Režie:
David LynchScénář:
David LynchKamera:
Frederick ElmesHudba:
Angelo BadalamentiHrají:
Kyle MacLachlan, Dennis Hopper, Laura Dern, Isabella Rossellini, Hope Lange, Dean Stockwell, George Dickerson, Priscilla Pointer, Brad Dourif, Jack Nance (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Student Jeffrey, po návštěvě svého otce v nemocnici v rodném Lumbertonu, nachází na louce uříznuté lidské ucho. Šokující nález na policejní stanici předá detektivovi Williamsovi. Později se ale snaží získat více informací o pachateli záhadného zločinu. S pomocí detektivovy dcery Sandy se tajně dostává až k barové zpěvačce Dorothy, které manžela a syna unesl nebezpečný psychopat. Prostřednictvím tohoto zločince Jeffrey odhaluje zvrácené narkomanské prostředí a místní organizovaný zločin… Kultovní film natočil režisér David Lynch, známý svými tituly Mazací hlava, Sloní muž, Zběsilost v srdci, Mulholland Drive, Příběh Alvina Straighta či seriálem Městečko Twin Peaks. Ve svých dílech vždy něčím překvapuje. K detektivní linii Modrého sametu přidal působivou tísnivou atmosféru maloměsta, stejně jako nezvyklé podtexty, které spoludotváří výrazně propracovaná psychologická (i patologická) stránka postav. Také si nenápadně a působivě „pohrává“ s obrazem i zvukem. Pod jeho vedením hudbu k filmu připravil skladatel Angelo Badalamenti, s nímž spolupracuje delší dobu. (Česká televize)
(více)Videa (7)
Recenze (615)
Poprvé byla Lynchovi dopřána tvůrčí svoboda a dostatečné prostředky. Výsledkem je jeden z nejlepších filmů 80. let. Už od prvního záběru není pochyb, že se jedná o velké umělecké dílo. Scény kdy za sladkobolné melodie Wintonovy písně kamera zabírá poklidný život malého městečka, které však zároveň napovídají, že při bližším pohledu vše není tak v pořádku, jak se tomu může zdát jsou skutečným režisérským mistrovstvím. Lynch dokáže natočit i jen prostou procházku noční alejí, tak aby působila bizarně a poutavě. Film obsahuje spoustu kultovních a nezapomenutelných scén. Voyeúrská scéna když Frank znásilňuje Dorothy, pasáž v Benovo bordelu, či děsivé vyvrcholení se mi nesmazatelně vtiskly do paměti. K tomu je film skvěle ozvučen a také doprovázen kongeniální hudbou Angela Badalamentiho. ()
Lynchovy filmy mam moc rád. Od ostatních se velice liší a je z nich patrný typicky Lynchovský nádech. Modrý samet ač je jedna z nejslavnějších Lynchovek mě ale oproti Mullholand Drive či Lost Highway příliš neoslovil. Postavy mi přišly asi až moc divný a ujetý, že i na Lynche je to už dost. Nechci nijak schazovat hodnocení filmu, protože dokážu pochopit, že pro někoho je to jeden z nejlepších filmů tohoto mistra. Mě ale příliš neoslovil a v určitých momentech mi to trochu přišla i nuda. Herci ale jinak naprosto výborní a bez jakýchkoliv výhrad. Jedna z největších roli Kyla MacLachlana, který je ve filmu přesvědčivý a to samé také psychopatický Dennis Hopper. 70% ()
PO Mulholland Drive, Lost Highway a pár kraťasech příchází Blue Velvet, očekával jsem nášup mysteriozních scén, atmosféru, která by se dala krájet a nadlidské výkony. Dostalo se mi od všeho trochu, ale po dvou nepochopitelných, avšak užasných Lynchovek u kterých vysadil leký to nestačilo. Dal jsem si za ukol vidět úplně všechny filmy, protože čím víc jich vidím, tím větší je bůh, ale u Modrého Sametu mi něco chybělo, asi jsem moc náročný Davidův divák, ale bohužel. Ale ani to mi nebrání, abych Blue Velbet označil jako vynikající kriminální a zvrhlou podívanou s vynikajícím Hopperem a fantastickou Isabellou Rossellini. PS - Fascinující ano. Geniální ne. ()
Pamatuju si na příhodu z LFŠ, kde ex-politik Miroslav Macek vyprávěl publiku o jednom přísném kinaři, který tento film ohodnotil ve svém deníčku slovem "kravina". Macek ex-hibicionista mu (a přítomným dámam) začal vysvětlovat všechny psychonalytické narážky a dosáhl toho, že dotyčný pán doplnil své hodnocení na "psychoanalytická kravina". Hlavní vtip je ovšem v tom, že rádobyhluboký psychoanalytický výklad se jednoduše a okatě nabízí bez jakékoli latence. Lynch si s psychoanalytickými symboly hraje a vlastně je i paroduje, i když tuto parodii nikdy nepředstavuje jako průhlednou a čistou. A právě v tomto "dvojitém kódování" spočívá kouzlo tohoto průkopnického díla filmové postmoderny. ()
Kupodivu se tady žádný Lynchovy nepochopitelný hody nekonaj, tentokrát jsem z toho měl pocit jako kdyby se ani tolik nesnažil o zamotanej a nepochopitelnej děj, ale jako spíš o výbornou detektivku, ve který je nádech mysteriózna, ale je nakonec dobře pochopitelná a vysvětlená, i když jsou chvíle kdy to působí troch víc Lynchovsky, ale opravdová lynchovka, kde snad neni nic co se dá pochopit tohle neni. Děj je dobře propletenej a má výbornou atmosféru, ale přece jenom to nedokázalo udržet po celou dobu v napětí, což je docela škoda, Herci jsou taky výborný, obzvlášť Dennis Hopper, je skvlělej psychopat, ale i docela neznámej Kyle MacLachlan je kupodivu opravdu skvlělej herec. Jenže celkově to pro mě neni pětihvězdičkovej film ()
Galerie (100)
Zajímavosti (48)
- Frank Booth (Dennis Hopper) byl zařazen Americkým filmovým institutem v žebříčku nejzápornějších postav amerického filmu na 36. pozici. (TheDude)
- Podle Amerického filmového institutu, který sestavil v roce 2008 žebříček, se jedná o 8. nejlepší film v kategorii mysteriózní. (TheDude)
- Několik herců odmítnulo roli Franka s tím, že jim přijde vyloženě odpuzující. Dennis Hopper ji naopak přijal s tím, že on musí hrát Franka, protože on je Frank! (don corleone)
Reklama