Režie:
Stanley KubrickKamera:
John AlcottHrají:
Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson, Philip Stone, Joe Turkel, Anne Jackson, Tony Burton, Lia Beldam, Vivian Kubrick (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Opuštěný horský hotel, odříznutý od světa, to je vhodné místo k zešílení... Neúspěšný spisovatel Jack Torrance přijme práci správce v luxusním, ale odlehlém horském hotelu Overlook, který je přes zimu zcela odříznutý od světa. Pro muže je to vítaná příležitost najít klid na práci. Jenže od první chvíle, kdy Jack s manželkou Wendy a synkem Dannym do hotelu dorazí, se zdá být něco v nepořádku. Jack začíná být na své nejbližší neurvalý, nemůže se soustředit a objevují se u něj děsivé sny. Je to právě „osvícený“ Danny, kdo díky své zvláštní schopnosti pochopí, že v hotelu Overlook žijí duchové a ti jeho otce začínají ovládat. Ostatně chlapec je v dlouhých hotelových chodbách sám potkává… Film Stanleyho Kubricka vznikl podle románu známého spisovatele Stephena Kinga. Kubrick podle něj vytvořil nejen klasické dílo moderního filmového hororu, ale také mistrovskou studii postupného psychického rozpadu lidské osobnosti. Některé výjevy, jako zjevení nahé mrtvé ženy v koupelně, hektolitry krve, valící se z výtahové kabiny či finální sekvence v parkovém bludišti patří mezi ty nejděsivější okamžiky, jakých se filmařům podařilo dosáhnout. Snímek se zapsal do historie také dosud největším počtem klapek, které padly při natáčení jednoho záběru pro zvukový film. Stanley Kubrick, posedlý perfekcionismem, nechal Shelley Duvallovou opakovat jednu akci celkem 127krát, než byl se záběrem spokojen. Osvícení se tak dostalo do Guinnessovy knihy rekordů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 976)
Redrum. Redrum. Redrum. Hlavní devizou není ani excelentní Nicholson, ani precizní Kubrickova režie, ale dokonalá atmosféra v čele se samotným horským hotelem. Kubrickovo volné pojetí Kingovy předlohy je přitažlivé právě z důvodu, že je opravdu velmi volně na motivy jedné z nejlepších "kingovek" a není tedy pouhou suchou adaptací "jedna ku jedné" (jakkoli je Torrancův sešup na můj vkus oproti pozvolnému pádu v knize přeci jen poněkud moc hrrr). redruM! ()
Stanley Kubrick nebyl žádným horrormanem, ale jako mnoho jiných ambiciozních umělců bral možnost, natočit si něco v tomhle žánru, jako výzvu. Inspirován úspěchem Carrie Briana De Palmy, vzal si na mušku další Kingovo dílo. Pečlivě studoval slavné horrorové snímky 70. let (zvláště Omen a The Exorcist) a snažil se nejsilnější ingredience, které v nich objevil, transformovat do svého filmu. Jeho cílem bylo natočit "nejlepší filmový horror všech dob", a nutno uznat, že výsledek se této definici hodně přibližuje. Tím, že se Stephen King od tohoto snímku distancoval, jen potvrdil, že filmovému umění zas tak moc nerozumí. Ale co. Ken Keasey také všude rozhlašoval, že Přelet od Formana je shit, a pak byl několikrát spatřen, jak se na něj v převlečení plíží do kina. :-) Ostatně, je celkem známo (a je to pochopitelné), že spisovatelé obecně trpí tím, jak si filmaři jimi stvořený svět přizpůsobují vlastnímu vidění. Dodatek 2018: V době psaní komentáře jsem vycházel z tehdy u nás oficiálně šířené teze o Kingově postoji. Objevovala se zvláště v souvislosti s novější adaptací Shiningu z roku 1997, na níž King spolupracoval. Ve skutečnosti však spisovatel nebyl ke Kubrickově verzi zdaleka tak kritický, jak se tvrdilo. V jeho teoretické práci Danse Macabre, věnované horrorovému žánru všeobecně, se můžeme dočíst, že byl k filmu naopak mnohem vstřícnější, než se tvrdilo. Zmíněný Kingův spis u nás poprvé vyšel až minulý rok, proto připisuji tuto poznámku alespoň nyní. ... Na druhou stranu je docela možné, že King v souvislosti s novější adaptací Shiningu svůj názor na Kubrickovu verzi poněkud vyostřil. ()
Vždycky, když se někdo přede mnou zmíní o tomhle báječném filmu, sepne mi v hlavě okamžitě jedna rozporuplná informace . „Nenechala jsi mě domluvit.Řekl jsem:''Já ti neublížím.Jenom ti vymlátím mozek z hlavy.Jen ho vymlátím z tý tvý zasraný palice.“ Teprve potom si vzpomenu na bludiště, na herce a režiséra. Tak nevím, no.....v každém případě nezapomenutelný film! ()
......HOW SOON IS POSSIBLE..... Je až veľmi zaujímavé jak veľmi sedia Nicholsonovi psychopatické role, ten chlapec to musí mať určite v krvi :) . Stanley Kubrick si ale v kľude mohol odpustiť tú dlhú stopáž filmu a ten retardovaný zvuk, ktorý má pravdepodobne diváka naladiť do mysterióznej atmosféry, mňa však ten zvuk skôr pekne sral ako ladil. ()
9 / 10 Strašná bolesť hlavy skĺbená s priam extatickým obdivom - to sú bezprostredné pocity, ktoré som mal po vzhliadnutí The Shining. A skutočne, dve hodiny plné tej najhustejšej atmosféry akú si len viete prestaviť, vynikajúci herci na čele s Nicholosonom, ktorý len potvrdil, že na absolútnom vrchole môjho osobného rebríčka hercov nie je náhodou, a samozrejme samotný Stanley Kubrick a jeho neuveriteľná réžia, to všetko dokopy dáva vzniknúť filmu, ktorý ostatné rádoby horory nielenže strká do vreca, ale si s nimi aj s prehľadom vytiera zadnicu, do slova a do písmena. Dôkaz namiesto sľubov - hneď začiatok filmu zachytávajúcii cestu Jacka Torrenca do Overlook Hotelu je vďaka pomalým leteckým záberom a dunivej, kakofonickej hudbe Wendy Carlos a Rachel Elkind mrazivejší ako absolútna väčšina dnešnej hororovej produkcie a je akýmsi varovaním: "Pozor! Tento film nie je pre slabšie povahy!" Bravó, Stanley, bravó, bravó, bravó a jedno hip-hip-hurá ako bonus... ()
Galerie (168)
Zajímavosti (239)
- Výrok Jacka Torrance (Jack Nicholson) „Here's Johnny!“ sa umiestnil na 68. mieste v rebríčku najlepších filmových hlášok, ktorý zostavil Americký filmový inštitút. (Niles)
- Loptička, ktorú si Jack (Jack Nicholson) hádže o stenu a nakoniec hodí smerom do chodby, odkiaľ sa mu už nevráti, je tá istá, ktorá sa potom prikotúľa k malému Dannymu (Danny Lloyd) hrajúcemu sa na koberci v chodbe na úplne inom mieste hotela. (quarel)
- Na začátku filmu čte Wendy Torrance (Shelley Duvall) knihu J. D. Salingera „Kdo chytá v žitě“ z roku 1951, která byla ve své době kvůli vulgarismům, vykreslené sexualitě a hněvu dospívající mládeže značně kontroverzní. (JoranProvenzano)
Reklama