Režie:
Fatih AkinScénář:
Fatih AkinKamera:
Rainer KlausmannHudba:
Josh HommeHrají:
Diane Kruger, Denis Moschitto, Samia Muriel Chancrin, Johannes Krisch, Numan Acar, Ulrich Tukur, Hanna Hilsdorf, Henning Peker, Rafael Santana (více)Obsahy(1)
Život Katji se otřese v základech, když při bombovém útoku přichází o syna a manžela. Rodina a přátelé se jí snaží být v těžkých chvílích oporou, Katja ovšem nemůže jít dál s vědomím, že vrazi její rodiny chodí beztrestně po svobodě. V hlavní roli thrilleru Fatiha Akina o pomstě a spravedlnosti exceluje Diane Kruger. (Aerofilms)
Videa (8)
Recenze (246)
Solidní rodinné drama, které kdyby si vzal do ruky nějaký schopný americký independent movie maker, mohla z toho být bomba. Jelikož zaprvé - němčina je otřesný jazyk a místy lehká bariéra, za druhé - slušný úvod a fantasticky hrající Diane Kruger táhne dolu prapodivný závěr, který má působit umělecky a bořit konvence, místo toho ale nekoresponduje s nastavením hlavní hrdinky. Maximálně efektní a zdaleka nejlepší tak zůstavají scény v soudní síni, kde se mezi sebou nonšalantně předhánějí dva bravurní právníci. ()
Odnikud je film neuvěřitelně přímý a dynamický. Na začátku režisér Fatih Akin zaútočí na všechny emoce, co v sobě skrýváte a pak už vám nedá vydechnout. Herecký výkon Diane Kruger je fenomenální. Tenhle film mě v kině skutečně dostal na kolena. Tak intenzivní zážitek jsem nečekal ani náhodou. Scénář je výborný, strukturovaný velmi prostě (tři pomyslné části), hned na začátku dojde k zásadnímu zvratu a hlavní hrdinka Katja se musí ze dne na den emočně vyrovnat se ztrátou svých nejbližších a dostat zodpovědné za jejich smrt před soud! Klasický příběh o pomstě a spravedlnosti, řeklo by se. Pravdou ovšem zůstává, že zde nerozhoduje ani tak závažnost událostí, o nichž film pojednává, ta je totiž nezpochybnitelná. Ve filmu Odnikud svým způsobem nezáleží ani tak na tom "o čem" vypráví, ale "jak!" Režisér buduje tíživou, napínavou atmosféru od samého úvodu. Depresivní scénu hrdinčina zármutku střídá ještě depresivnější, často mimořádně drastická (působivě nasnímaná "krvavá vana). Soudní scény jsou natočeny skvěle, závěrečná sekvence v Řecku je pak výborným zakončením. Odnikud je jak politické, tak významně sociální drama, které nechává pravdivě nahlédnout do nitra skutečných postav. Vizuálně byl film též opravdu silný (výborná kamera), stejně tak po hudební stránce. Je super, že někdo takový film natočí a co mě snad těší ještě víc, že v takové kvalitě. Odnikud navíc vyniká totální absencí sentimentu nebo moralizování, režisér téměř nic nevysvětluje, jen nás nechává v očekávání sledovat cestu své hrdinky za osobní spravedlností. Většinou v kině koukám alespoň jednou nebo dvakrát na čas. Tentokrát jsem nekoukl ani jednou. To u takového filmu prostě nejde. Odnikud je vynikající, napínavý thriller, který opravdu stojí za to vidět. 90% Jeden z nejlepších evropských filmů posledních let. ()
Tak nám Fatih Akin nakrútil najpriamočiarejší a najkomerčnejší film kariéry (aspoň podľa toho, čo so od neho doposiaľ videl). Inými slovami tu máte klasickú revenge story, ktorá sa až tak extra nelíši od tých najklasickejších revenge stroies pre najširšie publikum. Všetko by sa to samozrejme v realite odohrávalo odlišne, v zásade si myslím, že z celého súdneho procesu by sa dala urobiť aj trojhodinová napínavá súdna dráma s viacerými zvratmi. Takto predovšetkým v tejto na rýchlo zbúchanej prostrednej pasáži pôsobia všetci ako mierne, až pokročilo retardovaní a ako by to chceli mať hlavne rýchlo za sebou. Najväčším kladom tak nie je Akinove poukazovanie na problémy, ktoré sú každému jasné, ale postupné vciťovanie sa do hlavnej postavy, čo je ale viac zásluhou Diane, než priemerného scenára. Koniec potešil. ()
Diane Kruger je tu naprosto nadpozemská. Její depresivní stavy se mi dostaly přímo pod kůži tak, jako se mi u filmu hodně dlouho nestalo. Stejně tak i téma je hodně aktuální, zajímavé a v celkovém kontextu dnešní doby dost vypovídající. Víc, než film, jsem vnímal spíš psychologický stav postavy Diany, která se ve své mysli postupně hroutila jako domek z karet a já čekal každou další minutu na to, co se bude dít dál. Film jde ale do důsledků a tak tu poukazuje i na to, jak problematické je soudnictví v Německu. Osobně jsem nepochopil, co jiného čekali? Pět hvězd jsem nedal snad jen proto, že mi po shlédnutí filmu bylo fakt dost zle. Nespravedlnost je svině. ()
Film rozdělený na tři stylově poměrně odlišné části sleduje ženu, jejíž manžel a malý synek se stali obětmi bombového útoku dvojice pošahaných neonacistů. Jenže oficiální spravedlnost v podobných případech často selže... Diane Kruger se po patnácti letech filmové kariéry poprvé dostala do německy mluveného filmu a kupodivu je herecky suverénní (a to jsem si o ní vždycky myslel jen, že dobře vypadá, a to je ohledně jejího herectví všechno) a prakticky celý film utáhne sama. To jsou ty paradoxy moderního světa. Nejlepší Akinův film od Proti zdi. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (4)
- Ve scénách z Řecka si hned na dvou záběrech můžeme všimnout toho samého auta Škoda Octavia sedan. (vyfuk)
- Zástupcovia Nemecka zvolili film do boja o nomináciu na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film za rok 2018. (MikaelSVK)
- Film je rozdělený do 3 kapitol – „Rodina“, „Spravedlnost“ a „Moře“. Natáčení se chopil kameraman Rainer Klausmann s kamerou ARRI Alexa a v každé z kapitol se zaměřil na jiný styl. V kapitole „Rodina“ se natáčelo převážně v exteriéru mobilní verzí ARRI Alexa v režimu „Super-16“, aby scény vypadali syrověji. V kapitole „Spravedlnost“ převládaly scény v interiéru a byly použity extrémně ostré anamorfní objektivy od ARRI a natáčelo se ze stativu, nebo z kolejí. Pro kapitolu „Moře“ byly vybrány objektivy s charakterem světla „starý film“ pro změkčení slunečního světla. Domácí video (video na pláži, svatba) bylo natočeno smartphonem. (vojacekr)
Reklama