Reklama

Reklama

Sestup Orfeův

  • USA The Fugitive Kind (více)

VOD (1)

Marlon Brando v adaptaci známé hry Tennesseeho Williamse, kterou v roce 1960 natočil legendární Sidney Lumet, přichází do mississippského městečka Two Rivers jako tulák Val Xavier pouze s kytarou na zádech, v odřeném saku z hadí kůže a s nepříliš jasnými úmysly. I tak se mu zde ale podaří najít práci – zaměstná ho sexuálně frustrovaná majitelka obchodu Lady Torrenceová, jejíž manžel Jab zatím o patro výš umírá na rakovinu. A kromě práce ho začne zahrnovat i dlouho potlačovanými city, jimž už nyní nedokáže bránit v průchodu. Naneštěstí má ale o Vala zájem také mladá tulačka Carol Cutereová, s níž se kdysi střetnul v New Orleansu. A i to je předzvěst blížící se tragédie a odhalení letitého tajemství, které pravděpodobně mělo zůstat ukryto navěky. Ve vynikajícím dramatu se kromě již zmíněné charismatické hvězdy lze setkat také s Annou Magnaniovou v úloze nešťastné manželky a s Joanne Woodwardovou v roli pletichařící Carol. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (57)

cheyene 

všechny recenze uživatele

Výborné drama se zdařilým exkurzem do charakterů lidí. Marlon Brando zahrál roli Vala naprosto skvěle, muže mála slov a žádných výrazných grimas, takřka vždy se ovládajícího, přesto však zajímavého a v žádném případě nudného tuláka s kytarou, v bundě z hadí kůže. Závěr divák tak nějak tuší celou dobu, avšak jak to přijde, to je poměrně překvapení a nutno říct, že perfektní tečkou za takto povedeným Lumetovým dramatem. Pocitově to sice nevidím na plný počet hvězdiček, ale i tak se jedná o film s velkým F. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Tak to dopadá, keď nenávisť, závisť a predsudky prevýšia zdravý rozum a triezvy pohľad na svet. Nič nie je spoločensky nebezpečnejšie ako hlúpy fanatizmus. Marlon Brando si to tu opäť raz strihol vo fantastickej postave, ktorú nielenže bravúrne stvárnil, ale ešte na mňa ako diváka aj hypnoticky zapôsobil. Val Xavier sa tu v jeho podaní nenápadne, ale isto prepadá do osídiel ľudskej zloby a čistej esencie zla, pričom všetko vrcholí smutným tragickým finále, v ktorom pochopí, že na útek je aj tak už neskoro, pred ľudskou hlúposťou niekedy niet úniku. Nádhera. 85/100 ()

Reklama

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Sidney Lumet byl mistr v adaptování divadelních her nebo předloh s převahou mluveného slova. Vždy ale dokázal vhodně zvoleným stylem dodat filmu požadovaný rytmus, aby se nezvrhl v unavující proud divadelního textu. Právě proto jsem překvapený, že právě tohle se stalo v adaptaci divadelní hry Tennessee Williamse. Žadné kamerové hrátky jako v Pahorku, úderny střih ve stylu Dvanácti rozhněvaných mužů nebo satirický odstup Networku. Jedná se o solidně odehraný sled divadelních obrazů snimaných v dlouhých záběrech s jasně patrným původem materiálu (zřetelné rozdělení do jednotlivých aktů). Při znalosti nekonvenčně a moderně působící Lumetovy filmografie nenacházím v Orfeovi nic výjimečného ani zapamatováníhodného. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Neviem čím to je, ale tie Williamsove hry, v ktorých hral Brando mi príliš nesadli. Tie s Newmanom mi prišli omnoho lepšie a zaujímavejšie a neviem, či je dôvodom len hlavný predstaviteľ. Aj keď tu bol Brando taký nemastný neslaný, žiadne emócie, akoby bol pod sedatívami, na rozdiel od Joanne a Anny. Nepomohol ani môj obľúbenec Lumet... ()

Idée_fixe 

všechny recenze uživatele

Tennessee Williams je jedním z mých absolutně nej dramatiků a spisovatelů. Tohle zpracování jeho hry je vskutku vydařené (koneckonců - scénář dělal sám autor, že, ale samozřejmě i další věci jsou neméně důležité), a dobře vystihuje atmosféru příběhu, ale i pocity, které jsem u četby měla. Sestup Orfeův kdysi, před mnoha lety, nastudovala i skvělá Mahenova činohra v (mém rodném a drahém) Brně, a nikdy mne nepřestane mrzet, že jsem si to tenkrát nechala ujít. :-( ()

Galerie (37)

Zajímavosti (2)

  • Marlon Brando dostal za film zaplaceno 1 milion amerických dolarů a stal se tak prvním hercem, který dostal tuto částku za jeden jediný film. (Mol)

Reklama

Reklama