Režie:
Jiří MenzelScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Jaromír ŠofrHudba:
Jiří ŠustHrají:
János Bán, Marián Labuda st., Rudolf Hrušínský, Rudolf Hrušínský ml., Rudolf Hrušínský nejml., Petr Čepek, Libuše Šafránková, Jan Hartl, Miloslav Štibich (více)Obsahy(1)
Úsměvný film vypráví ne jeden, ale hned několik příběhů. Ústředním dějovým motivem je konflikt mezi otcovsky rozvážným řidičem družstevního náklaďáku Pávkem a jeho mladým, mentálně zaostalým závozníkem Otíkem. Neméně důležité jsou však i další dějové prvky, vykreslující střediskovou obec a její obyvatele s humorným nadhledem a přitom s mimořádnou plastičností a autenticitou. Snímek je naplněn typickým svěrákovským inteligentním humorem, někdy trochu drsnějším, avšak nikdy vulgárním, umocněným Menzelovým smyslem pro "poezii a prózu" všedního života. (Ateliéry Bonton Zlín)
(více)Videa (1)
Recenze (985)
A ľaľa! Starý slintajúci Cimrman už tu zťahuje mladej nymfe gaťky z prdele. (Áno, je to auteur! Stále píše o tom istom.) Nebuďme kritický! Veď on to robí pre národ. Svoje bohumilé aktivity vepsal Svěrák aj do postavy doktora. Takže doktor musí byť intelektuál (ale iba taký hezký český - nad posteľou má knižnicu a recituje nad poliami JZD) a musí opačovať mladé kuchárky, ktoré z toho okamžite vlhnú. Hlavný hrdina je zato asexuálne dieťa, ktoré si ho ani nevyhoní. Existencia jeho vtáka je potlačená ako všetko v tomto filme, čo by mohlo mať spojitosť s vtedajšou realitou. (Nemci majú Oskara Matzeratha, mi máme Otíka.) Polarizácia postáv horšia ako v prvoplánovej rozprávke. Zlí potentáti z Prahy a nevinný prostý človek z dediny, ktorý chudák za nič nemôže. Na porevolučného Menzla všetci pindajú o sto duší, ale proti tomuto pokryteckému pseudohumanizmu nemajú nič. Neobhajujem toho Kráľa, ale tá lascivita je aspoň príslušná jeho veku. Omnoho zarážajúcejšie je, že bol taký lepkavo chlípny už v strednom veku. Inak scenár je ďalší dôkaz, že Svěrák nikdy nenapísal komplexný príbeh s dramatickým oblúkom, ktorý by zaťal aspoň trocha do živého. Je to len také učesané zliepanie otravne dojímavých gagov (Našťastie nezačal Bán do sprchy v novom byte telefonovať!).........................Zaujímavé je sledovať aj družnosť s akou sa zobrazujú vo filme Slováci. Podobnú pachuť dnes môžete cítiť napríklad zo spoločnej pesničky Noname a Chinasky. Ako keby sme boli navždy dva navzájom sa milujúce bratské národy a každý významný režisér či umelec musí na to vzorne vo svojom diele upozorniť. A zo všetkých týchto českých filmov lezie skrytý kolonizátorský postoj (naposledy v Perfect days) k Slovákom. Ale nech nie som za rýpala, snáď by som nechcel aby niekto ukazoval na plátne vzájomnú nevraživosť (stačí si zájsť do krčmy, keď na MS v hokeji náhodou ČR skončí nejaký ten stupienok za SR), živenie starých stereotypov (Havel? Tá kurva, čo zničil celý náš strojársky priemysel!) a obojstrannú xenofóbiu (ťažko povedať či Česi viac nenávidia Moravákov alebo Slovákov?)...............................Je to šikovný populizmus na všetky strany. Doktor musí zapičovať na lietadlo rozprašujúce chémiu na polia. Tento obraz vyznávača pravej prírody musí byť veľmi milý aj dnešným paranoidným antiglobalistom. Dedinka je komunita dobrosrdečných ľudí, kde je oprávnená nevera to najhoršie, čo sa môže stať. (malá poznámka - legitimizácia nevery je hlavný artikel Poledňákovej v jej súčasných opusoch!).....................Film nie je ani dobre "remeselne zrežírovaný" (keď už musím použiť toto hlúpe slovné spojenie), a keby aj bol, umenie nie je remeslo.............Toľko môj príspevok k pátraniu po základnom kameni "pekných českých filmov". ()
Výborný film z domácej produkcie, veľa vtipu, skvelé herecké výkony, klasika ako vyšitá so skvelými heftami, napríklad naprávanie kroku, či scénkami ako riadenie nákladiaku, otáčanie okna v meste chlapcom z dediny, no za socializmu vedeli natočiť aj neidelogistické dobré filmy. Musím sa však priznať, že až tak rád to nepozerám, niečo mi tam k piatim hviezdam chýba, lebo extra nadšenie z toho nemám, ono je to aj výberom scén, nie všetky sú super vtipné a občas je to také prázdne, ale je to na druhej strane skvelá vtipná oddychovka. ()
Otevřeně řečeno, jsem kult kolem tohoto snímku v českých zemích nikdy moc nechápal. Už při prvním shlédnutí v kině jsem si ho zařadil do kategorie lepší průměr a od těch dob jsem nenašel důvod toto hodnocení měnit. Film boduje slušným castingem, který byl vždycky Menzlovou silnou parketou. Jen málo snímků se může chlubit takovou plejádou špičkových herců. Dobře napsaná i zahraná je postava venkovského lékaře ztvárněná Rudolfem Hrušínským a poprvé zde získal výraznou filmovou roli Marián Labuda. Nicméně z hlediska scénáře - a ten považuji u filmu za rozhodující - to žádná sláva není. Už jen v tvorbě Jiřího Menzela nejméně čtyř snímků cením víc a v kontextu celé české kinematografie Vesnička mezi absolutní špičku při nejlepší vůli nepatří. Slabé čtyři hvězdičky a celkový dojem 70 % s ohledem na herecké obsazení. ()
Neviem ale ceskoslovensku tvorbu moc nemusim. Ani neviem povedat cimto vlastne je.Akosi ma jednoducho nedokaze oslovit. Avsak...aj tu existuju vinimky a tou jej aj tato uzasna tragikomedia s krasnym koncom. Ten Oscar by bol namieste, ale nech sa amici aj so svojimi Cistymy dusami strcia do prdele. 10/10 ()
parta jak má bejt, když se dneska porozhlídnete po nějaký takový vsi, už ji nenajdete, teď je to samej kroužek v nose a talíř na střeše,,,,jednou takovou projíždím několikrát do tejdne takže vím vo čem mluvím... vede to tam místní smetánka votrhanejch vlasáčů,a bavěj se házením frisbee v poli makovic,,,,většinou ji prosvištím 47km/hod., takže toho moc neregistruju, jenom vím že v květnu na mě nějakej místní mával a volal ČAU PRAŽÁKU,,,zprvu sem nevěděl proč mi tak říká, ale když sem se pak zamyslel, a zkusil pochopit způsob myšlení domorodých obyvatel, došlo mi, že takovejch inteligentních, na pohled vzdělanejch a voňavejch lidi tam asi moc nepotkaj, navíc na takovým nóbl kole co mám já,extrémě rychlým i bez klínovejch řemenů v koleni, prostě né žádná ta plečka bez rámu, s hliníkovým zvonkem a řidítkama ve tvaru Ú,na kterejch jezdej voni... to člověk holt už musí bejt z velkoměsta aby to všchno štymovalo,,,příští den sem kontroval a byl zdvořilej zase já...... NAZDAR PEPÍCI , povídám v trysku a smekám kšilta....pak jednoho dne, asi o týden pepíkování později, mě jeden místí vešel do cesty a přinutil mě brzdit...HELE PROČ NÁM TAK ŘÍKÁŠ , TO ŽE SME Z VESNICE PŘECE NEZNAMENÁ ŽE SE MUSÍME VŠICHNI MENOVAT PEPÍK...za normálních okolností by asi nastala chvíle trapnýho ticha, tu ale rozsek jeho kámoš , HELE JOSEF VYSER SE NA NĚJ A POĎ HRÁT......minulej čtvrtek sem u nich byl přinucenej zastavit znova,,,něco se slunilo na cestě a na spomalovací práh to bylo prostě příliš chlupatý, CO TO KURVA JE? ptám se jentak sám pro sebe, KOČKA VOLE, TO U VÁS NEMÁTE CO?....přišel sem blíž a zahrál jim divadlo Č Č ČČČČČČ ...Č ČČČČČČ NO TY SEŠ ALE PĚKNÁ, NA, JÁ TI DÁM PIŠKOTEK...hodil sem na ní piškot.... A TU MÁŠ JEŠTĚ JEDEN PRO KAMARÁDKU, hodil sem další i tý druhý, bezhlavý půlce kočky.....místní to docela pobavilo a zeptali se mě jestli nemám chuť na mlíko a tak sem šel...nakonec, když se setmělo a došla zeleň, sem si řek že už je načase zmizet,,,, když sem nasedal na kolo, jeden z nich mě poplácal po zádech a povídá ZABALIL JSEM TI NĚCO NA CESTU, ABYS NEPŘIŠEL ZKRÁTKA, poděkoval sem mu, mávnul i na vostatní pepíky a vydal se domů...asi ve čtyry ráno, když už mi zbejvalo do baráku pár set metrů, na me zničeho nic přislo sraní, ale zatraceně náhlý,,,když sem si pak utřel komín a vrátil se k závodce,,,narazil sem na souseda: COS ĎÁL V LESE, PŘIŠLO NA TEBE SRANÍ CO?...povídá mi s usměvem,,,a i když ho moc neznám, vypadal jako ten žertovnej typ, tak sem chtěl pronýstt taky něco ultra vtipnýho, ale všechnu energii sem vypotřebal na směrování střev ....a víte moji drazí,jakej je rozdíl mezi městským humorem a tím vesnickým?,,,,městkej humor vypadá tak, že když se vás soused zeptá, co ste ďáli v lese , odpovíte POTŘEBOVAL SEM TAM ZAKOPAT TĚLO, a vesnicekej humor, ten zase vypadá tak, že vám někdo do batohu zabalí mrtvou kočku, takže když pak nasedáte na kolo, spocenej, špinavej, s rukama vod hlíny, jak ste hledali po tmě ňáký to listí a po zádech vám přitom stejká na zem čerstvá krev,,,můžou se u vás zanedlouho vobjevit dva chlapíci v uniformách a žádat vysvětlení () (méně) (více)
Galerie (14)
Zajímavosti (116)
- Rozpočet filmu činil 6 mil. Kčs, natáčelo se 45 dní, honorář národního umělce tehdy činil 1 200 Kčs na den, zasloužilého 800 Kčs. Např. Rudolf Hrušínský tak za celý film dostal 15 000 Kčs. (cinema_cz)
- János Bán (Otík Rákosník) uvedl, že při premiéře filmu ve Spojených státech amerických ho spolu s Mariánem Labudou (Pavel Pávek) kritika označila za Laurela a Hardyho východní Evropy. (JoranProvenzano)
- Budova ředitelství národního podniku Dřevoplech byla ve skutečnosti budova ředitelství Tranzitního plynovodu. (Pelidor)
Reklama