Režie:
Spike LeeKamera:
Sayeed Malik HassanHudba:
Terence BlanchardHrají:
Harvey Keitel, John Turturro, Delroy Lindo, Mekhi Phifer, Isaiah Washington, Keith David, Peewee Love, Regina Taylor, Thomas Jefferson Byrd, Sticky Fingaz (více)VOD (1)
Obsahy(2)
„Clocker” je dealer, který prodává drogy čtyřiadvacet hodin denně a Strike (Mekhi Phifer) patří k těm, co na ulici opravdu tvrdě makají. Jenže časy se mění a změnily se i pro něho. Když mu místní šéf (Delroy Lindo) dá tip na to, jak se dostat nahoru, skončí jeho protivník v márnici a Strike zjišťuje, že se ocitl mezi mlýnskými kameny v podobě dvou detektivů. Jedním je Mazilli (John Turturro — Otázky a odpovědi, Hrdinové mého dětství), který prahne jen po snadně vydělaných penězích. Ten druhý (Harvey Keitel — Piano, Mladí Američané) hledá něco, co lze najít mnohem obtížněji — pravdu. A když se ukáže, že se Strikeův bratr přiznal k vraždě, Rocco si nedá pokoj, dokud se neujistí, že za mříže dostal toho pravého. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Recenze (57)
Clocker (slangový výraz): low level drug dealer, který pracuje („clockuje“) 24 hodin denně. Spiker (též slangový výraz): bojovník za práva barevných. ____ Největším americkým problémem je, vždycky byla (od chvíle, kdy jsme vystoupili z lodi) a vždycky bude rasa. Toliko Spike Lee. Popravdě se mu ani nedivím. Vskutku existují klasikové rasismu, kteří jsou s to načrtnout černocha s odulými rty, placatým širokým nosem, většíma ušima a zlovolnýma očima, z kterých číší lačnost, chlípnost a úskočný pigment. Po této stránce stačí uvést třeba Ludwiga Clausse, který dělí lidi na kulovité, parabolické, pyramidální a polygonální. Jen se divák musí srovnat s tím, že se Spike ve svých filmech nepokouší o subjektivní komentář k ději, který tu přece jen byl, ale bojuje za rasovou rovnoprávnost a pronáší obecné ideje, k nimž konstruuje děj až druhotně jako záminku. Z téhož důvodu ví divák po celý čas příběhu více než postavy, aniž to jakkoliv vadí; protože Clockers nejsou thrillerem, ani detektivkou, kde se musí uvážlivě promýšlet dávkování informací mezi postavy a diváky, ale důsledným propojením kinematografie s Black Panther Party a Amnesty International. Pokud se tedy na konci filmu ukáže vypravěč mírně nespolehlivým v otázce, kdo zabil Darryla Adamse, skutečnost je taková, že nespolehlivé jsou pouze postavy, skrz které nám je vyprávěno – to je postihla pod náporem bílých schizofrenie a už ani nevědí, čí jsou. V přesně nastaveným a odzkoušeným hierarchickým žebříčku vyjebává v ghetu každý s tím pod sebou a je vyjebáván tím nad ním. Je to jako domino, přičemž Spike se táže po tom, kdo uvádí do chodu první kostku (samozřejmě pro nás má připravenou odpověď – jsou to běloši v čele s Johnem Turturroem), takže i když se Spike věnuje převážně oněm padajícím kostkám, které ve filmu zastupuje černošský gheto - tzv. melting pot v melting plotu - se svými mikro příběhy, navrací se neustále k původní otázce, k původní příčině toho všeho. Jako detektiv propátrává a čenichá, kdo uvedl domino do chodu. Detektiv se převtělil z postav do osoby režiséra – odtud důvod, proč nejsou Clockers ani thrillerem, ani detektivkou. ()
Velice pozoruhodná a zdařilá sonda do života uvnitř černošské čtvrti. Je vidět, že Spike své dětství prožil v Brooklynu. Člověk jeho film pozná na první pohled, jeho rukopis je nezaměnitelný. Když k tomu připočteme výborné herecké výkony v čele s Harveym Keitelem jsme svědky hodně zdařilého snímku. ()
Nechci se tady dopouštět banalit typu: velice slušný film, ale od Spikea čekám víc. Ale ono je to skutečně tak, i když se budu snažit odmyslet si dabing a stopadesát přerušení reklamou, nedosáhne mi Hra se smrtí na Krvavé léto nebo Jednej správně ani na špičkách. Je to možná paradox, ale když máte někoho zafixovaného jako výjimečnou osobnost, v tomto případě režisérskou, a po jeho práci slídíte, jste pak přísnější a rozlišujete, co si postavíte do jedné řady s těmi nej, takže jestli dneska budu někoho chválit bez výhrad, tak je to jen Harvey Keitel. 3,5 *. ()
Spike Lee umí pracovat s herci jako Paris Hilton s penisy. Není nutný ani dlouho komentovat a vymejšlet důvody úspěchu. Chytrý, drsný, vypointovaný a skvěle napsaný i zahraný film z prostředí chudého černošského ghetta. Budete mu věřit víc než papež v Boha a jestli si myslíte, že hajzlové nemůžou bejt sympatický a že nebudete fandit někomu, kdo dělá z dětí dealery, tak smůla, víte o sobě hovno. Spike prostě točí filmy, kde všechno šlape jako holky z Dubí a navíc řeší poměrně závažná témata. Život mladých i starých (chudých) černochů není žádná prdel a ani pan Wolf to nevyřeší. ()
Na tento film jsem se chtěl kouknout jen kvůli tomu, že v televizi zrovna nic pořádného nedávali (jako obvykle :o)) a já se šíleně nudil. Takže jsem si vybral tohle. Naštěstí jsem neudělal chybu a neusnul jsem u toho, když to dávali tak pozdě. Spike Lee se asi v režírování filmů nezmění. Pokaždé když uvidím nějáký jeho film poznám, že to dělal zrovna on. Jeho barevnost obrazu a střihová práce je na první pohled poznat. Já toho nelituji a ani on nemusí. Díky tomu mám rád jeho filmy i samotného Spika. Jeho dramata prostě musí milovat každý, protože zobrazují život američanů v jakémkoliv světle a z jakéhokoliv úhlu. ()
Galerie (53)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (10)
- Martin Scorsese se chtěl ve filmu zaměřit převážne na život detektiva Kleina (Keitel), ale Spike Lee se nakonec zaměřil na život Strikea (Phifer). (c.tucker)
- Slovo "fuck" ve filmu zazní 185krát, což je 1,44krát za 1 minutu. (Dixxx)
- Universal zaplatil 1,9 milionu dolarů za fimovou předlohu Richarda Price. (c.tucker)
Reklama