Režie:
Barry LevinsonScénář:
Mitch MarkowitzKamera:
Milan Peter SovaHudba:
Alex NorthHrají:
Robin Williams, Forest Whitaker, Tung Thanh Tran, Chintara Sukapatana, Bruno Kirby, Robert Wuhl, J. T. Walsh, Noble Willingham, Richard Edson (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Filmy o vietnamské válce tvoří důležitou část americké produkce sedmdesátých a osmdesátých let. Od dramat jako Návrat domů, Lovec jelenů, Apokalypsa, Četa nebo Olověná vesta až k několika komediálně laděným snímkům, z nichž nejzdařilejší je patrně Dobré ráno, Vietname (1987), který s notnou dávkou nadsázky popisuje situaci v Saigonu v polovině šedesátých let, kdy se z „policejní akce“ americké armády pomalu stávala regulérní válka. Jeho hrdinou je skutečná postava diskžokeje Adriana Cronauera, jehož pravidelné rozhlasové vysílání se okamžitě stalo hitem mezi vojáky, ale působilo svým zábran neznajícím humorem vrásky na tvářích jeho nadřízených. Režisér Barry Levinson (jehož následující snímek Rain Man se stal oscarovým vítězem roku) se plně spolehnul na herecké vlohy komika Robina Williamse, jemuž byla role výřečného moderátora šitá na tělo. Williams prakticky nezmizí z obrazu a přesvědčivě ztvárňuje dvě polohy své postavy, neuctivého vtipálka se záviděníhodnou vyřídilkou a maniakálními hláškami a téměř „civilně“ pojatého muže, který si uvědomuje, co se kolem něho děje, a ví, že to není správné. Herec za svoji pozoruhodnou kreaci dostal řadu ocenění (mj. Zlatý glóbus, Americká komediální cena, nominace na Oscara). Snímek, natočený v thajských exteriérech, se stal velkým diváckým hitem a ani po třiceti letech nic neztratil ze svých kvalit. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (356)
Videl som viacero filmov zobrazujúcich vojnu vo Vietname. Neobľubujem humor Robina Williamsa, na ktorom bol film postavený, pričom pokladám za nevýznamné, že dabovať jeho prejav nebolo ľahké. Oceňujem, že vo filme bol zobrazená domnelá nadradenosť Američanov, ktorí do Vietnamu prišli "pomáhať", pričom Vietnamcov neoznačovali inak ako rákosníkov, ničili im domovy a ženy považovali za potenciálne a lacné prostitútky. A tak mi z celého filmu ostal dobrý dojem iba z hudby mojej mladosti, ale na jej vypočutie nemusím siahnuť po filme. Na druhej strane kontrapunkt hudby a obrazu pri Armstrongom, spievanej skladby What a Wonderful World považujem za výborný. ()
90%. Narativně nevýrazný snímek, jehož neuvěřitelná síla tkví v projevu hlavního hrdiny, v jeho schopnosti působit na svoje okolí, pozitivně měnit a ovlivňovat lidi, události a tím tvořit ze světa lepší místo pro život. Po příběhové stránce nenabízí Good Morning Vietnam žádný velký zážitek, a vsadím se, že při snaze o jeho převyprávění kamarádovi by se po pár větách začal nudit, intenzivní emoce ve vás však bezpečně vyvolá geniální Robin Williams, ze kterého vždycky vyzařovala jakási magická duševní čistota a v tomto filmu to, vzhledem ke kontextu příběhu, platí dvojnásob. Williams v nejlepších letech a životní formě tu předvádí koncert, kde ostatní herci i příběh samotný jsou tak trochu předkapelou, jež plní určitou úlohu, ale bez hlavní kapely by postrádala význam. Ne snad, že by příběh nebyl zábavný a nepřinášel žádnou katarzi, ale táhne to právě Williams a charakter postavy (kde musel výrazně zapracovat i Markowitz), která na vlně nepříjemných až tragických událostí přináší uvolnění a špetku svobody do duší nasazených vojáků; na frontě bych si asi nedokázal představit lepší "povyražení". Navíc je z filmu i navzdory žánrového zařazení cítit silné asijské genius loci, což z něj dělá jistý kulturní paskvil a utvrzuje tu atmosféru společensko-ideologické války, i více a významněji, než té partyzánské. Good Morning Vietnam je přímočarý, staromódně humorný, narativně ucelený snímek, který těží především z kvalit hlavní postavy a herce, ale ani příběhem a zpracováním nestrádá, náladu stabilně udržuje na pozitivní vlně a daří se mu válku převést v humor, což je možná vůbec jedno z nejsložitějších témat k audiovizuálnímu zpracování; Levinsonovi se to podařilo a nutno říct, že i s obsahem nutícím k zamyšlení (ač bez Williamse by se to jen těžko podařilo). Zvlášť speciální morální sebereflexi přináší patrně nejsilnější scéna z celého filmu - bombardování a výpady amerických vojáků s What a Wonderful World od Louise Armstronga na pozadí - to přesně geniálně odhaluje charakter hlavní postavy, jejíž náhled na válku, jíž je sám součástí, je dobově (a pro mnohé nepochopitelně) velmi vyzrálý a odvážný. Kéž by Robin Williams mohl mít před sebou ještě desítky skvělých rolí, ale i tak jsem přesvědčen, že překonat sama sebe z Good Morning Vietnam by dokázal už jen velmi těžko. Film se silnými ambicemi stát se pro mnohé oblíbeným a srdečním, především pro jeho vnitřní čistotu a pozitivní ladění. ()
Ptačí klec, Básníci, Čas probuzení, Dobrý Will a Vietnam... Filmy, v nichž miluji Robina Williamse, mimochodem velmi chybí. Po letech jsem snímek viděla s dabingem Davida Novotného a přestože jsem u Robina zvyklá na krásný hlas pana Viktora Preisse, chválím. Williamsova velká show, napsaná na tělo a zahraná bravurně. Odchylky od reality odpouštím a v žádné případě se nejedná o velkorysost. Z výsostné kategorie "komik ve vážné roli". Robin famózní. ()
Američané na Vietnam naházeli spoustu špíny. Okupovali ho, a pak si stěžovali na to, že mají z toho celonárodní trauma. Kdo je tam zval? Až agresoři, tak to často vypadá, že Vietnamci nejsou oběti, ale jejich nepřátelé...Aby to nebyla lidská společnost - když už měli američani Vietnam skoro zlomený, tak prezident vyhlásí konecválky, už má vláda zájmy jiné...***A tenhle film? Trapný R. Williams, nechutný F. Whitaker atd.***(19.10.2010) ()
Galerie (55)
Zajímavosti (11)
- Vojáci, které Adrian (Robin Williams) baví, když společně uváznou v dopravní zácpě, jsou příslušníky proslavené 1. divize americké pěchoty. (Mr.Hudson)
- Hudba, která hraje ve scéně, kdy Adrian (Robin Williams) pronásleduje Tuana (Tung Thanh Tran), je nepoužitou skladbou, kterou napsal Alex North pro film 2001: Vesmírná odysea (1968). (Mr.Hudson)
Reklama