Reklama

Reklama

Bídníci

(seriál)
  • Francie Les Misérables (více)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Osudy Jeana Valjeana patří mezi ty příběhy, které se nám nikdy neomrzí a které budeme vždy vděčně přijímat v nové a nové podobě. Bídníci patří mezi ty příběhy, které každá generace francouzských tvůrců pokládá za výzvu. Zatím poslední filmové zpracování vzniklo v koprodukci pěti států a najdeme pod ním podepsány tvůrce úspěšného přepisu Monte Christa: režisérku Josée Dayanovou, scenáristu Didiera Decoina a Gérarda Depardieua tedy 3D, jak toto úspěšné trio nazývá občas francouzský tisk. Pozornému divákovi neunikne, že se mnohé scény natáčely v Čechách a že se v epizodních rolích objeví i naši herci. Román Bídníci (Ubožáci) psal Victor Hugo po celá desetiletí a dokončil jej až v exilu. Příběh Jeana Valjeana, který uprchl z galejí, kam byl odsouzen za krádež chleba, koncipoval Hugo v pěti dílech. Žádný jeho román nedosáhl tak bouřlivého bezprostředního ohlasu jako právě Bídníci. Na jednotlivé svazky čekaly před jejich vydáním v Bruselu a v Paříži zástupci knihkupců a čtenářů snad ze všech čtoucích vrstev obyvatelstva. Jen v samotné Paříži jich bylo v několika dnech rozebráno na 48 000 výtisků a román byl okamžitě překládán do světových jazyků. Záhy se objevovaly i dramatizace a film počítá adaptace již na desítky. Muzikálové zpracování přitáhlo miliony diváků nejen v Evropě. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (125)

Hopsik 

všechny recenze uživatele

Zajímalo by mě, zda ti jednohvězdičkáři četli Bídníky. A tím myslím skutečně četly, bez přeskakování apod. jak mají někteří zvykem. Z těch všech adaptací co jsem viděl( všechny kromě filmu s Gabenem, sháním ve vysoké kvalitě) je toto nejzdařilejší dílo. A to především po stránce obsahové, jelikož měli tvůrci dostatek času zaznamenat souvislosti a tím pádem nebyla nutnost překrucovat. I když originálu nedosáhne filmové zpracování nikdy. Nejvíce mě zarazil komentář uživatele canakja. Myslím že právě jeho komentář je bez ducha a jiskry. Navíc "nechutný konec" jak říká v knize v podstatě je. Tak proč by měl být ve filmu přikrášlen? Celé dílo je v podstatě nechutné a surové, přesně tak, jak to bylo v té době, kdy se příběh odehrává. V Hugově době. 4 hvězdy a nechávám si rezervu na Gabena :) ()

Kotsour 

všechny recenze uživatele

Mou totální nasranost ze zprznění tohoto díla umírnil čtvrtý díl, takže jsem nakonec schopen napsat ještě celkem mírný komentář. Již první minuty daly vědět, že film (filmy) bude mít celkem hezkou výpravu, ale absolutně nefungující atmosféru a strojené scény s topornými herci - a to je hvězdně obsazen. Scény typu umírající Fantiny, kdy je to nejen špatně zahrané, ale navíc víceméně jen tak mimoděk vsazené do děje bez jakéhokoli pozastavení se nad tak významnou událostí, jsou zářným příkladem a jen ilustrují neschopnost Dayana citlivě podat tak silný příběh. Skoky v čase divák nemá šanci postřehnout, jsou neumně vysvětlené a nešetrně rozbíjí kontinuitu děje. Postavy se v krizových situacích chovají toporně a uměle, záporné postavy jsou až komicky úsměvné (Thenardier), Fantina odevzdaně pitomá a nezachraňuje to ani Depardieu, který se do role absolutně nehodí, ani Malkovich (Javert), který je sice správně slizký, ale za celé čtyři díly neprotáhne o píď jinak ksicht a postava působí spíše jako chodící socha. Nejvíce komické scény jsou již zmíněná smrt Fantiny, pasáže s Thenardierovými, Cossettina imbecilní naivita, Valjeanova neschopnost otevřít hubu (což by v mnoha situacích ve filmu úplně změnilo děj a zjednodušilo situaci, namísto aby musel dále útrpně snášet svůj trpký osud - zde se autoři museli držet knižní předlohy, tak proč to ale kurva točej tak debilně?), boje o barikády (běhající, střílející a umírající vojáci - to bylo myšleno vážně?) a mohl bych pokračovat ještě dlouho, např. akční Valjean "běžící" se zbraní v ruce, no jak z grotesky. Do toho mě úplně vytáčely situace typu umírající Mario (mimochodem asi ekonomický imigrant, či jak se tam ten opálenej týpek vyloupnul), který ale vlastně žije, jenže to nikdo neřekne nahlas, protože Baron prostě tvrdí, že už je mrtvej a tak všichni čuměj a nechaj ho chcípat. No slušnej výmaz - postavy jsou jednoduše úplně nepřirozené a nechutně neprofesionální. Celkem slušná výprava a hvězdné obsazení vůbec neodpovídá tomu, jak celé kvarteto dílů nakonec vyzní. Poslední díl ale přece jen zanechal trochu emocí, a tak musím dát alespoň ty dvě hvězdy. Doufám, že vzhledem k síle tématu narazím na mnohem, mnohem lepší zpracování. Vím, že tohle si už nikdy nepustím, takže těch několik GB dat směle mažu, aby nezabíraly místo. ()

Reklama

Parm1 

všechny recenze uživatele

Některé pasáže, hlavně první část, jsou fajn, ale jinak je to celé zbytečně dlouhé, zbytečně nudné. Pro mě je Gérard Depardieu Obelix a navždycky to tak zůstane. Komedie mu jdou, ale drama, to vážně není nic pro něj. Naopak John Malkovich a především Christian Clavier předvádí něco, co alespoň za ty 3 hvězdičky stojí, i když poslední část už jsem se nudil opravdu hodně. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Javertova celoživotní posedlost uprchlým zlodějem jednoho chleba a dvou franků je ještě komičtější než posedlost inspektora Mourka Fešákem Hubertem. Ale když si to postavíš tak, že každý Valjean musí mít svého Javerta a každý přečin svou fúrii, už to tak komicky nevypadá. Nicméně toto zpracování (jehož druhý díl hodnotím a o ostatní nemám zájem) není nijak dobré a navíc zde dosti toporný Valjean vypadá úplně stejně jako asi úplně všechny historické postavy, o nichž Francouzi za posledních nejmíň 30 let něco natočili. Coseta pěkná. ()

akisha 

všechny recenze uživatele

Tři mi přijdou moc, ale dvě nemůžu dát už jen kvůli úžasné Charlotte Gainsbourg. Takže... První přehmat - Depardieu. Jestli dokázal jakž takž stvárnit Monte Crista (zřejmě protože se většinu času objevoval v krajkových kostýmech nebo pláštích, což mu dodávalo potřebný šarm), tak Jean Valjean v jeho podání připomíná spíš břichatýho hospodskýho. Opět vidím jako chybu, že jeho syn si odehrál asi tak pět sekund na začátku, místo aby to vzal celé. Věřím tomu, že by to uhrál a koukat na Depardieua v každé minisérii jak hraje snad úplně každou historickou postavu je už značně unavující. Dál tu máme Malkoviche, který nepopiratelně hraje dobře, ale jakýkoliv jeho výkon je pohřben přihřátým dabingem Vašuta, u nějž každá věta zní tak teple, jako by Malkovich měl s každým postranní úmysly. Takže zbývá Clavier, který vyžral vděčně zápornou roli, pěkně si jí užil a mě přesvědčil, že Napoleon nebyla výjimka. Abych nezapomněla, Máriův fanatický výraz působí značně děsivě a úchylně. Ale dívat se na to dá a párkrát to i docela zaujme. Vyrovnat se Monte Cristovi se ale nepovedlo ani náhodou. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (3)

  • Jan Kuželka ve filmu ztvárnil majitele kavárny, ve které začala Velká francouzská revoluce a měl mít dialogy s Johnem Malkovichem (Javert) ve francouzštině, kterých se vzhledem ke své neznalosti cizích jazyků velmi obával. Kvůli tomu, že odbory v jednu chvíli vyhlásily za pět minut konec natáčení, o ně však zásahem Josée Dayan ke své radosti přišel. (JoranProvenzano)
  • K natáčení interiérů věznice se filmaři vydali do bývalého barokního vězení v Kutné Hoře, které bylo od roku 1945 opuštěno. Vězení však již prošlo úpravou a dnes je v něm Okresní soud. Díky citlivé rekonstrukci zůstaly v objektu zachovány všechny artefakty upomínající na původní účel budovy. (sator)
  • Natáčení probíhalo v Praze, nebo také v Plasích na Plzeňsku. Svatba Cosetty (Virginie Ledoyen) a Maria (Enrico Lo Verso) byla natočena na Malostranském náměstí před kostelem sv. Mikuláše. (Lynette)

Reklama

Reklama