Režie:
Wojciech SmarzowskiKamera:
Tomasz MadejskiHudba:
Mikołaj TrzaskaHrají:
Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak, Janusz Gajos, Joanna Kulig, Adrian Zaremba, Ignacy Klim, Michał Gadomski, Katarzyna Chlebny (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Církev a víra, jak blízko a daleko mají k sobě... Tři kněží, tři pohledy na polskou katolickou církev, na její „poklesky“ jako pedofilie, korupce, chamtivost, přetvářka a s tím spojená problematika celibátu, alkoholismu, touhy po penězích, moci a funkcích. Režisér Wojciech Smarzowski vstupuje na fary, do kanceláří vysokých církevních hodnostářů, doprovází do zákristií ministranty a faráře, vrací se do církevních útulků minulých let a nahlíží do duší kléru i farníků. Jako by desatero neexistovalo... V polských kinech film zaznamenal rekordní návštěvnost, film vidělo více než pět milionů diváků. V roce 2018 získal řadu národních cen. Úspěšně byl uveden i v zahraniční distribuci a na mezinárodních festivalech. Film se z velké části natáčel v České republice, především scény v kostelích, kam byl filmařům vstup na polském území „zapovězen“. Renomovaný režisér Wojciech Smarzowski ve svých filmech otvírá nejpalčivější rány polské společnosti. Nechodí kolem, nezměkčuje, pojmenovává věci napřímo, i když bolestivě. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (175)
Tohle byl slušnej masakr. Co se mi jevilo asi tak první třetinu jako dost hodně divoká, odvážná tragikomedie se postupně změnilo v naprosto neutuchající těžký drama. Trojice knězů, která nežije zrovna příkladný životy a doslova kážou vodu a pijou víno (pořád jsou ožralí) se dostane do konfliktu každý sám za sebe s ještě mnohem temnějšími lidmi, událostmi a situacemi. Je to fakt slušně vyhrocený, ale neuvěřitelně reálně to působí. Je to příkladná sociální kritika "černoprdelníků" v jak v Polsku, tak vlastně v celé Evropě. Má to naprosto nepředvídatelnej děj, hodně psychologie, hodně sociální dramatiky a hodně drsnej, brutální a smutnej konec ... V celým filmu je spousta naprosto ukázkových WTF scén, který prostě musel být založený na pravdě ... Základní téma je však hanobení dětí církví (sexuální). Za tu odvahu by režisér měl dostat Oskara. Má můj obdiv, ještě tohle natočit v Polsku, to je fakt frajer. ()
Klér se s katolickou církví v Polsku nemazlí a dává si záležet, aby na katolicismus navázané společenské síly byly v maximální míře vykreslené jako bezohledné, sobecké, manipulativní a kořistnické. Do té míry, že to část publika může vnímat jako tendenční a nespravedlivé. Všechny popisované jevy se sice v církvi vyskytují, ale ne v takové míře a úhledně seřazené vedle sebe. Chybí tady idealisté a reformisté, absentuje plastičtější a věrohodnější obraz této prastaré instituce. Smarzowskiho snímek je totiž hanopis, film s nepopiratelným ideovým a politickým záměrem otřást silným postavením a vlivem církve u našich sousedů. Té církve, která běžně zasahuje do politických procesů a odvolává se přitom na vyšší, nekritizovatelnou, autoritu. Naše historie je odlišná, s demontáží vlivu církve na věci veřejné začal už Havlíček Borovský, národní obrození se neslo ve vzývání husitství a reformace. Erozi katolické moci ovlivnila sázka katolických elit na Habsburky, k jejich popularitě nepřispěl ani podíl slovenských klerofašistů na pádu První republiky a dílo zkázy dokonalo příchod "vědeckého" komunismu a nástup konzumní společnosti 2. poloviny 20. století. Jako Češi tedy můžeme podle svého přesvědčení považovat Klér buď za potvrzení svého negativního pohledu na náboženství a jeho zástupce na zemi nebo za nespravedlivý pamflet. Nemůžu říct, že by se mi tentokrát Smarzowski zadřel pod kůži, tak jako se to stalo v případě Volyně, ale řemeslo je to nadprůměrné, o tom nemůže být pochyb. Celkový dojem: 70 %. ()
Tady se nedá dělat nic jiného, než jít na trh se svým vlastním příběhem, tedy příběhem maminky, která mi ho během 60 let vyprávěla několikrát. Ve třídě katechismu trestal katecheta Krček žáky následujícícm způsobem: Žák musel sklonit hlavu deset centimetrů nad lavici. Katecheta Krček jej praštil do zátylku, přičemž žák narazil čelem na lavici. Jeden z případů: "Prosím Květa nekamarádí s Růženou Jeřábkovou." - "Obě dvě sklonit hlavu!" atd. Když se to matce stalo podruhé a katecheta se jí potom na něco ptal, řekla mu, že od té doby, co jí bije do hlavy, si nic nepamatuje. - Asi všem už musí být jasné, že ji vybil z hlavy nejen Boha a Ježíše Krista, ale i všechny svaté. ()
Kdo má stejně jako já a tvůrci názor, že církev je mocenská struktura plná nejhorších zmrdů zajímajících se jen o vliv, intriky, uplácení, zneužívání dětí a vykořisťování hloupých věřících, přičemž o nějakého Boha absolutně nejde, musí bezpodmínečně Kler vidět. Srdce mi plesalo při představě, jak se na to těm zasraným kněžím kouká, když vidí, jak někdo odhaluje fungování celého toho zkurveného svinstva. 95% ()
Film ode mě nižší počet hvězdiček prostě dostat nemohl, tohle pro mě byla, i přes neveselý děj, čirá radost, takže jsem si pochrochtával blahem, což se výborně doplňovalo s pokvíkáváním pana arcibiskupa. Klér jsem si okamžitě zařadil mezi své oblíbené snímky ze světa organizovaného zločinu, protože i ty nejobávanější mafiánské organizace si ve srovnání s katolickou církví musí připadat jako partičky amatérů. Jen pořád nemám jasno, jestli jsou horší ti kněží, nebo rodiče, kteří je zásobují stále novým materiálem. Výborná záležitost. ()
Galerie (18)
Zajímavosti (9)
- „Kdybychom čekali na povolení natáčet v polských církevních budovách, tak na něj čekáme dodnes. Proto jsme natáčeli v České republice. Povolení jsme dostali do 14 dnů,“ prohlásil režisér Smarzowski na LFŠ 2019 v Uherském Hradišti. (klukluka)
- Sdružení katolických novinářů prohlásilo, že za filmem stojí nepřátelé Polska, a dodalo: „Vyzýváme všechny, kteří se každou neděli modlí k Bohu, aby bojkotovali tento film ponižující katolíky. Braňme naše duchovní před veřejným haněním!“ (JoranProvenzano)
Reklama