Režie:
Terrence MalickScénář:
Terrence MalickKamera:
Néstor AlmendrosHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Richard Gere, Brooke Adams, Sam Shepard, Linda Manz, Robert J. Wilke, Stuart Margolin, Richard Libertini, Timothy Scott, Doug Kershaw, John WilkinsonObsahy(2)
Film Nebeské dny, kritiky jeden z nejoceňovanějších filmů všech dob, je dojemným příběhem dvou mužů, kteří milují stejnou ženu. Richard Gere, uprchlík z chudinské čtvrti Chicaga čelí kvůli lásce k Abby (Brooke Adams) plachému, bohatému Texasanovi (Sam Shepard). Mimořádný filmový počin s působivou kamerou a podmanivým zvukem natočil scenárista a režisér Terrence Malick. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (234)
No už dlouho jsem se u žádného filmu necítil tak jako u Nebeských dnů. Skrze oči a uši mi režisér Malick ( opět ) dopřál naprosto nevšední zážitek, který se mě velice citlivě dotkl. Zasloužený Oscar za kameru a zcela zasloužených pět. Příběh a osudy lidí tu nejsou tím hlavním, jsou zasazeny do světa, který jsem jako divák intenzivně prožíval a až pak sledoval, jak ho prožívají hlavní postavy filmu. Můžu už jen odkázat na komentář uživatele Pohrobek. [9/10 listopad 2009] ()
Příběh dvou mužů, kteří milují stejnou ženu. Ocenění : Oscar - kamera; nominace - kostýmy, hudba, zvuk BAFTA - Cena Anthonyho Asquitha za hudbu MFF Cannes - režie, nominace na Zlatou palmu David di Donatello Awards - zahraničníé herec (R. Gere), scénář zahraničního filmu Los Angeles Film Critics Association Awards - kamera National Board of Review - anglicky mluvený film National Society of Film Critics Awards - kamera, režie New York Film Critics Circle Awards - režie..... Režie a scénář : Terrence Malick. Kamera : Néstor Almendros ()
Oceňuji umělecké záběry pana kameramana Néstora Almendrose, ale to je asi tak vše. Přiznám se, že mě film zaujal hlavně kvůli důležité roli Richarda Gera, ale ani to ho nezachránilo. Celou dobu vlastně vypráví příběh jakási malá holka s odporným přízvukem, která jako postava ve 13(nebo kolikati)kouří cigarety a beznadějně kouká do prázdna jako by jí uletěly včely. Dokonce se celou hodinu a půl dva muži (údajný bratr na oko) Billy a bohatý farmář dohadují o nehezkou Abby zjevně i bez špetky rozumu. Konec nesmyslný, film nesmyslný a v podvědomí mi zůstaly jen pěkné záběry z filmu právem oceněné Oscarem. ()
Nádherně nasnímaný film, který je ale v romantických/milostných momentech překvapivě chladný a bez citů. Z plátna přímo vyzařuje neuvěřitelně úmorná dřina, kterou denně podstupují pracanti na polích, ale emoce mezi ústředním milostným trojúhelníkem aby člověk pohledal. Za útok kobylek na obilí by se nemusel stydět ani ten nejděsivější horor – asi nejlepší scéna filmu, po všech stránkách. ()
Příběh Nebeských dní sice není nijak mimořádný, ale to je jediná slabinka tohoto Malickova opusu, která je však plně přehlušena ostatními krásami, jež tento film nabízí. Na prvním místě bych vyzdvihnul mimořádné krásnou práci s kamerou Nestora Almendrose, která mi ať již kompozicí, estetikou či barvami evokovala mistrovská díla impresionistů. Spousta záběrů (např. lidí při práci na poli) působí jako ožvilé pohyblivé obrazy géniů. Kameraman by ale nemohl natočit takovou krásu, bez režisérova poetického pohledu na svět, či jeho osobitého vedení herců. Jejich herectví zde není postaveno na pronášení dialogů, ale spíše na vyjadřování emocí. Díky pocitovému herectví a mistrnému střihu, tj. rychlým sledům propracovaných záběrů ze života na farmě a v okolí, má film punc špičky ledovce, kdy Malick s málem slov vlastně odvypráví mnohem více, než by divák čekal že v 90 minutách lze. A to je podle mě skutečné umění. ()
Galerie (98)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (33)
- Návrhářka kostýmů Patricia Norris vyráběla dobové oblečení z použitých látek a starých oděvů, aby kostýmy herců vypadaly co nejpřirozeněji. (Aelita)
- Kameraman Néstor Almendros během produkce filmu ztrácel zrak. Před každým záběrem tak musel asistent scénu vyfotit a Almendros si fotografii pomocí velké lupy prohlédl. (HellFire)
- I přesto, že se děj filmu odehrává v Texasu, natáčení probíhalo v Kanadě. Důvodem bylo, že se štábu nepovedlo najít pšeničné pole v Texasu, jenž by bylo pro vizuální efekt dostatečně vysoké. Kvůli časové tísni a žním musel štáb s hledáním postupovat z jihu na sever. Nakonec skončil až nedaleko městečka duchů Whisky Gap v provincii Alberta v Kanadě. (Borrtex)
Reklama