Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hudební skladatel Pavel Bertl je nenapravitelný hýřil a vášnivý hráč, jeho finanční situace proto vypadá velmi neutěšeně. Takový život těžce nese jeho půvabná choť, která svého rozmařilého mužíčka stále miluje. Přičinlivý právník přesvědčí Pavla, aby dal Heleně svobodu a postará se i o léčku, která má dokázat manželovu nevěru… Důvod k rozvodu je jedna z nejzdařilejších komedií Karla Lamače z rodu tak zvaně společenských a dominují v ní Oldřich Nový jako flamendr a karbaník, Adina Mandlová jako oddaná a milující manželka a Anny Ondráková v roli atraktivní dívky, která má manžela kompromitovat. Předlohou k filmu se stala divadelní hra německého autora Karla Bachmanna "Hráč". Karel Lamač si byl vědom nedostatků poněkud těžkopádného námětu, a proto i do ostatních rolí obsadil tehdejší hvězdy filmového nebe, které garantovaly příznivé přijetí u diváků – kromě již zmíněných se ve filmu setkali s Járou Kohoutem, Jindřichem Plachtou, Otomarem Korbelářem, Ferencem Futuristou a Jaroslavem Marvanem. Divákům se líbila i písnička Járy Beneše "Loučení" v podání Oldřicha Nového. Veselohra měla premiéru v srpnu 1937. Současně byla natočena i německá verze, ve které hrála Anny Ondráková stejnou roli. (Česká televize)

(více)

Recenze (71)

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Prvorepubliková komedie v hlavní roli s Anny Ondrákovou. Asi byla dost velkou konkurenci pro Adinu Mandlovou, protože dokud tam Andula byla, obecenstvo (hlavně to mužské) fandilo Ondrákové. Jaká úleva asi mezi soupeřkami nastala, když si Ondráková vzala boxera Maxe Schmellinga a odešla za nim do Německa ! Film je bláznivý a plný zápletek a vzpoměla jsem si na své rodiče, jak byli z těchto filmů nadšeni, jak si o tom doma povídali a ještě dlouho se smáli. Já už se tak moc nesmála a moje děti mi řekly, že je to ztráta času. Co povídají moje dospělé vnoučata nechci ani vědět. ()

raroh 

všechny recenze uživatele

Anny skvělá (proti nijaké Mandlové), skvělá kabaretně laděná scéna tradičně opilého Futuristy s pianovou improvizací s Novým, ale ty maloměšťáské tendence v pohledech na moderní hudbu (myšleno vážnou) - ty mi teda lezly krkem! Copak E. F. Burian, Ježek, Martinů, Pavel Haas u nás (když pomineme Prokofjeva, Stravinského či Šostakoviče) nepsali sdělnou a i v jazzu inspirovanou muziku? Sentimentální slaďáky, které se líbily hlavní hrdince, byly spíše z rodu pokleslejších operet. No a náhled na manželství vyzněl v podobném duchu. Nicméně komediální běh a invenční nasnímaní živé Ondrákové film činí pro mě hodně dobrým zbožím /minimálně za scénu s frťany - tu si budu pamatovat - jako karbol, jako rybí tuk etc. !/. ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Vím, nepatří k těm nejlepším, ale přesto mám tuhle komedii moc rád. Oldřichu Novému to podle mě jde s Anny Ondrákovou moc pěkně dohromady a scénář, který sice není žádné veledílo, je plný roztomilého humoru. Skvělá je například scéna na baru, v níž do sebe Nový hází jednoho panáka za druhým a Ferenci Futuristovi popisuje, jakou má ten alkohol pachuť. ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Jedna z těch nejlepších ČS komedií do roku 1937. První půlka by snad byla možná i za plný počet. Stará parta Lamač, Wasserman, Heller a Ondráková se naposledy vrací v československém filmu v plné parádě a skončili stejně dobře, jako začali ještě za dob němé éry. Hlavní trojice herců (Ondráková, Nový, Mandlová) je pro mě to nejlepší, co prvorepublikový film nabídl (a nemyslím právě jen 30. léta). Jsou to opravdu herci, a ne jen karikatury nebo bezcharakterní figury, které by mohl hrát kdokoliv jiný. Anny mě dostává tím, jak je ve všech svých filmech emancipovaná, svá a hlavně úplně jiná, než kterákoliv jiná herečka té doby a i zde v ní pořád zůstala troška z těch roaring twenties. Na filmu je znát, že na režisérské sesli seděl člověk, který chtěl posouvat film dál. Kamera nabízí mnohem sugestivnější filmový zážitek, než snad kterýkoliv čs film předtím. Dialogy jsou i dnes velmi úderné a jazyk živý a přirozený. Během první půlky jsem se smál skoro celou dobu, druhá už je o něco slabší, ale přesto je to dobré. Myslím, že je snímek dost nedoceněný, dnes i ve své době, právě proto, že jeho dialogy jsou na tu dobu docela drsné. Však to taky bylo prý až od 16 let. Sexuální narážky, komunikace mezi lidmi, která je dost bez okolků a právě proto je to vtipné. Víc, než komediální snímky například Hugo Haase, jehož zápletky jsou ještě o něco ztřeštěnější a navíc ty filmy vynikaly situacemi, kdy se divák cítí trapně a postavy jednají tak hloupě, až to vtipné není. Tady se chovají postavy tak hloupě, aby to vtipné bylo. Navíc mám tedy pro film slabost i vzhledem k povolání hlavního hrdiny a autoři si nenechali ujít ani píchnutí do moderní vážné hudby, což je v kontextu roku 1937 pro mě zajímavé. Je to doba, kdy ten svár mezi soudobou vážnou hudbou a středním proudem skutečně existoval, poslední generace těch všeobecně známých autorů jako Šostakovič, Stravinskij, Prokofjev a další. Dnes už ten svár probíhá čistě jednostranně, protože většina lidí ani neví, že současná vážná hudba vůbec existuje. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Zábavná komedie, která zvedne náladu. Silných momentů je dost a čas příjemně plyne. Romantický základ a pak už smršť gagů a příhod z nedorozumění. Až vše dospěje ke svému zdárnému konci a napravení zhýralého povaleče. Hudební skladatel Pavel Bertl (Oldřich Nový v klasicky vynikající formě) miluje alkoholické nápoje, hazardní adrenalin a svou manželku. Bohémský život se jen těžko opouští. Proč také, když přináší tolik vzrušení. Chudá kouzelnická dcerka a polykačka ruletových kuliček Anny Plavcová (Anny Ondráková) si potřebuje vydělat peníze a nalezne svoji životní lásku. Z dalších rolí: kouzelnický mág a neodbytný nápadník Skála (Otomar Korbelář), aranžér krizových situací a advokát Werner (dobrý Theodor Pištěk), ochotný uskutečňovatel příkazů a popleta Špargl (zábavný Jára Kohout), opilý zlomyslník (roztomilý Ferenc Futurista) a nešťastně šťastná Bertlova manželka Helena (Adina Mandlová). Rozverné, živelné, vyloudí nejeden úsměv a zpříjemní čas. Napijme se na kuráž! ()

Galerie (14)

Zajímavosti (8)

  • Premiéra proběhla 20. srpna 1937 v kinech Juliš, Metro a Světozor. (Cucina_Rc)
  • Natáčanie filmu prebiehalo na Štrbskom plese vo Vysokých Tatrách. (dyfur)

Reklama

Reklama