Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Osud říše se naplní ve chvíli, kdy v ní lidé přestanou věřit. Příběh touhy po moci, která vedla k zániku mocného impéria... Jedna z nejvýznamnějších historických otázek zní, jak mohlo dojít k pádu římské říše. Nebyla to však jediná událost, která vedla k zániku mocného impéria. Byl to proces pozvolného rozpadu trvající déle než tři sta let. Téměř tříhodinový velkolepý snímek Pád říše římské zachycuje impérium na pokraji rozpadu. Scenáristé volně čerpali z klasického díla "Úpadek a pád říše římské" z pera anglického spisovatele Edwarda Gibbona. Děj začíná za vlády císaře Marca Aurelia, kdy se začínají projevovat první závažné problémy. Na hranicích říše čelí nájezdu divokých kmenů a vedle vnějších ohrožení se objevují také první známky rozkladu uvnitř státu. Diplomat Marcus Aurelius zamýšlí, že svým nástupcem učiní oddaného válečníka Livia na úkor vlastního syna Commoda. Spravedlivý Livius pro něj představuje příslib, že nad celou říší zavládne mír. Zákulisní intriky ale vyvrcholí ve velezradu a vraždu Marca Aurelia. Novým římským císařem se stává Commodus, který nastolí brutální tyranii a nejmocnější říše světa se začne hroutit. Rozpor v pojetí vlády mírotvorného otce a tyranského syna představuje hlavní dějovou linii, ve vedlejší pak můžeme sledovat milostný příběh Livia a krásné Lucilly... Pád říše římské představuje jeden z posledních epických velkofilmů, jejichž hollywoodská éra vyvrcholila na přelomu 50. a 60. let. Tehdejší konkurenční projekt představovala například Kleopatra (1963). Produkční náklady na tyto historické eposy ale byly tak vysoké, že se nemohly vrátit z distribuce v kinech a uvrhla hollywoodská studia do finanční krize. Přesto dodnes uchvátí velkolepou výpravou, kostýmy a hvězdným hereckým obsazením. V hlavních rolích zazářili Stephen Boyd jako Livius, Christopher Plummer jako Commudus, Alec Guinness jako Marcus Aurelius a Sophia Lorenová jako Lucilla. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (93)

HiddenDragon 

všechny recenze uživatele

"Velka civilizace nebyva zevne premozena driv, nez se sama znici zevnitr." Pravdiva myslenka a jedna z mala chvil (ktere bych spocital na prstech jedne ruky), kdy mi tenhle film neprisel jako ztrata casu. Jinak je to v 95% utrpeni az na pudu. Od filmu, ktery je defacto predlohou "Gladiatora" (2000) jsem cekal zatracene vic. Ale ten rozdil neni propastny. Ty dva filmy jsou jak z uplne jinych galaxii! A nezachranil to ani Alec, ani Sophie. Dokonala ukazka toho, jak je moderni filmozrout (tim myslim i sebe) odlisny od divaka poloviny 20. stol. Dneska se BOHUDIK toci velkofilmy jinak. Tohle je velkofim jen co do poctu komparsistu a koni, jinak jsem absolutne necekal, ze snimek ze zlateho veku Hollywoodu bude tak priserny. Charakterizuje ho jedno slovo. TEZ-KO-PAD-NY. Tak jak ho pisu. Misty jsem si az trhal vlasy (a musel si dat 2x pauzu), jak neskutecne natahovane (nekolik minut) byly sceny ruznych pruvodu, pochodu, pohledu nebo i bitek. A do toho zadny dialog, zadne drama, zadna velka akce. I bitvy vypadaji jak kdyby se kluci mlatili klackama. Sophie celou dobu jen pouli oci a dela dojemny plac, az jsem si rikal, proboha tohle ma byt ta slavna Lorenova? I Alec nestoji za nic, jeho myslenkovy rozhovor pred smrti absolutne nedaval smysl. Podobne scena s povozy, kdy se Commodus a Livius bicikuji (doslova). A bylo toho spousta, kdy jsem si rikal "WTF! proc to tam vlastne je". V deji jsou navic zretelne casove skoky, ale nikde neni hlaska typu "Po xx letech". Takze behem peti minut posle cisar Livia kamsi k severni hranici, kde probehne opet nesmyslny monolog k barbarum, aby byl opet Livius povolan do Rima. V jinych scenach zase neni patrne, kde se dej odehrava. Rise rimska se rozprostirala na trech kontinentech, ale reziser divakovi neda jediny napis "tady onde v tuhletu dobu" jako v jinych filmech a navic to casto vypada, jako kdyby vsichni byli od sebe co by kamenem dohodil - hlaska typu "jedu do Rima, pokud se nevratim do vecera, posli armadu" vyzniva trapne v dobe, kdy kun denne zdolal max par desitek kilometru. Pritom se dej odehrava v Rime a pak na samotnych hranicich, cili presuny musely trvat tydny. No proste traparna. Cely dej pusobi jak rozplizle bahno, ale casove zlomy a transporty jsou v radu sekund. Zadne emoce ve mne nevzbudil ani ustredni vztah Livia a Lucilly. Hudba je take uz hodne retro (zlaty Zimmer!) a tak jedinou hvezdu (kterou silou vule davam, abych to nezatratil do odpadu) je napr. za ten proslov v senatu (kde jsou ty myslenky celeho filmu vlastne hezky v jedne scene) a za dobre kulisy (dunajske opevneni, Forum Romanum...) - kde je ale proboha Koloseum?? - to mi nikdo uz nepovi. Kdyz jeste vzpomenu zaverecny souboj s Commodem, jehoz choreografii byl asi poveren nejaky hodne letity chory kmet, a kdy jsem nechapal, proc se nebiji alespon meci, ale temi nemotornymi kopimi, tak proste na tomhle Mannove filmu neshledavam absolutne nic, co by mohl divakovi v 21. stoleti nabidnout. At zije Ridley Scott!! ze nas remakem zachranil od smrti nudou! () (méně) (více)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Velkofilm se vším všudy, tedy s ohromnými davovými scénami (pohřeb Marca Aurelia), dokonale velkorysými kulisami (z repliky Říma, která vznikla v Madridu, spadne nejedna čelist ještě dnes), strhující akcí (honička vozatajů natočená ve stylu honičky automobilové, závěrečný souboj muže proti muži), Tiomkinovou velehudbou a k tomu všemu ještě s perfektními herci a jejich sice divadelními, ale o to působivějšími mono a dialogy. Setkání se smrtí, jaké předvedl Alec Guiness, je nezapomenutelné stejně jako dravý a nevypočitatelný Commodus Christophera Plummera, ovšem nejlepší scénu má podle mě na kontě James "Timonides" Mason vyjednávající v doupěti barbarů. Při té jsem ani nedýchal. ()

Reklama

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Přece jenom mám raději historická dramata, která se drží více známých faktů, ale chápu že scénáristé si tu a tam potřebují ledasco upravit. Dalo by se tvůrcům odpustit, že si toho dost vymysleli, ovšem co už jim odpustit nemůžu, je ta opravdu přemrštěná stopáž. Zvláště když řada dialogů je naprosto zbytečná a spíš než aby diváka upoutala, tak jej nezáživně nudí. Což tady se dělo téměř neustále. Místy jsem měl nutkání film vypnout, protože oční víčka nedokázaly udržet ani akční pasáže. Některé bitvy/souboje byly provedeny pěkně, ovšem našlo se tu i dost takových, které byly spíše k smíchu. Očekával bych navíc i řadu emočních scén, ale těch tu bylo jako šafránu. V tomto bodě se mnou nemusíte souhlasit, ale já z toho prostě žádnou pořádné emoce necítil. Takže cítím dost velké zklamání, které se částečně podařilo eliminovat účastí Sopfii Loren. Obyčejný šedý průměr, který už vidět znovu nepotřebuji. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Veľkolepý historický film so známymi tvárami tej doby (Loren, Mason, Boyd, Plummer). Veľkolepé kulisy, zo začiatku netypické (o to zaujímavejšie) zasnežené prostredie pre Rimanov, pekná výprava, súboje tiež obstoja na tú dobu. Bitka na vozoch bola zaujímavá až pozoruhodná, ľutujem však tie kone. Mínusom je otravná hudba a neskutočne dlhočizná stopáž, ktorá robí problém pri koncentrácii. Veľa scén je zbytočne preťahovaných, aj tie (auto)monógy si mohli tvorcovia odpustiť. Oveľa kratšia stopáž a držanie sa viac histórie by filmu len prospeli. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Pravdepodobne akási labutia pieseň historických veľkofilmov, ktoré prežívali svoj najväčší rozkvet v polovici minulého storočia. Komerčné fiasko filmu tomu dalo koniec. A tak trochu nezaslúžene, pretože snímok má naozaj všetko čo k tomu patrí. Obrovský rozpočet, ktorý sa využil na pompéznu výpravu a kostýmy, superhviezdne obsadenie a dlhočiznú minutáž. Aj dnešné rádoby spektákle si môžu z tohto diela brať príklad. ()

Galerie (72)

Zajímavosti (26)

  • Prológ k filmu napísal historik Will Durant. (Arsenal83)

Reklama

Reklama