Režie:
Nicolas Winding RefnKamera:
Darius KhondjiHudba:
Cliff MartinezHrají:
Miles Teller, Nell Tiger Free, William Baldwin, John Hawkes, Callie Hernandez, Jena Malone, Christine Horn, Augusto Aguilera, Jeremy John Wells (více)VOD (1)
Epizody(10)
-
Volume 1: The Devil (E01)
-
Volume 2: The Lovers (E02)
-
Volume 3: The Hermit (E03)
-
Volume 4: The Tower (E04)
-
Volume 5: The Fool (E05)
-
Volume 6: The High Priestess (E06)
-
Volume 7: The Magician (E07)
-
Volume 8: The Hanged Man (E08)
-
Volume 9: The Empress (E09)
-
Volume 10: The World (E10)
Videa (3)
Recenze (42)
Dlhú dobu to malo pre mňa nesporné kvality. Skvelá atmosféra, uhrančivá hudba a zaujímavé postavy tej odvrátenej strany sveta. Mal som pocit, že je to miesto, ktoré rád navštevujem, lebo mi je za iných okolností skryté. Rád som sa do neho vracal a užíval si tie dlhé scény a toporné monológy. Celú tú atmosféru a nediváckosť - čo sú veci, ktoré mám úprimne rád. Ale 8, 9 a 10 diel ma z toho rozčarovania prebral. Odrazu prišla nie len zmena atmosféry ale aj túžba šokovať. Ale len náznakovo. To čo mi v iných dieloch neprekážalo, mi zrazu prekážať začalo. A je to len tým, že sa skrátka Refn rozhodol nedokončiť svoj príbeh adekvátne v rámci šachovej partie, ktorú sám rozohral. Môže sa odvolávať na experiment a na to, že chcel vidieť čo všetko streamovacie média dokážu uniesť, ale plejáda nechutných postáv nakoniec pôsobí samoúčelne. Je to veľká škoda, lebo to malo pre mňa obrovský potenciál. Nekoná sa druhý Neon Demon ale skôr Only God Forgives. Už sa do toho sveta vrátiť nechcem. Je nudný. Čo je vzhľadom na to, že je do toho zapojení aj Brubaker celkom zvláštne. Škoda. 60% ()
Seriál-meditácia. Pre milovníkov štylizovaného násilia, stoicizmu, neónov a Cliffa Martineza... Refn si urobil vlastnú neo(n)-noirovú sériu, ktorá je rozhodne len pre pripravených! Po Only God Forgives a The Neon Demon opäť nachádza rovnováhu vo vizuálnej štylizácii (ktorú najviac vychytal v kultovom Drive), no na druhej strane zasa výrazne spomaľuje a tvrdošijne zaradzuje hypnotický, prvý rýchlostný stupeň. Nakrútil si tak 13-hodinový, po-ma-lý, (vy)štylizovaný krimi film; rozdelený do 10 častí (v rozpätí 31-97 minút!), čím narušil klasické seriálové rozprávanie. Balansovanie medzi brakom a umením pokračuje a mnohými je označované za pózu a onaniu. Celkovo však ide o skvelý dôkaz, že hranica medzi „odpadom“ a plným hodnotením môže byť naozaj veľmi tenká. Doporučujem len pre Refnových skalných fanúšikov. ()
POMO ma svojim komentárom rozpálil tak, že som k televíznemu prijímaču usadala s rozšírenými zreničkami a motýlikmi v brušku. Žiaľ, po prvej epizóde mám pocitovo bližšie skôr k verbalovi. Na druhej strane, musím sa priznať, že mi šéfove sugestívne slová neodbytne víria v hlave, takže asi dám Refnovi ešte šancu uspokojiť ma v ďalšom kole. Možno sa nám spolu podarí objaviť ideálne tempo. Ako mi raz jeden gentleman povedal "neponáhľajme sa, máme celú noc". Alebo to bolo "Nezastavujeme, máme zpoždění!"? ()
"Hrstka bude mít všechno. Většina nebude mít nic. Protože tak už to v životě chodí. Svět je nespravedlivý." NWR se spiknul s jedním z nejdrsnějších (nejen comicsových) scénáristů na světě, a zplodili spolu surreálnou, třináctihodinovou nenávistnou epopej na téma ztýrané ekologie (bohatý vyšinutý otec), vzkvétajícího násilí (Císařovna Smrti), policejní korupce a brutality (ukecaný Teller), podprůměrně inteligentních feministek a moderního vraždění presumpce neviny (úderný monolog ve finální epizodě). Dvě čtvrtiny lidí nerozdejchají už samotnou pomalou stavbu jednotlivých epizod v čele s úmorně natahovanými dialogy a fetišistickými kamerovými oblety scén, ta třetí pak divácky zdechne v polovině, když zjistí, že je režisér prostě magor, a všechny postavy jsou mu vyloženě u prdele (zajímá jej opravdu pouze vyobrazené poselství, nikoli emocionální katarze). No, a to pořád ještě nejsme na konci! I ty nejneohroženější Refnovy fanoušky pak totiž nekompromisně sejme očistné finále s jednou z nejsugestivnějších tvůrčích zpovědí, přetavenou v kyselý plivanec do tváře všem "v nitru zlým a nezodpovědným lidem". TOO OLD TO DIE YOUNG je Refnovým osobitým Stromem života pro policajty a zloděje. Slovy režiséra samotného je "televizní streamování hudbou budoucnosti, a třináctihodinové komplexní filmy něčím, po čem ve skrytu duše dlouho toužil." I když jsem si zdaleka neužil každou (to vážně nelze) minutu tohohle monstra, sežvejklo mě to fakt mocně. Teď už sem konečně přesvědčenej o tom, že jsem příliš starej na to, abych umřel frustrovanej. NWR uklidňuje. ()
Osobní zpověď režiséra o tom, že muži si zaslouží zemřít? Nebo metafora na nikdy nekončící souboj dobra a zla? Cesta plná zabíjení, dlouhých pohledů a bizarních intermezz s tančícími Mexičany nebo (plyšovým tygříkem) vrčícím tátou buď uchvátí nebo ji hodíte do odpadu ještě než se rozjede. Nejnormálnější prostřední pasáž by ale bez problémů mohla fungovat jako samostatný film. Místy TOO OLD TO DIE YOUNG připomíná starší Kitanovy filmy, jen místo Japonců jsou tu Mexičani. + Fantastická Khondjiho kamera a vypulírovaný vizuál, kde každý záběr vypadá jako do nejmenších detailů vyladěná fotka na instagram. Příběhově Brubaker s Refnem míchají realistické vyobrazení násilí s mystikou podobnou komiksové Fatale. Některé dílčí scény jsou hodně vtipné a originální (kartelová TV a 25000 lajků), z jiných je člověku málem fyzicky špatně. Martinezova hudba dokonale ladí k neonovému ladění a často na bedrech nese velkou část onoho bizáru, který se na obrazovce odehrává. Teller hodně dobrý, ale plní čistě požadavky tvůrců, jako všichni zúčastnění. Nepřijde mi to ukončené, ale nečekám, že kdy uvidím druhou řadu. ()
Galerie (17)
Photo © Amazon Studios
Zajímavosti (2)
- Každá epizoda má zhruba 75–90 minut promítání. Nicolas Winding Refn celý projekt nazval „13hodinový film“. (AffectedFace)
- Vedlejší roli si zde zahrál i herní vývojář Hideo Kojima, který stojí za herním klenotem „Metal Gear Solid“. (Punisher)
Reklama