Režie:
Jaroslav BrabecKamera:
Pavel BerkovičHudba:
Jan PonocnýHrají:
Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Sabina Rojková, Darija Pavlovičová, Lucie Žáčková, Miroslav Táborský, Jiří Bartoška (více)Epizody(10)
-
Dáma v studni (E01)
-
Loutkohra (E02)
-
U zdi (E03)
-
Nedohraná etuda (E04)
-
Pekelný stroj (E05)
-
Zmizelá (E06)
-
Lepší život (E07)
-
Doktor Herzog (E08)
-
Tajemství (E09)
-
Host do domu (E10)
Obsahy(1)
Dne 1. ledna 1922 došlo ke sloučení centrální Prahy s třiceti osmi městy a obcemi, které ji obklopovaly. Vznikla tak Velká Praha a pražská státní policie začala pracovat tam, kde dosud působilo jen četnictvo. Byl to prostor méně bohatý a vznešený, ale o to pestřejší a živější. Velká Praha byla tvořena nejen klasickou městskou zástavbou, ale i vesnicemi, lesy, zemědělskými statky, továrnami, bohatými vilami i chudinskými slumy. Hlavní postavou je inspektor Budík, muž velmi lidský, zmítaný nectnostmi i slabostmi, nicméně také mimořádně bystrý, všímavý a především schopný velké psychologické exhibice, kterou se vyznačují slavní detektivové. Zmítá se ale územím Velké Prahy - ani městem, ani venkovem - odsunutý z centra města bank, restaurací, divadel, která tak miluje. Stále elegantní se brodí v blátě a hnoji předměstí a soustřeďuje svůj mozek na nečekané zkratky a obraty. (Česká televize)
(více)Recenze (110)
Seriálovou tvorbu České televize sleduji docela podrobně a už od oznámení tohoto projektu jsem se vážně těšila - na příjemné retro mezi okoukanými kriminálkami ze současnosti, na oblíbené herce. Může se stát, že pilotní díl je pouze takzvaně rozjezdový, ale tady se bohužel můj dojem nevylepšil a dokoukávala jsem spíš ze setrvačnosti. Vůbec na mě nedýchla prvorepubliková atmosféra, detektivní zápletky vůbec nezaujaly, milostná linka mezi inspektorovou dcerou a jeho podřízeným iritovala. Plesl navíc nehrál příliš sympatickou postavu. Vše zachraňoval klasik Langmajer a několik epizodních rolí. ()
Ke konci série jsem si buď zvykl na tu podivnou směs dobové kriminálky, komedie a romantického filmu nebo se série postupně zlepšovala, každopádně mi trvalo pár dílů, než jsem se na styl vyprávění naladil. Většina herců, zde obsazených, patří k mým oblíbencům a asi hráli dle scénáře dobře, problém však byla zřejmě předloha sama. Případy byly zvláštně vypointované, romantická linie mezi jednotlivými díly moc nenavazovala a zamýšlené vtipy moc vtipné nebyly. Navíc mě dost iritovalo zdánlivě originální, avšak velice nepravděpodobné jméno hlavní postavy - Budík. Fakt k popukání ... Nakonec tedy s odřenýma ušima za tři a pocit promarněné šance. ()
Zdejší popravčí četa se opět vyznamenala... Zločiny Velké Prahy nejsou dokonalé a jsou spíše (objektivně vzato) na čtyři hvězdy, ale... Nemá smysl srovnávat, lépe je přistoupit k tomuto seriálu bez předsudků. Ano, "Zločiny" jsou jiné než "Hříšní lidé", "Panoptikum", "Humoresky" a další, ale to by snad mělo být plus. Postavy jsou zajímavé, některé si sympatie získaly hned, u jiných to byla trnitá cesta. Vizualita je OK, kamera, případy a lokace taktéž. Zajímavé je spojení se současnou hudbou. Plusem je i to, že nejsou vyloženě doslovné a polopatické. Obsazení je parádní a nemá smysl někoho vyzdvihovat, protože bych musel vyzdvihnout všechny. Lehce nudné a nezáživné dva díly (1. a 3.) jsou tou šmouhou na lesku "Zločinů", kvůki kterým to není subjektivně úplně top. Ale jelikož jste zde seriál "pěkně" sejmuli, tak neobjektivně přivřu oči a jsme na vrcholu. Se závěrem série jsem dospěl k názoru, že bych se pokračování nebránil a uvítal bych ho. ()
Langmajer solidní, byť vlastně nonstop stejný. Je ovšem třeba podotknout, že stylizování tohoto pána zjevu veskrze obyčejného do ultimátního lamače srdcí a hrázek, který si s jakoukoliv náhodnou kolemjdoucí zasouloží prakticky automaticky.... je směšná. Plesl herecky nejlepší, byť byla jeho postava až na pár jízlivých dialogů s podezřelými v podstatě suchopárná. Šafařík je děsně prkenej a kdykoliv se děj filmu zaměřil na jeho plachou avšak o to plodnější romanci s Julinkou, měl jsem regulérní nutkání popojet o kapitolu dál. Vůbec jsou ty ženské charaktery ve filmu nesympatické. Vlasáková sehrála arogantní kravku, která manžela podpořila jedině, když to nepotřeboval, Rojková vývojově zdokonalenou arogantní kravku druhé generace a Pavlovičové Julinka by pro změnu zasloužila proplesknout za svůj dementní vkus na samce. Protože to jak daleko měl tenhle knírkem obohacenej úlisnej kryploid k alespoň podprůměrnému chlapovi.... to se jen tak nevidí. Nechápejte mě zle. Není nic zlého na tom, když je muž rachitický tolik, že by v klidu prolezl ostnatým drátem a na vojně by ho denně šikanoval i Vladimír Javorský. Za svou tělesnost samozřejmě nemůže. Nicméně v kombinaci s totální absencí jakéhokoliv charizma a hlavně hereckých schopností je účelové exponování pana Šafaříka do světa filmu nanejvýš podezřelé:)))) Pan režisér Zelenka se zkrátka onehdá nad portfoliovou fotečkou tohoto hocha v trenýrkách (či spíš bez) nezdravě dojal, přiklepl mu Žita, a od té doby máme tohle ultralight motovidlo v televizi předplacené. Takže děkujeme... Po příběhové stránce nebyly "Zločiny" zdaleka tak špatné, jak by napovídalo zdejší hodnocení a dobový dojem nastolily rovněž solidní. Problém byl v jisté zkratkovitosti vyprávění, kdy se vztahy "budovaly" jakoby bez divácké účasti, filmovým pásem nezaznamenány. Doktor Herzog vytáhne Budíkovu dceru z vězení víceméně levou zadní, v příštím dílu zemře a ono se po nás chce, abychom soucítili s Budíkem, jakoby přišel o největšího přítele z dětství, matku či poslední zbylou ledvinu. Divácky vděčné nervíky mezi Budíkem a Nováčkem ohledně obhospodařování dcery prvně jmenovaného taktéž zcela vyšuměly, jako bychom v seriálu vynechali dva-tři díly. Hlavně to ale chtělo méně milostných témat a více krimi. U rady Vacátka jsme taktéž netušily, zdali má jeho dcera problém s drogami či výtokem, a jak to panečku fungovalo. Telenovel máme všude okolo nejen dostatek, ale řekl bych, že extrémní přebytek, tak to proboha přestaňte cpát ještě sem. 60% ()
Krimiseriálů historického typu u nás existuje řada a nutí diváka ke vzájemnému srovnávání. Já si seriály Hříšní lidé či Panoptikum města pražského, Četnické humoresky i seriál Četníci z Luhačovic cením daleko více v porovnání s touto krimisérií. Tento seriál mne neoslovil, je takový depresivní, ponurý, studený, temný, šedivý, neosobní, strohý, smutný a nevím jaké další přívlastky bych k němu přiřadila. Odehrává se převážně ve tmě, chybí mu lehkost a humor. Je natolik nudný, že mne nevtáhl do děje a dokonce mne přestalo zajímat v některých dílech rozuzlení, kdo je pachatelem zločinu. Žádná z postav mi není blízká, protože není přirozená i policajti jsou příliš komisní. Pokud by měl do příběhů vnášet humor mladý vyšetřovatel Šafařík či proutník Langmajer, tak to moc nevyšlo. Šafařík je postava spíše tragická a Langmajer trapná. Teď nemám na mysli herecké výkony, ale charakter postav v příběhu. ()
Galerie (182)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (61)
- Pád do studny se točil v obřím akváriu. Samotnou studnu dostavěl pro filmaře její majitel v Uhersku na Pardubicku. (Česká televize)
- Premiéru čtvrtého dílu zhlédlo 1,99 milionů diváků starších 15 let. Epizoda byla nejsledovanějším pořadem večera a zároveň celého dne. (rublik05)
- Na začátku hovoří inspektor Budík (Jaroslav Plesl) s policejním agentem Nováčkem (Denis Šafařík) o tom, že šlechtické tituly zrušil 10. prosince 1918 prezident Masaryk. Zrušilo je zákonem 61/1918 Sb. Revoluční národní shromáždění, Masaryk nebyl v tu dobu ještě ani v Československu, jelikož do vlasti přijel až 21. prosince. (VN85)
Reklama