Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Václav Lohniský, Ladislav Pešek, Naďa Konvalinková, Květa Fialová, Martin Růžek, Olga Schoberová (více)Obsahy(1)
Po čtrnácti letech se sešli režisér Oldřich Lipský a scenárista Jiří Brdečka – tvůrci slavného Limonádového Joea – opět k realizaci další výtečné parodie, tentokrát na rodokapsové příběhy neohrožených hrdinů. V komedii Adéla ještě nevečeřela je tímto hrdinou slavný detektiv Nick Carter, kterého do Prahy pozval policejní komisař Ledvina, aby mu pomohl vyřešit záhadný zločin – zmizení psa hraběnky Thunové. Carter brzy zjistí, že jeho protivníkem je jeho věčný rival, ďábelský botanik, zločinec mezinárodní pověsti hrabě von Kratzmar. Musí se samozřejmě vyrovnat s řadou nebezpečných a důmyslných léček, překonávat „nepřekonatelné“, což slavnému hrdinovi, který je nepřemožitelný, neprůstřelný, nebojácný a neohrožený, nedělá žádné zvláštní potíže. Nevadí mu ani nové, neznámé prostředí, protože jeho společníkem a průvodcem je bodrý komisař Ledvina, který ho neopomene protáhnout pražskými hospůdkami… V komedii, která získala řadu ocenění u nás i v zahraničí, se zaskvěla dlouhá řada výborných herců. V roli velkého detektiva to byl neodolatelný Michal Dočolomanský, jeho českého kolegu hrál Rudolf Hrušínský, role zlosyna byla nezapomenutelnou kreací Miloše Kopeckého. Kostýmy jsou dílem Theodora Pištěka a na animované části filmu se podílel Jan Švankmajer. K úspěchu filmu přispěla i výborná kamera Jaroslava Kučery, který skvěle zachytil půvaby a atmosféru secesní Prahy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (596)
Jedna z nejlepších českých komedií, vlastně parodií. Začátek vystřižený jako z němé grotesky. Vlastně všechno je zde mistrovské. Výborní herci v čele s Michalem Dočolomanským, skvělá hudba Luboše Fišera, která dotvářela atmosféru, a naprosto famózní dílo Jana Švankmajera, který se při tvorbě masožravé Adély doslova vyřádil. A k tomu fůra nápadů skvělého režiséra Oldřicha Lipského. Nezapomínejme však na původního autora Jiřího Brdečku. Když si tohle všechno dáme dohromady, vznikne film, který baví diváky již několik generací. A divák si opět musí povzdychnout: Natočíme ještě dnes něco takového, jako byla Adéla? ()
Hrušínský by za svého Ledvinu zasloužil metál, jako průvodce po pražských památkách bych ho bral všemi deseti (i když zrovna Plzeň by pít nemusel). Dočolomanský jako by byl stvořen pro roli Nicka Cartera. Jeho vnímání středoevropského zeměpisu je prostě pro Američany příznačné. Ti dnešní by však už ani nevěděli, co je to Rakousko, o České republice ani nemluvě. Konvalinková je prostě k sežrání (Adéla jistě souhlasí). Vše mi k sobě sedělo, humor, nadsázka... 80% ()
Po dlouhých letech už v tom nevidím jedinou chybičku. Opravdu geniální sloh, skoro každá věta zde vyřčená, naprosto dokonalá atmosféra dobové Prahy, skvělý humor na jakékoli úrovni, Fišer i Švankmajer se také řádně vyřádili, každý po svém, dále pak inspirativní stravovací návyky inspektora Ledviny či přehled opravdu nádherných žen. Film působí na všechny mé lidské pudy tím nejlepším způsobem. ()
Jedna z najlepších československých komédií upúta hlavne svojskou výtvarnou stánkou (pasáže s kvetinou ako od Švankmajera) a krásnou výpravou. Film sa odohráva v starej Prahe a dosť si ju užijeme. Najmä Ledvinov výber kultúrnych pamiatok má niečo do seba :) Možno to chcelo celú sériu filmov, v závere tvorci ukázali niečo, čo dnes možno vídavať v amerických blokbasteroch (predloha dvojky). ()
Oldřich Lipský velikán československého filmu natočil parodii na slavné detektivky. Nick Carter: Prosím nejdřív o vaši výpověď. Slečnu Karin budu obtěžovat později. Karin: Ano, kdykoliv... Nick Carter: Pamatujte si, komisaři. Uznat svou porážku... I to je svým způsobem vítězství. komisař Ledvina: Takže jsme to vlastně vyhráli, na celý čáře. 90% ()
Galerie (34)
Zajímavosti (49)
- Český text ukolébavky „Princi můj maličký spi“ napsala Ema Destinnová. Milada Šubrtová dabovala zpěv Květy Fialové a Nadi Konvalinkové. (sator)
- Ve scéně, kdy se Albín Boček (Ladislav Pešek) loučí v bráně s baronem Rupertem von Kratzmarem (Miloš Kopecký) poté, co předstírá záchvat migrény, je vidět kabel protažený rukávem saka vedoucí k lampě, kterou Albín Boček drží v ruce. (gug)
- Ve scéně na hlavním nádrží je vidět trakční vedení - trolej. (Tex232)
Reklama