Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (471)
Špičkový scénář a především skvělý výkon Al Pacina, jakožto představitele neústupného a zásaditého policisty Franka Serpica, dělá z filmu neopakovatelný zážitek. Sidney Lumet umí točit báječná krimi-dramata (minulý rok nám to dokázal snímkem Než ďábel zjistí, že seš mrtvej) a tímto filmem to dokázal asi nejlépe. Jeden z nejlepších a zároveň nejpravdivějších pohledů na zkorumpovanou policii. Není to úplně čistých pět hvězdiček, ale rozhodně kvalitní filmový zážitek, který mohu každému jen a jen doporučit...... ()
Bože, jak já nesnáším sedmdesátky a celou tu jejich šílenou estetiku, včetně většiny filmů z té doby. ČT2 navíc vysílání tohoto bijáku zabila příšerným českým dabingem, který stahuje výsledný dojem z filmu někam hluboko na dno. Taky si myslím, že je tenhle film zbytečně dlouhý, místy jsem se krapet nudil, a místy tápal v té hromadě postav, která zde defiluje. Tím bych asi ukončil své výtky spíše soukromého rázu, jinak samozřejmě platí, že Al Pacino je tady boží, a celý ten příběh jednoho idealistického poldy je zvládnut s režijní bravurou opravdového velikána Sidneyho Lumeta. Víc k tomu asi říct nelze. ()
Jiný... odlišný od kolegů svým vzhledem, názory i chováním. Proto také mnohými nenáviděn. Poctivý a bouřivý Frank Serpico, zbaven jakékoliv vnitřní nejistoty, se vrhá do boje proti korupcím mezi policejními ochráncemi zákona. Ačkoliv režisér Lumet zpracoval v první řadě příběh dle skutečného osudu z New Yorku počátkem 70. let, uchovává si v sobě díky pořád aktuálnímu tématu až nepříjemnou nadčasovost a obrovský přesah i směrem k současné evropské civilizaci. Serpicův příběh náleží k těm strhujícím, ač rozvláčnější vyprávění dává občas divákovi vydechnout možná i víc, než bylo potřeba. Jistá výzva v závěrečném Serpicově proslovu mluví ale dle mého názoru za vše. Vše uzemňuje vynikající herecký výkon Al Pacina, rok 1973 byl tedy v jeho kariéře dvounásob výjimečný (...ač přiznám se, ten Strašák je osobně mému srdci přeci jen o něco blíž). 85% ()
Dalsi spickovej Lumetuv film. A opet mi prislo dane tema, ktere je uz dost ohrane, originalne natocene, tak jako v pripade Psiho odpoledne. Al Pacino je tu opet jako v 99% svejch filmu naprosto senzacni, skutecne mu verite, ze je vystrasenej a zaroven nasranej praskac, i kdyz se v prubehu celyho filmu nevyresilo, proc vlastne nebere uplatky a tvurci to sfoukli tim, ze je proste cestnej, ale budiz. I kdyz je film docela pomalej a akce tu je jen minimum, tak je napinavej od zacatku a do konce, hlavne diky tomu, ze na zacatku vidime, jak to dopadne a behem filmu se k tomu bodu dostavame, ale nastesti tvurci u toho neskoncily a kdyz dospel film do toho momentu, tak ve vypraveni pokracovali. Navic to zobrazeni korupce je naprosto perfektni. Mozna bych z filmu vyhodil poslednich 5 minut, kdy je Pacino v nemocnici, ty uz byli zdlouhavy, ale jinak si nemam na co stezovat. ()
Člověk asi musí vidět hrát zástupy herců, aby dokázal úplně ocenit Al Pacinovo herecké schopnosti. Komplexně namakanou motoriku, gesta, nejen výrazy v obličeji a expresívní projevy. Že je to PÁN, víme dávno, ale čas od času nezaškodí pustit si vousatého Serpica, aby nám to znovu došlo. Krásný, klasický film, líbí se mi sakimprdum, v každém detailu. Že se točil pozpátku, znamená, že je Al ještě větší démon, než by člověk čekal. ()
Galerie (97)
Zajímavosti (19)
- Frank Serpico – podle jehož života je film natočen – se chtěl účastnit natáčení, ale producent Martin Bregman si jeho přítomnost nepřál. Měl obavy, že by herce mohla rozrušovat. (don corleone)
- Když se Al Pacino rozhodl pro natáčení filmu, pozval k sobě skutečného Franka Serpica, aby s ním krátký čas bydlel a mohl ho zpovídat a pozorovat. (don corleone)
Reklama