Reklama

Reklama

Opilý anděl

  • Japonsko Joidore tenši (více)

Nejvýznamnějším filmem prvního tvůrčího období Akiry Kurosawy, tzn. čtyřicátých let, je Opilý anděl. Titulní postava, obětavý lékař, žije v chudé městské čtvrti dosud poznamenané válkou. Tady se snaží zachránit nemocného mladíka, který za války dospíval a nyní zapadl do špatné společnosti. Vztah těchto dvou mužů, které ztělesnili Takaši Šimura a Toširó Mifune je pevně začleněn do dobových souvislostí, nahlížených s nepatrným časovým odstupem. Pro některé japonské kritiky má Opilý anděl obdobné místo v japonském kontextu, jaký měla Paisà nebo Zloději kol v Itálii. (NFA)

(více)

Recenze (57)

kitano 

všechny recenze uživatele

So strachom ocakavam den, ked uz nezostane ani jeden film od pana Akiry Kurosavu, ktory som nevidel. Jeho filmy su totizto tak preplnene zivotom, pravdou a mudrostou, ze vzdy po dopozerani kazdeho jeho filmu citim v sebe zvlastny pokoj a naplnenie, co sa mi u inych filmov nestava. To sa tyka aj Yoidore tenshi. Kurosawova rezia spolu s hereckymi esami Toshirom Mifunem a Takashi Shimurom, vytvorili smutny pribeh o cloveku ktory zil v bahne zloby, sebectva a nevrazivosti. Clovek ktoreho pluca boli plne spiny koli tuberkuloze, ale paradoxne ho zabila spina ludskej spolocnosti v ktorej zil. KRASA - je slovo ktorym sa da opisat najvystiznejse tento (a aj ostatne Kurosavove diela) film. (10/10) ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

První snímek s nímž Kurosawa výrazněji prorazil do podvědomí diváků a kritiky. Především však jeho první spolupráce s Toshiro Mifunem a tudíž zrod jedné z nejzásadnějších a nejplodnějších spoluprací herce s režisérem v dějinách světové kinematografie. Opilý anděl nemá špatný scénář, ani herce, ale dojíždí na přílišnou zdlouhavost a teatrálnost v některých scénách. Přeci jen Mifune se ke svým životní výkonům teprve rozehrával a Shimura tu nemá zase tak moc prostoru. Toto platí o klasickém sestřihu a upřímně řečeno si neumím moc představit jak vypadá ta verze, která je o bezmála hodinu delší. Slabší čtyři * a ve výsledku film, který je zajímavý spíše tím, že poprvé svedl dohromady dva velikány japonského filmu, než-li svou skutečnou kvalitou. ()

Reklama

Tsuki 

všechny recenze uživatele

Trojice Kurosawa-Mifune-Shimura poprvé spolu. Na to, že jde právě o jeden z ranějších Kurosawových snímků, je to rozhodně jeden ze skvostů mezi jeho filmy. Příběh samotný není nijak složitý, v podstatě sledujeme vyvíjející se vztah mezi laskavým avšak svérázným doktorem ("opilý anděl") a tvrdohlavým cholerickým yakuzákem. Shimura a Mifune se v těchto rolích skvěle doplňovali a jejich výměny byly místy jak komické, tak dojemné. Zkrátka dvojice k pohledání. Příběh má navíc i své prosté sdělení o tom, že silou vůle člověk může změnit svůj život. Za mě proto plní vše, co bych od Kurosawova filmu očekávala. Navíc oproti některým jeho pozdějším filmům má tento rozumnou stopáž, která není přestřelená, což pro mě bylo taky příjemné. A jako třešničku na dortu bylo celkově zajímavé sledovat mladého Mifuneho v jedné z jeho prvních rolí. ~(4,1)~ ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

"Podivné je, že ten lid, stále otevřený vnějším dojmům a následkem toho stále přijímající dojmy, stále rozechvěný, dovede vždycky zůstati pánem sebe. Podobá se své smavé zemi, chovající podzemní oheň, jejíž lávy vylévá sto sopek. Je vlídný a usměvavý, a propuká-li někdy v zuřivou prudkost, zůstává tato prudkost vždycky metodicky řízena. Rozumuje i ve hněvu, jeho strašlivá statečnost jest jen jasnozřivým zanícením jeho vůle. Stylizuje i své cítění. A jeho umění, vzešlé z přesného rozmachu, z lyrického unesení, uzavřeného v čisté formě, třebas někdy zadrhávané, se nepodává proudu báječného pudu, který je řídí. Jsa v jádru sobecký a žárlivě střehoucí svých vymožeností pro sebe, nechce tento národ podati leč přeměněný jejich obraz." (Elie Faure) ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Zajímavý film, rozhodně nijak nepoznamenaný svým stářím. Není co vytknout. Nevím, čím to je, že vizuální zpracování je tak poutavé. Opravdu na každý záběr se kouká dobře, každý záběr je bohatý na detail, také pojetí prostoru a různé rozmístění objektů v obraze působí tak, že se těžko odtrhává. To jak Kurosawa ztárnil například gangsterův sen je nadčasové a geniální. Příběh o gangsterovi a doktorovi taky dodává tomu všemu šťávu a když domyslím atmosféru dokreslenou kytarovou hudbou, tak tu máme film se vším všudy. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (5)

  • První film, ve kterém spolu pod režijní taktovkou Akiry Kurosawy poprvé hráli Tóširó Mifune a Takaši Šimura. V budoucnu se stali nejvýraznější Kurosawovou hereckou dvojicí a zahráli si spolu v celkem patnácti Kurosawových filmech, naposledy v roce 1965. (Belsazar)
  • Výkon Toshira Mifuneho ako mladého násilného gangstra Matsunagu bol taký silný a nezabudnuteľný, že podľa režiséra Akiry Kurosawu mnohí ľudia v Japonsku (a pravdepodobne aj inde) mylne predpokladali, že názov Opilý anděl mal odkazovať na Matsunagu. Ale pre Kurosawu bol v skutočnosti hlavnou postavou alkoholický lekár Sanada (hrá ho Takashi Shimura), na ktorého sa viaže aj názov filmu. (Bilkiz)
  • K postavě doktora alkoholika inspiroval režiséra skutečný lékař bez licence, který operoval načerno v tokijském podsvětí. (Terva)

Reklama

Reklama