Režie:
David LynchScénář:
David LynchKamera:
Peter DemingHudba:
Angelo BadalamentiHrají:
Naomi Watts, Laura Harring, Ann Miller, Dan Hedaya, Justin Theroux, Brent Briscoe, Robert Forster, Katharine Towne, Lee Grant, Scott Coffey, Billy Ray Cyrus (více)Obsahy(1)
Uprostřed noci na pusté losangeleské ulici Mulholland Drive se schyluje k vraždě. Do luxusního cadillacu však narazí vůz řízený opilými mladíky dřív, než stačí muž ve večerním obleku zastřelit elegantní tmavovlásku. Muži v autě zemřou, otřesená žena bloudí nočními ulicemi. Plavovláska Betty Elmsová, která právě přijela z rodného kanadského zapadákova Deep River do Hollywoodu, vyděšenou oběť ráno najde v zamčeném bytě poblíž Sunset Boulevardu, který jí na čas přenechala tetička Ruth. Neznámá, která si podle plakátu na film Gilda začne říkat Rita, ztratila paměť - a Betty se rozhodne pomoci jí pátrat po minulosti plné temných stínů. Zároveň se pokouší realizovat svůj sen stát se herečkou.
Důležitou roli v navzájem propletených příbězích obou žen hraje režisér Adam Kesher přeobsazující zrovna hlavní ženskou roli ve svém příštím hitu Příběh Sylvie Northové, ale i byteček v Sierra Bonita, kam se uchylují dívky, které v hollywoodském světě snů zabloudily na své cestě ke slávě. Nesmíme ovšem zapomenout ani na herečku jménem Camilla Rhodesová, filmového bosse jménem Roque, který s lidmi zachází jako s bezmocnými loutkami, a na jeho mafiánské pohůnky - bratry Castiglianeovy. Svou roli hraje i zlověstný sen, který v restauraci Winkie's na Sunset Boulevardu vypráví velice vyděšený muž jménem Dan... a také podivný noční podnik s názvem Klub Ticha, kabelka s pětadvaceti tisíci dolary a modrá krabice neznámého obsahu, od níž dost dlouho schází ten správný klíč.
V příběhu vystavěném na principech snu si autor pohrává s tím, co si obvykle představujeme pod logikou vyprávění, tradiční chronologií, totožností filmových postav i neměnnou podobou předmětů ve filmovém příběhu. Divák si teprve postupně skládá "skutečný" příběh filmu, který se výrazně liší od "vnějšího" příběhu, který sleduje. Stejně jako v Lost Highway totiž sledujeme cesty vyšinuté mysli, která po naplnění jistého definitivního činu zkouší výčitkám svědomí uniknout do svých představ. Možná, že touha po úniku z reality se ovšem i podruhé zvrhne jen v další zlý sen o lásce k nesprávné osobě...
(Artcam Films)
Diskuze
Vsimol si niekto v scene ked spieva Camilla Rhodes skrytu reklamu?...Adam ma povedat : this is the girl. Zly producent mu povie : skvela volba Adam a Adam si nasadi na usi sluchadla a pohladi napis sony. Ta veta toho producenta ma teda tri vyznamy. Pochvalil Adamovi vyber herecky, pochvalil ho, ze si zvolil lahsiu cestu a nechal sa skorumpovat a treti vyznam je, ze mu pochvalil skvely vyber elektroniky znacky Sony!
na příspěvěk reagoval Robiiik, Madsbender
Já jsem o tom, bohužel, nikde nic nečetl. Nezajímám se tolik o zákulisní dění. Ale v tomhle případě jistě došlo na velkou hromadu fanouškovských diskuzí.
Ježíš, já jsem popleta. Píšu Mulholland Drive a ono jde přece o Lost Highway :-) No, situace se moc nemění, pouze se slaví osmileté výročí do vzniku Utajeného :D
na příspěvěk reagoval Madsbender
Říkám, že tenhle pocit nemám, že mě to pouze netěší, že si Haneke propujčil tento prvek. To je vše.
na příspěvěk reagoval Madsbender
Hlavně se zamysli, jak je ten prvek naprosto totožný (charakter záznamů a rozhovory se ženou)
na příspěvěk reagoval Madsbender
To mi chceš říct, že to natočil nezávisle na Lynchově Mulholland Drive, filmu, který sklidil neobyčejnou kritiku (a v uměleckých kruzích předně) a který slavil již čtvrtleté výročí svého vzniku, to věříš v takovou náhodu?... : )
na příspěvěk reagoval Madsbender
Hm, tak v tomhle případě nejde o vykrádání Bergmana, no. (Tedy pokud nepoužil stejné filmové postupy či dokonce samotné scény) : )
Nechci říct, že Haneke Lynche vykradl. Na to je ten prvek použit příliš bezprostředně, ale z nějakého důvodu mě to zrovna v tomhle případě nepotěšilo, a to i přes to, že se mi ten film strašně líbí. Je to asi tím, jak říkám Pro mě je Haneke neobyčejně osobitým a originálním tvůrcem a nesnesu, že si tímto způsobem propůjčuje tak významné fragmenty jiných autorů.
na příspěvěk reagoval Madsbender
To ja som si raz tak pozrel The Last House on the Left (Cravenov debut) a aj keď sa mi to vôbec nepáčilo, spokojne som si povedal, že aspoň som videl originál a nie remake. Spokojnosť však prešla, keď som zistil, že to bolo inšpirované Prameňom panny od Bergmana. To už som neváhal vôbec, a pozrel si ho tiež. Tam som sa ale v zaujímavostiach dočítal, že ide o spracovanie starej švédskej legendy... Intertextualita everywhere! :)
na příspěvěk reagoval Madsbender, Robiiik
Caché má omnoho viac spoločné so spomínanou esejou a filmom Claire Denis, ktorý sa aj tematicky stretáva s príbuznými okruhmi (cudzinci), ale že by sa navzájom ovplyvnili a/alebo vykrádali, o tom nemôže byť podľa mňa ani reč. A keď si to tak vezmeme. aj Tesla a Edison vynašli elektrinu v tej istej dobe...
na příspěvěk reagoval MontyBrogan, Robiiik
Tímhle mě popravdě Haneke trochu šokoval a doteď pořádně něvím, co si o tom mám myslet. Je to dost významná pararela na tvůrce jeho osobitosti a rozhodně něco víc než pouhý prvek vzájemné kolegiální inspirace.
na příspěvěk reagoval Madsbender, MontyBrogan
Keď sme ešte pri Lynchovi, s Hanekem síce nič nemá (pokiaľ viem), ale v súvislosti s Lost Highway je možné sa zamyslieť i nad spoločnými znakmi s Caché. Ako relaxačné čítanie k tomu odporúčam u francúzskych filmov a Claire Denis už mnou spomínanú esej Jeana-Luca Nancyho L'Intrus a riadnu šálku kávy.
na příspěvěk reagoval Robiiik
Od Egoyana jsem ještě nic neviděl, ale na to aby ovlinil Lynche mi přijde dost mladý. No, k tvorbě Mulholland drive už ho mohl teoreticky ovlivnit. A nevíš čím?
na příspěvěk reagoval Madsbender
Tak to je úplně jasně. Lynch to i sám přiznává, že Persona a Hodina Vlků jsou filmy, které ho nejvíc ovlivnily. Když se nad tou Personou pořádně zamyslíš, najdeš tam spoustu spojitostí.
Doufám, že v té přednášce nezapomenou poznamenat, že za vznikem tohoto filmu stojí také Bergman : )
na příspěvěk reagoval Madsbender
22. leden v 18:00 --- 10.projekt MULLHOLLAND DRIVE
Filmová a televízna fakulta VŠMU
Svoradova 2, 81301 Bratislava, Slovakia
na příspěvěk reagoval Madsbender