Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (464)
Je docela smutný začít komentář tím, že jsem si tenhle film pořídil do sbírky den před Lumetovou smrtí. Syrový a drsný podání policejního prostředí, bez příkras, bez hrdinů, i Serpico je jen chlap z masa a krve, se sklonama ke vzteku a sebelítosti, žádnej románovej hrdina, o to je to uvěřitelnější. Samozřejmě i díky Pacinovi. Citát z DVD bych opravil na "Život poctivýho policajta je asi ten nejnebezpečnější na světě". ()
Výborná kriminálka dvou klasiků žánru - Sidney Lumeta a Al Pacina. Serpico je zdá se průkopníkem ve vyšetřovacích metodách policie a navíc není podplatitelný, což ostatním policistům dvakrát příliš nevoní. Na herecký výkon Pacina je zbytečné poukazovat, neboť samotné jeho obsazení bylo sázkou na jistotu. Příběh je podán komorně a celkově to vše působí, že Serpico nemá proti systému žádnou šanci. Už od úvodní Pacinovy scény víte, v jakém duchu se bude zbytek filmu odehrávat a víte, že se vám to prostě líbit bude. ()
Al Pacino ve filmu podle skutečné události jako policajt, který zjistil, že "pomáhat a chránit" funguje v praxi trochu jinak. Vlastní pílí se dostává od pěšáka na kriminálku, ale setkává se jen s korupcí a rozhodne se s ní bojovat. Jeden z jeho nejlepších výkonů! Sidney Lumet jej posléze obsadil do Psího odpoledne (1975), kde zazářil snad ještě víc! ()
Frank Serpico se vydává bojovat proti větrným mlýnům v podobě policejní korupce. Jistá Lumetova režie a podařený scénář jsou pevnou základnou pro hlavní klad, který Serpica vyzdvihuje až k výšinám takřka nejvyšším. Tím kladem je one-man show v podání mladého Al Pacina. Ovšem zároveň je to místy až zbytečně moc na úkor ostatních zajímavých charakterů, motivů a dějových linií. Jako film výborné, jako galapředstavení Pacina fascinující a jako celek právem policejní klasika. Každopádně i sám Lumet totožné téma zpracoval lépe (Prince of the City/Q & A). ()
Na film jsem se chystal řadu let a patrně jsem neustálým odkládáním nabyl pocitu, že Serpico bude naprostá paráda, jeden z nejlepších Pacinových filmů. A tak přišlo lehké zklamání. Jde sice o skvělý počin, jehož hlavní devízou je odraz skutečného příbehu, ale ani výtečný Al mě neutvrdil v tom, že bych si Serpica ještě někdy rád zopakoval. Škoda.. ()
Galerie (97)
Zajímavosti (17)
- Film byl natočen v obráceném pořadí, než se odehrává. Al Pacino (Serpico) začal natáčet s dlouhými vlasy a vousem a postupně se při natáčení stříhal a holil. Scény, kde je hladce oholen se natáčely nakonec. (don corleone)
- Když se Al Pacino rozhodl pro natáčení filmu, pozval k sobě skutečného Franka Serpica, aby s ním krátký čas bydlel a mohl ho zpovídat a pozorovat. (don corleone)
Reklama