Režie:
Louis MalleScénář:
Louis MalleKamera:
Ricardo AronovichHrají:
Lea Massari, Benoît Ferreux, Michael Lonsdale, Gila von Weitershausen, Henri Poirier, Marc Winocourt, Daniel Gélin, Ave Ninchi, Fabien Ferreux (více)Obsahy(1)
Film se odehrává ve francouzském Dijonu v polovině padesátých let 20. století a vypráví příběh mladého dospívajícího chlapce Laurenta. Ten prožívá první lásky, sexuální zkušenosti, hádky se svým otcem i nezvyklý vztah s matkou. Film byl velmi divácky úspěšný a výborně hodnocen také kritiky, když mimo jiné získal i nominaci na Oscara. (ČSFD)
(více)Recenze (21)
Prvé, čo vám asi udrie do očí, sú nezáväzné vzťahy v rodine mladíka Laurenta na všetkých úrovniach v 50tych rokoch. Malle písal scenár podľa vlastných spomienok na detstvo a veľmi by ma zaujímalo, do akej miery sú autobiografické. Po filme zistíte prečo. Za druhé ma zaujíma, prečo režisér s takým frivoľným dospievaním natočil filmy ako napríklad Bludička. Alebo je ten rozdiel, povedzme 20 rokov, medzi životom chlapca a muža skutočne taký brutálny? "Čakám na prvú lásku, preto sa s tebou nevyspím"....hovorí mladé dievča Laurentovi. On si tiež počká so sexom až na svoju "prvú skutočnú lásku" (vždy zasiahne včas filmový osud), lenže všetko je to trochu inak. Mne pripadali na podobný typ filmu "bez deja" tie 2 hodiny trochu príliš, a aj keď nemám filmu čo vyčítať, nijak zvlášť ma nezasiahol a mám pocit, že si ho Malle natočil viac pre seba. Samozrejme zručne a s jednou poriadnou milfkou a dvoma hustými lolitkami. Malle je tiež vo svojom Amarcorde podobne otvorený, takže budem aj ja. ()
Kdyby uměl Hřebejk řemeslo a měl trochu víc nadhledu a opravdové morálky, točil by podobně. Bohužel tohle mohlo být "časové" čtyřicet let nazpět - ne dnes... Film nenudí, uteče to jako voda. Je radost pozorovat kluky i matku, zápletky jsou věrohodné, vše do sebe zapadá, stále je co očekávat. Co víc si od filmu tohoto druhu přát. ()
Malý nadějný Oidipus vyrůstá v rodině, která je totálně nefunkční, ale to nevadí. Jeho bráchové jsou rozmazlení ožralové, okrádají vlastní rodiče a nemají k ničemu úctu, ale to nevadí. Táta je sebestředný natolik, že nevidí, co se mu v domě děje, ani že ho manželka podvádí, ale to nevadí. Hlavního hrdinu by nejradši osouložil jeho učitel/kněz, ale to nevadí. Všichni se pořád smějí. Když se mlátí, tak se smějí, když se trápí, tak se smějí... Jestli zde něčím filmový jazyk nepromlouvá, je to dramatická dikce. Dospívání Laurenta tak přes nepopiratelně dramatickou synopsi působí lehce jako vyprávění o tom, kterak Medvídek Pú našel oranžový balón. ()
Tohle komediální (veskrze rošťácké) drama mě odzbrojilo svou upřímností a otevřeností, na rok 1971 je to odvaz jako hrom.. Mladinký Laurent žije se svými bratry a rodiči v poněkud zvláštní bublině, opouští dětský svět a vrhá se střemhlav do světa dospělých.. Nahlédnutí pod pokličku jedné neobyčejné rodiny se mi líbilo, no a Lea Massari + Benoît Ferreux jako matka se synem úchvatní, jen se snad nemuselo tolik tlačit na pilu v tom jejich těsném vztahu, to je ovšem jediná připomínka z mé strany.. ()
Roztomilá, jemná, rošťácká sonda do života dospívajícího mládence rozbrazující veškeré radosti (a žádné strasti, když se to tak vezme) pubertálních a adolescentních dnů. Neurvalost hlavního představitele mě přibíjela do křesla až jsem se domníval, že se nedívám na film, ale na život sám. Velezručná záležist, pane Malle. Potlesk :o) ()
Galerie (17)
Photo © Cinema International Corporation
Reklama