Scénář:
Peter TomasiHudba:
Frederik WiedmannHrají:
Rosario Dawson, Jerry O'Connell, Nathan Fillion, Matt Lanter, Rebecca Romijn, Rainn Wilson, Shemar Moore, Patrick Fabian, Jason O'Mara, Max Mittelman (více)Obsahy(1)
Zatímco novinářka Lois Lane z Daily Planet provádí rozhovor se Supermanem o jeho původu a poslání, tak jeho úhlavní nepřítel Lex Luthor spřádá své ďábelské plány – souvisí to nějak s laboratoří společnosti STAR? Mezitím dopadají do oceánu pozůstatky meteoru a trosky vesmírné lodi – národ Atlanťanů posílá na místo své hlídky, ty jsou však zničeny neznámou bytostí... (fiLLthe3DD)
(více)Recenze (58)
Tohle strčí 99 procent Marvelovek do kapsy jak nic. Má to kvalitní scénář postavy i děj. Závěrečné destrukce jsou na hodně kvalitní úrovni a takový Michael Bay by se od toho mohl učit nemluvě o brutalitě což je na animák něco nevídaného. Hvězda dole za Flashe a pokus o humor kdyby tam na konci chcípl dám pátou hvězdu bez váhání. ()
Zlomová událost vesmíru DC z počátku 90. let, o jejímž skutečném významu a dopadu se dodnes vedou diskuze, dostala po více jak deseti letech další animovanou adaptaci a i když jsem doufal, že mě to v současném rozpoložení zasáhne konečně naplno, nakonec odcházím od tohoto momentu Supermanovy historie znovu spíše v rozpacích. Vlastně jak se tak dívám na svůj komentář k předchozí adaptaci, možná ještě s horšími pocity než tehdy. V mém vztahu k Supermanovi jako jednomu z pradědečků superhrdinů došlo napříč lety k různým změnám a abych řekl pravdu, momentálně jsem k jeho mytologii, osobnosti, k tomu, co ztělesňuje a jaký je, nakloněn asi víc než kdy dříve a na rozdíl od mnoha lidí si ani trochu nemyslím, že je to postava, která už dnes nemá co říct (tady bych dokonce při pohledu na současný svět řekl, že je to úplně přesně naopak), je nudná nebo příliš zastaralá. Nicméně, i když má Superman ve své historii mnoho nezapomenutelných a ikonických momentů nebo i celých příběhů, které teď nadšeně při své nové cestě DC vesmírem hltám, a jakkoliv bych se k smrti Supermana už nestavěl tak cynicky, jako když jsem před lety vychvaloval Landisovu (ugh) sarkastickou youtube esej, ten pocit, že šlo o něco dost samoúčelného a vytvořeného jen pro ten samotný šok, zůstává. Protože dramatickou strukturou to opravdu přichází prakticky odnikud, bez jakékoliv výstavby a funkčního budování pořádných emocí a všechno se tady stane příliš rychle. A to nejen v adaptaci (kde je samozřejmě navíc problém hodně krátká stopáž, což všechno ještě zhoršuje), ale i v předloze, která navíc (aspoň z mého pohledu) zestárla velmi nepěkně a je opravdu jedním z těch horších příkladů 90s tvorby. Přesto, kdyby tenhle film měl alespoň parádní produkční kvality a někdo dostatečně talentovaný by správně ošetřil děj a dialogy, jako jednorázový "letní blockbuster" by fungovat mohl. Jenže... animace tady byla na více místech až příliš statická, dialogy většinou slabé a hlavně, zdálo se mi, že se příliš nesnažili ani dabéři a mnohdy tak všechno, co vypustili z úst, působilo mrtvolně, bez života, jako by si jen rychle chtěli odříkat v budce svoje a dostat zaplaceno. Naštěstí teda alespoň v pár momentech byla akce dostatečně komiksově explozivní, Doomsday byl brutální a nezastavitelný, Luthor správně nesnesitelný a závěrečný střet si přece jen něco ze své ikoničnosti zachoval. Ano, i když píšu, že tato událost na mě příliš nefungovala a nefunguje, upřít ji ikoničnost nemohu, když v ničem jiném, tak alespoň v tom vizuálním aspektu (a v dopadu na Lois). A je taky pravda, že i když smrt jako taková byla možná jen vábnička na fanoušky nebo minimálně nebyla příliš promyšlená a dobře napsaná, to, k čemu všemu vedla následně, už pro celý vesmír DC mělo podstatně výraznější následky. To je ale už úplně jinej příběh, který si každý může lehce najít sám. 5/10 ()
Nízkorozpočtová animace strádá v detailech pozadí, při chůzi či plutí krabicových aut, nicméně dynamické bitky a postavy vykresluje dobře – a o ty jde především. Citlivý náhled do nitra Supermana a jeho nejistoty ve vztahu s Lois z něj tvaruje nečekaně plastický charakter, příjemně živě se pak odvíjejí i interakce mezi členy Ligy nebo záporácké plány Lexe Luthora. Důsledkem je, že se o Supa v zoufale vyrovnaném závěrečném fightu v ulicích Metropolis skutečně bojíte a při jeho posledním, obětavém činu cítíte i patřičné emoce. ()
Vážně jsem nečekal, že nejnovější (vlastně už třetí) adaptace Supermanovy smrti bude tak povedená. Troufám si tvrdit, že dokonce překonává předlohu, na které se už bohužel začíná podepisovat zub času. Drsná akce, silné emoce, překvapivě i skvělý humor, a hlavně naprosto epická závěrečná bitva s Doomsdayem. Tahle adaptace se nesmírně podařila! ()
Jak už zaznělo v mnoha komentářích, hrané DC filmy jsou tak špatné, že vedle nich působí většina animáků líp. Přesto bych to nezveličoval. Pro mě budou DC postavy vždycky dětinské a nudnější, než od konkurence. Třeba je poslední neuspěch hraných filmů právě v tom, že superpostavy nafasovaly svět, ve kterém jsou všichni tak tupí, že se nechají ošálit brýlemi, oblečením, nebo zelenou škraboškou. Postavy DC pořád řeší, aby je někdo nepoznal a neohrozil jejich rodiny. To je trochu nuda. Většina marveláků nezapadá do světa, který působí stejně jako ten, který divák zná, ale je to osvěžující. Smrt Supermana, bude pro většinu lidí, kteří viděli poslední hrané filmy, trochu matoucí. Vztah Lois a Clarka je na začátku, přesto už je pohromadě Liga spravedlnosti a navíc je z názvu zjevné, že Superman umře. Kdo už nějaký animák viděl, ví, že tady se posloupnosti s hranými a leckdy ani animovanými filmy, neřeší. Takže kdo čeká nějaké nastavení/pokračování třeba posledního kino"hitu", bude koukat. Spíš je to jeho lepší verze. ()
Galerie (103)
Photo © Warner Bros.

Zajímavosti (3)
- V závěrečných titulcích obsahuje film 4 scény. (Puxina)
Reklama