, Zuzana Stivínová, Lenka Vlasáková, Viktor Preiss, Tomáš Töpfer, Petr Štěpán, Vítězslav Jandák, Ondřej Malý, Jan Novotný (více)Obsahy(1)
Příběh muže, který dokázal uskutečnit sen o samostatném státě navzdory monarchii i snahám uchýlit se pod křídla carského Ruska, a který také napsal text prvního zákona nově vzniklého Československa. Ve filmu se názorově střetnou Kramář a Rašín, přesto se oba sejdou v jedné vězeňské cele a nakonec i ve vládě nově vzniklé republiky. S tou bývají nejčastěji spojováni Tomáš Garrique Masaryk a Edvard Beneš, zatímco další, neméně důležité osobnosti, zůstávají v jejich stínu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (126)
Trochu sekanina. Začíná koncem, dramaticky a vy toužíte po otázkách. Ale jak to dopadne? Sledujete spíše příběh války. A postav, které se tam točí. A někdy si i trochu myslíte, že se film jmenuje Kramář. A vy vlastně i tak nezjistíte jaké byly jeho trampoty poté. Oba díly šly udělat hezky o válce a poté o samostatnosti. Ale vy se spíše musíte plácat v soukolí čtyř let a zjistit, proč byl Rašín tak kontroverzí se dozvíte v lehkém sledu na konci. Tak nějak bez emocí a vášně, která k tomu patří. Film se jenom hold rozhodl odvyprávět jinou verzi příběhu. To není špatně. Ne, vyloženě. Jinak totiž jde o v celku velmi dobré přiblížení toho, co se zde vlastně dělo za války z pohledu jedné z nejvýznamnějších osobností československých dějin. Posuďte sami. ()
Film, který bohužel není tolik záživný. Je to v podstatě dějepisné převyprávění historických faktů. Mě osobně to nevadí, protože mám historii rád a čím je film věrnější skutečnosti, tím jsem šťastnější. Ovšem musí mít i tak hlavu a patu. Vykreslení Maffie jako spolku, který byl vedený úzkou skupinou lidí a zatčením Rašína v podstatě končí (jak to ve filmu vyznělo) je amatérské a historicky nepřesné. Ondřej Vetchý je skvělý herec (stejně jako Miroslav Donutil), ale co je to platné, když místo emoční vazby k jeho osobě se film orientuje hlavně směrem převyprávět další fakta z dané doby a o postavy se starat až ve druhé rovině. Atmosféra života za Rakouska-Uherska v dobách Velké války je přitom napjatá tak, až mi to připomíná snímky z Protektorátu. Takže palec nahoru za Vetchého, Donutila a Töpfera (výborná role přímo na jeho tělo), snahu o historickou věrnost a atmosféru. Palec dolu za preferování historie před budováním vazeb na hlavní charaktery, málo života Rašína za dob prvních let samostatného Československa a přílišná orientace a dávání prostoru většímu množství zbytečných vedlejších charakterů. 65% ()
Sterilní skromný televizní film. 1) Zúžením, byť pochopitelným, děje na dobu za války a zejména na Rašínovo věznění došlo k posunu vnímání Rašínovy osobnosti. Jinak řečeno - film mi přijde v detailu věrný, ale jako celek vyjadřuje jen část skutečnosti. A jak říkal údajně už Benjamin Franklin: polopravda je často obrovská lež._____ 2) Zaujal mě 56letý Ondřej Vetchý (Alois Rašín), 67letý Miroslav Donutil (Karel Kramář) a asi 15letý Daniel Žižka (Rašínův syn Ladislav)._____ 3) Bohužel film ani náznakem nezprostředkoval pronikavé úsudky, které byly Rašínovi vlastní. Například v tajném memorandu Masarykovi v lednu 1919 popsal Rašín chování obyvatel mj. takto: ... stůně třemi těžkými chorobami._____ První z nich jest naprosté zlenivění a zlenošení..., protože vyživovací prostředky, placené v ohromných sumách, zbavovaly každého potřeby, aby pracoval. A tak si ohromné množství lidu myslí, že zůstane to trvale tak, aby stát živil dvě třetiny obyvatelstva._____ Druhou velkou chorobou jest to, že obyvatelstvo si skutečně myslí, že stát může dělat všechno. Nikoho, ani vůdčí lidi, neodstraší to, jak ty věci vypadají u železnic, u pošt a v jiných státních podnicích._____ Třetí chorobou jest, že lid myslí, že svoboda předpokládá neposlušnost a že svoboda znamená zákaz poroučení. ()
Kramář... Kramář... safra není nějaká Kramářova vila? Rašín...herdek...Rašín...jo, vždyť v Praze je nějaké Rašínovo nábřeží! Švehla, hmmm Švehla...nejmenuje se na P15 ta hlavní ulice protínající Hostivař Švehlova??? Pro většinu normálních Čechů jsou tato jména jen názvy domů či částí Prahy... Málokdo si však dnes uvědomuje, že za těmi názvy jsou skuteční lidé, kteří se obrovsky zasloužili za vznik našeho samostatného státu. Je dobře, že někdo sebral odvahu a pokusil se tato dnes již encyklopedická jména zhmotnit v čase, kdy žili, kdy nevěděli zda jejich konání bude úspěšné či nikoliv a zda neskončí žalářem, či daleko hůře. Tak jak se válka začala jevit čím dál složitější a neporazitelná RU armáda začala být chvílemi porazitelná či od ní množství Čechů hlavně na východě dezertovalo, protože nechtěli střílet na bratry slovany začala doma houstnout atmosféra. Zatímco ve Švejkovi se smějem hostinskému, který byl Breschneiderem sebrán za větu ,, mouchy sraly na císaře pána'', případně v Hospodě na mítince se smějeme podobnému, v Rašínovi nám rázem úsměv ztuhne. Tady totiž končí bžunda, tady se jede podle skutečnosti. Stačilo se trochu opít, říci, že Rus už se blíží a že je to s monarchií v háji a pak už jen stačil nějaký Bretschneider nebo jiný dobrý Čech co dotyčného udal a v krajním případě vojenský prokurátor napařil špagát... A nepomohlo vám nic. Zatímco někomu přišlo ve filmu zdrcující to množství postav, často dnes neznámých jmen (pro někoho) i hafo dialogů, mně osobně to přišlo slušně natočené s důrazem na kvalitní ztvárnění dobové atmosféry. Měl bych snad jedinou výhradu a tou byl mladý Dr. Beneš. Plesla má rád, umí zahrát cokoliv, ale na Beneše mi typově neseděl a hlasově také ne. Chápu ale, že to je pro leckoho naprosto zanedbatelná věc. Rozhodně je dobře, že něco takového vzniklo. Ti mužové si tu připomínku zaslouží! Těším se nadruhý díl ! * * * * ()
Když už někdo zná Rašína, tak jako ministra financí, což ve dvou dílech vůbec není zachyceno. Na druhou stranu, co dělal předtím o tom jsem nevěděl zhola nic. V tomto snímku se dost dozvíte i o Kramářovi (prvním premiérovi ČSR), neboť s Rašínem sdíleli kriminální celu. Herecky nemám co vytknout, situace jsou vcelku dramatické (hlavně druhý díl), jen bych přidal více zobrazení dat (to mi dost chybělo, když byli pořád v base). Prostě někdo bojoval venku (Masaryk) a někdo uvnitř jako Rašín. ()
Galerie (296)
Zajímavosti (10)
- V jedné ze závěrečných scén, kdy Alois Rašín (Ondřej Vetchý) píše první československý zákon, hraje jeho manželka Karla (Zuzana Stivínová) na klavír skladbu „Nessun Dorma“ z opery „Turandot“ od Pucciniho. (majky19)
- Natáčení probíhalo mj. i na zámku Josefa Hlávky v Lužanech (Nadace "Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových). (jungewolf)
- Alois Rašín se stal prvním ministrem financí Československé republiky, ale pouze od 14. listopadu 1918 do 8. července 1919. Také je autorem prvního Československého zákonu. (Varan)
Reklama