Režie:
Ondřej HavelkaKamera:
Diviš MarekHudba:
Petr WajsarHrají:
Karel Dobrý, Simona Zmrzlá, Jan Kolařík, Jiří Lábus, Jiří Maryško, David Novotný, Norbert Lichý, Vladimír Polívka, Jakub Kohl, Dan Dittrich, Vojtěch Hrabák (více)Obsahy(1)
Romantický a zároveň ironický příběh hastrmana alias barona de Caus (Karel Dobrý), jehož láska k venkovské dívce Katynce (Simona Zmrzlá) naplňuje netušeným štěstím i stravující vášní. Baron se vrací se svým sluhou (Jiří Lábus) z cest po světě, aby obnovil rybníky na svém panství. Jakožto moderní a osvícený člověk se životu místních vymyká. Středem jeho zájmu se stane nespoutaná a výjimečná rychtářova (David Novotný) dcera Katynka revoltující proti autoritám vášnivým uctíváním přírody a pohanských rituálů. Inteligentní a krásnou dívkou jsou okouzleni všichni, i učitel Voves (Jiří Maryško) a farář Fidelius (Jan Kolařík). Čím více se Katynka hastrmanovi přibližuje, tím více v něm rostou pochybnosti, zda jako člověk ve zvířeti a zvíře v člověku tentokrát obstojí. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (422)
Filmový orgasmus vyladěný mistrem Ondřejem. Sice se mi vůbec nelíbí konec, ale atmosféra tohohle filmu a démonické vystupování hlavní postavy v kontrastu s lidovým folklorem a nepojmenovaným sex appealem hlavní ženské postavy mě děsně bavily. Výborná výprava, kostýmy, kamera, hudba, nápad a herci (většina z nich naprosto neokoukaných). Nejlepší český film roku. ()
Krásne lyrizovaný príbeh s obrazom rustikálnej drámy. Skoro až balada, takéto niečo ja môžem. Tá veršovaná poetika sa sem veľmi hodila, celej tej tragédii okolo hlavnej postavy dodala príjemné hypnotické vyznenie. Páčila sa mi aj výprava, i keď nejaké tie chybičky by sa v tomto smere našli, ale nič hrozné. Slušný nadpriemer. 80/100 ()
Četl jsem knihu a byl jsem nadšený z její první (historické) části. Jsem rád, že Ondřej Havelka se zaměřil právě na hastrmanův příběh zasazený do 19. století. Tak jako kniha přináší krásný Urbanův jazyk, tak film se zaměřuje na vizuální stránku. Příběh je vystavěn na baladičnosti; erbenovskou atmosféru navozuje i hudba. Herecké obsazení je skvělé; Karlu Dobrému parádně sekunduje Simona Zmrzlá. Závěr jsem díky knize rozklíčoval a jsem rád, že současnost byla jen naznačena. ()
Tak už i česká kinematografie má svůj typický divnofilm. Nepříliš umělecky vyvážený příběh hastrmana obšourníka, který si myslí na vilnou Katynku, opravdu strhne grandiózní odvahou natočit něco pramálo konzumního, příslušně mokrosuchého a na české prostředí i mírně kontroverzního. Co nestihl Vorlíček, v tom už Ondřej Havelka tolik nepokračuje. Vydává se totiž vlastní cestou a jeho navození iluze vyzrálé režie je dokonalé a snadno se tomu dá podlehnout. Ovšem je zde jeden podstatný zádrhel - i bez znalosti literární předlohy Miloše Urbana je více než znát, že musela být značně komplikovaná, tudíž na filmové plátno obtížně převeditelná. Dejme tomu, že v Karlovi Dobrém se našel ideální představitel mužíka, pro něhož je vodní živel nezbytně životadárným. Ale co o jeho postavě tak dohromady víme? Fajn, vydává se za barona, patrně je nesmrtelný, proč a hlavně kvůli čemu se ale frekventovaně stěhuje z místa na místo, jak je nám v jedné z replik naznačeno, to zůstane víceméně utajeno, i to, jak ho má vlastně divák vnímat, není příliš jasné. Kladně či záporně? Režisér si ještě vypomáhal vnitřními monology, zdůrazňujícími psychologické pochody ústředního kavalíra. Technickou výtku bych měl i ke scénám, v nichž se potápí. Od hastrmana bych čekal hbitější pohyb pod vodou a určitě se neodboural ani dojem, že herec pod hladinou urputně nezadržuje dech. To objekt jeho touhy byl podstatně smyslnější. Simona Zmrzlá rozmrzne i pyj v ledu, takže o její klín zápolí málem půlka vesnice, a v žádném případě se při styku s ní nedoporučuje mít nenabroušenou sekeru, aby se předešlo nedostatku polen, sloužících k výrobě sex panen (však uvidíte). K tomu se vsadilo na rozdělení vyprávění do kapitol, takže prožijeme různá roční období a tradice s nimi spjaté, přičemž se divák stane svědkem pohanských rituálů. Přišlo mně to příliš nepříjemně strojově přesné, načež každý počátek kapitoly provázela úděsná zpívánka doprovázená poetickým přeletem kamery nad luhy a háji. Havelka nepřišel s filmem, který by svoji atraktivnost dával na odiv. Je to vyloženě dílo velmi specifické, nesoucí v sobě nejeden různorodý žánrový prvek, čekající na své objevení. Zrežírované je příslušně kvalitně, herecká garda je vyhovující, i tak působila ale poněkud druhořadě, celkově se hlavně nedařilo vzbudit můj zájem o hastrmanské vodní hrátky natolik, aniž bych zdárně ignoroval fakt, že Vorlíčkova stařičká vodnická konkurence byla přece jen zábavnější a invenčnější v mnoha ohledech. 5/10 ()
Atmosféru, kterou jsem nasál z trailerů, a která byla také důvodem přečíst si nejprve knihu, jsem naštěstí našel i ve filmu. Přestože předloha byla místy temnější a k českému venkovu se hodila více, tak i ten rozmáchlý Havelkův romantismus se k příběhu hodil. Je pravda, že bez načtení knihy bych asi hleděl na chování postav ve filmu místy překvapeně, ale není to zde tak dramaturgický malér, jako u převážné většiny českých filmů. A Karel Dobrý společně s kameramanem Divišem Markem mají na svědomí nádherné scény a obrazy. Snad se brzy dočkám dalšího vodníka, Lesapána, nebo Domovoje. ()
Galerie (49)
Zajímavosti (21)
- Lidové písně, které ve filmu zazní, pro film upravil režisér a hudebník Ondřej Havelka. (bearmeedek)
- V duchu knižní předlohy filmaři natočili dvě vraždy „současných“ politiků. Ondřej Havelka slíbil, že pokud se film objeví na DVD, budou obě tyto vystřižené scény součástí bonusů. (klukluka)
- Pro Karla Dobrého je role charismatického vodníka první hlavní role celovečerního snímku. [Zdroj: Česká televize.cz] (ČSFD)
Reklama