Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Posledním dílem geniálního režiséra Elii Kazana se stala adaptace nedokončeného románu F. Scotta Fitzgeralda. Robert De Niro se v něm v roli filmového magnáta Monroea Stahra stává nepřímým průvodcem po Hollywoodu v éře 30. let, v době, kdy se ze „svatého háje“ postupně stávala opravdová továrna na sny… (oficiální text distributora)

Recenze (22)

Vencisak 

všechny recenze uživatele

Divím se, dívím, že Poslední magnát je tady poměrně podhodnocený. Řekl bych, že neprávem. Předlohu jsem tedy nečetl, ale že by film působil nudně? Toť zřejmě subjektivní pohled. Místy mi naopak přišel velmi vtipný. Možná to bude zálibou ve filmech o filmech, ve výpovědích režiséra o jeho řemeslu. Navíc De Niro hrající rozšafného, poměrně roztomilého ředitele opravdu stojí za shlédnutí. Stejně jako okouzlující postarší Jeanne Moreau, jejíž manýry starých hollywoodských hvězd dávají filmu zářivou gloriolu nostalgie té doby. Navíc nechybí Kazanovo tolik typické závěrečné odcházení ze scény. Kazan se s profesí rozloučil důstojně. ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Předobrazem pro De Nirovu postavu byl dle Fitzgeraldovy předlohy slavný filmový producent Irving Thalberg (1899-1936), taktéž závratný mladý talent a spolubudovatel impéria MGM. To ale není jediná spojitost filmu s "filmem" jako takovým. Tedy nejen, že se odehrává v prostředí filmových studií, ale celá jeho struktura obsahuje mnoho, i když nijak okázalých (pro tento typ historizujícího filmu se to ostatně vcelku hodí), metafikčních prvků. Např. film (ve filmu), na němž De Niro právě pracuje, je krásnou ironickou připomínkou jak hollywoodských starých časů, tak ironickým balancováním o (falešné?) povaze filmu obecně. Těchto zároveň nostalgických i jízlivých odkazů je ve snímku více (fungování filmového průmyslu, scénáristé-komunisté, okrajově imigrace do USA), a stávají se tak i osobním ohlédnutím zpět Elii Kazana. ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Posledny film reziserkeho velikana Elia Kazana /Na vychod nod Raje, Viva Zapata, v Pristavu/ je len priemer. Tematicky ide o bohateho magnata, ale dej sa tu jaxi vyparil. Tempo je pomale, a veruze aj nudne, hlavne stredna cast filmu sa priserne vlecie. Dovod, preco som to pozeral, je, ze je to preplnene proflaklymi drzkami. Idem teda konkretne, Jack Nicholson /Prelet nad Kukaccim Hnizdem, Bezstarostna Jizda, Telesne Vztahy/, Robert Mitchum /El Dorado, Lovcova Noc, Nepritel pod Hladinou/, Tony Curtis /Rozbite Zrcadlo, Spartacus/, Jeanne Moreau /Brutalni Nikita, Falstaff, Zlutý Rolls Royce/. No a nesmiem zabudnut na mojho oblubenca Donalda Pleasence /Jestli se rozzlobime, budeme zli, Race for the Yankee Zephyr, bondovka You Olnly Live Twice/. No a este De Niro k tomu. 62 % ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Predloha Fitzgerald, réžia Kazan, herci De Niro, Nicholson, k tomu Curtis, Mitchum a ďalší skvelí herci... podľa mien by to mal byť jeden z najlepších filmov všetkých čias, no všetci spomínaní boli v oveľa lepšej forme pri práci na iných filmoch, toto akosi žiadnemu z nich príliš nevyšlo. Hlavne u Kazana to je najviac viditeľné, v porovnaní s jeho ďalšími filmami to je veľmi slabé, pravdepodobne jeho najhorší film. Nicholson je tu všeho všudy 10 minút, takže nemá príliš priestor sa predviesť v obvyklej forme. De Niro má priestoru až až, no jeho postava mu toho tiež príliš nedovolí, väčšinu času len bloumá a naháňa svoj objekt túžby. Chýba tomu tempo a ťah na bránu. Vzhľadom na to, že to je príbeh z filmárskeho prostredia, tak je to zúfalo nezaujímavé a škoda nevyužitého potenciálu. To taká Truffautova La nuit americaine je úplne iné kafé. ()

dr.horrible 

všechny recenze uživatele

To Fitzgeraldovo torzo som čítal. A ako to už uňho býva, človek ostane trochu zmätený v postavách, ale zároveň si s nimi užíva takú tu správne buržoáznu atomsféru. A premýšlal som, či sa adaptácia pokúsi dotvoriť podľa poznámok celý román, alebo spracuje len časť, ktorú ešte Fitzgerald stihol dokončiť. No a napokon teda Kazan zadaptoval nedokončený román. Čo je fajn, pretože sa mi na príbehu páčila najviac romanca, ktorá “úvodu” prevažuje. Zároveň nie je fajn, že ten príbeh je skrátka nedokončený, aj keď sa môžeme  tváriť, že sa jedná o celok. Asi by to s prižmúreným okom šlo brať ako povedzme štúdiu osobnosti, ale divácky je to, bez konca (a prostriedku) nevďačné. Tri a pol, možno slabšie 4*; hlavne za De Nira a Theresu Russell. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (10)

  • Producent Sam Spiegel absolutně nesouhlasil s obsazením Roberta De Nira (Monroe Stahr). Později Eliu Kazanovi sdělil: ,,Kromě tebe není na světě režisér, který by mě přesvědčil, abych zkusil Bobbyho De Nira." (Rocky62)
  • S rolí Kathleen Mooreové byla spojována jména Anjelici Hustonové a Susan Sarandonové, kterou upředňostňoval i samotný producent Sam Spiegel. Role nakonec připadla Jihoafričance Ingrid Boultingové. (Conspi)

Reklama

Reklama