Reklama

Reklama

Zapadákov

  • Česko Badlands (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Píše se rok 1959, Kit (Martin Sheen) zavraždil několik lidí a jeho nová přítelkyně Holly (Sissy Spacek) byla při tom. Aby unikli trestu, prchají přes Jižní Dakotu a Montanu a předstírají, že se nic nestalo. Pocit viny je však příliš velký a dokáže pronásledovat na každém kroku. Zapadákov je první ze tří významných filmů scenáristy/režiséra Terrence Malicka (Nebeské dny, 1978 a Tenká červená linie, 1998) inspirovaný skutečným, děsivým příběhem vraždění na americkém středozápadě roku 1958. Malick nápaditě proměňuje příběh do provokativní studie lidí odcizených od běžného života. Krásně natočený a nezapomenutelně zahraný, to je filmová pouť Zapadákovem. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (222)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Mallickův celovečerní debut mi přijde jako úporný pokus vypořádat se se vším, co předcházelo jeho odhodlání tvořit po svém, a pojmenovat ten skutečný nultý bod, před kulturou, která režiséra učila mluvit a představila mu pohodlím, stravou a vzděláním chýru Amerického snu. Nejde jen o spálení dívčina rodného domu samozvaným rebelem, snímané se zvláštní pečlivostí, hierarchizovaně zaměřující stopy opouštěné civilizace, ale i o upálení žánru, kriminálního dramatu. Bezstarostná jízda Bonnie a Clyde se zde zřejmou nemotivovaností činů zvrací v mdlobu zášti a necitlivosti, korunovanou ironickými záběry divočiny. Málokdo se jí vymyká tak jako přezrálé plody severoamerického masového vraždění, které film sleduje. Chladná horečka, sliz, který brání looserovi i dívce, oběma odsouzeným vlastní nevidomostí k domnělému schraňování, na něž ponejprv střílel(i), porozumět smyslu života, a tak ho nahrazují dobrovolnou smrtí, vůči níž se ale brání, jak jen to jde. Hrdinčiny reflexe vzbuzují dojem retrospektivního vyprávění: jako by bilancovaly šílenou cestu do nejhlubšího dolíku horečky… zároveň však vpouštějí trávený divácký zrak dětinskými frázemi, šedou řečí nudy, která je pravým pozadím všeho pozorovaného, do nejtemnějšího chaosu těch nejstřízlivějších návyků. Mnohdy strhující přírodní záběry, úchvatné postřehy krajiny a zvířeny, tak neúprosně nepřiléhají k tomuto banálnímu, unuděnému „zločineckému“ dění, že se až zdá, že režisér je sám zhnusen tím, co točí, že musí výslovně manifestovat svou jinakost a experimentálnost svého filmu, aby se od něj vzdálil. Stejně tak působí „filosofie“ rodící se z vrahových úst: Mallickův Kit není zdaleka Büchnerovým Vojckem, který filosofii potí vzdor zpanštělým čichovým buňkám svých směšných pánů; je to šustící papír, který se místy slepil a stvořil větu, která i mluvčího samého překvapí a která manifestuje režisérův přesah. Tam, kde lidský život nevyváží plynutí mraků a prosté slovo produchovněnou filozofující tezi, musí být každému jasné, že jde v podstatě – a především – o něco jiného: o ten požár, v nějž diváky nehodné rozumění vylákal ten, který nedokáže hasit. Souběžné natahování Carla Orffa na skřipec popových amerických zornic připomíná televizní reklamu a hlouběji tříští celek. Donekonečna se připomínající otázka po záměrnosti, vědomosti snímaného nakonec přehluší i křik helikoptéry a zneváží sám závěr. ()

Dudek 

všechny recenze uživatele

Poměrně zajímavá road movie, od známého, ale mnou ještě neprozkoumaného, Terence Malicka. Přestože jsou tu hybatelem děje dvě silné emoce, láska a strach z polapení, zůstává snímek překvapivě emočně plytký. Neklade důraz na děj, ale na jednotlivé záběry, dění sleduje nezaujatou optikou, nehodnotí, a ve všem jakoby hledal kouzlo, či možná lépe řečeno poetičnost okamžiku. Bez zajímavosti tu není ani přístup k postavám, kdy směr udává muž, ale příběh vypráví nezkušená dívka, která o sobě tvrdí, že skáče tak jak on píská. Její hlas se pak stává stejně jako kamerové proplouvání krajinou a hudební doprovod součástí audiovizuálního celku díla. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Nebojte sa, mám všetko premyslené..." To sú slová novodobého Jamesa Deana, ktorý zbalil dievča a urobil jednu blbosť. Potom ďalšiu a ďalšiu a na úteku sa z nich stal dvojka podobná tej najslávnejšej -Bonie a Clyde. Iba podobnej, pretože ona si neskôr začína uvedomovať, že by z toho bolo dobré vycúvať. M. Sheen bol zvolený správne. Má v sebe kus tej rebélie J. Deana i tú nepredvídavosť, pre ktorú je jeho postava i film celkovo tak zaujímavý. Pobaví záver,v ktorom ho všetci policajti majú za skutočnú hviezdu. "Kto chce môj zapaľovač, kto chce môj hrebeň?" Film je zaujímavý nielen svojím príbehom, ale i vtedajším prístupom T. Mallicka, ktorý sa v posledných rokoch akoby rozhodol, že všetky jeho filmy budú minimálne atmosférou rovnaké. 80%. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Podľa expozície som predpokladal, keďže som o filme vopred nič nevedel, že sa bude jednať o zabíjanie nudy a hľadanie zmyslu existencie na americkom malomeste, kde skapal pes, ako v prípade Five easy pieces. Lenže Mallick sa ani v debute nezaprie a hneď po prvej vražde sú hrdinovia konfrontovaní s prírodou a to až do konca. Splývajú s ňou, sú stále spolu, napriek tomu cítia samotu. Kite sa podobá na Jamesa Deana, je rovnako rebelom bez príčiny, ktorý sa tiež vzchopí proti nepochopeniu generácie rodičov a to vďaka neakceptovaniu jeho lásky k Holy zo strany jej otca. Spôsob rebélie je ale "dôraznejší". Mňa najviac na Zapadákove fascinovalo flegmatické chovanie postáv obetí a policajtov, z ktorého bol cítiť určitý súhlas s činmi ústrednej dvojice. Film poskytuje divákovi podnet na zamyslenie sa nad jeho príčinami. Táto flegmatická, až melancholická atmosféra je tak v kontraste s násilím, ktoré sa na plátne odohráva. Predstavte si, akým spôsobom by musel byť podobný námet uchopený dnes. ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to dosť dobrá road movie dráma od Terrenca Malicka. Má vydarený príbeh o mužovi, ktorý aj napriek svojim pracovným neúspechom berie život bezstarostne a zapáči sa mu sympatické dievča, ktoré jeho city opätuje. Lenže otec ich vzťahu nepraje a tak to muž rieši násilne, čo puto medzi ním a jeho priateľkou ešte viac upevní a spolu sa vydajú na cestu naprieč krajinou, ale ideálnemu životu aj tak bráni mnoho prenasledovateľov. Spracovanie je na tom dobre, síce ešte spočiatku to pôsobí len mierne nadpriemerným dojmom a ani hlavné duo mi spolu moc nesedelo, ale po prvej vražde si ma to už získalo. Film využíva atraktívnu tématiku vražedného páru na úteku v štýle Bonnie a Clyde, takže muž zabíja a žena sa ho aj napriek tomu nevzdáva a sadol mi aj tento štýl road movie. Chválim, že obe postavy sú úplne odlišné, ale aj tak zaujímavé a dá sa k nim vytvoriť vzťah, za čo môže aj to, že v zabíjaní sa tu nikto nevyžíva, ale skôr sa berie len ako nutnosť, aby mohol kľudný život pokračovať aj naďalej. Režisér tu opäť využíva aj dva svoje typické výrazné prvky, teda vzťah k prírode a sprevádzanie diváka príbehom prostredníctvom hlasu jednej z postáv, tentoraz mladého dievčaťa, čo sa mi tiež páči a chválim aj vydarený záver. Prekvapivo celkom slušná je aj akcia, od filmu s Malickom ju samozrejme neočakávam, ale aj tak ma všetky tie likvidácie a naháňačky zaujali. Herecké obsadenie je na tom dobre, Martin Sheen v zaujímavej rebelskej úlohe, ale predsa len trochu viac ma bavila Sissy Spacek ako jeho priateľka a okrem nich tu už nikto nemá viac priestoru. S réžiou a technickou stránkou som nadmieru spokojný, síce Malick mi viac sedí v súčasnosti, ale aj toto je slušná úroveň. Malickov celovečerný debut a už takýto vydarený film, s radosťou si to ešte pozriem. 77% ()

Galerie (56)

Zajímavosti (34)

  • Při natáčení se Sissy Spaceková potkala se svým budoucím manželem Jackem Fiskem. (Vampireman)
  • Při natáčení filmu nezahynulo žádné zvíře. (ČSFD)
  • V průběhu filmu se objevují nápisy a reklamy na ropnou společnost Phillips 66. V době natáčení filmu pro ni pracoval otec Terrence Malicka. (Borrtex)

Související novinky

Remake Vrány našel hlavní hvězdu

Remake Vrány našel hlavní hvězdu

03.04.2022

Po několika nezdařených pokusech oživit novou verzi Vrány, včetně jednoho s Jasonem Momoou (Aquaman, Hra o trůny) v hlavní roli, se sdružení nezávislých producentů Hassell Free Productions, The… (více)

Reklama

Reklama