Režie:
František FilipScénář:
Otto ZelenkaKamera:
Rudolf Stahl ml.Hudba:
Jiří SrnkaHrají:
Radoslav Brzobohatý, Jan Pivec, Antonie Hegerlíková, Jaroslav Marvan, Václav Voska, Eva Vosková, Jiřina Štěpničková, Dana Medřická, Jana Brejchová (více)Epizody(13)
-
Malý František Věk (E01)
-
Student (E02)
-
První láska (E03)
-
Mozartovy dvacetníky (E04)
-
Divadlo (E05)
-
Návrat domů (E06)
-
Kněz, nebo kupec! (E07)
-
Úspěšný kupec (E08)
-
Klavír (E09)
-
Slovař český (E10)
-
Korunovace (E11)
-
Svatba (E12)
-
Naděje (E13)
Obsahy(2)
Televizní ztvárnění rozsáhlého románu Aloise Jiráska z období našeho národního obrození je dílem autora Otto Zelenky, režiséra Františka Filipa a dlouhé řady dalších významných umělců. Historie pokořeného a ujařmeného národa, který hledá a nalézá svou ztracenou tvář, získala po vstupu armád Varšavské smlouvy v nových politických souvislostech nový smysl. Divák v ní právem nacházel podobenství s tím, co právě prožíval. A tak se staly pro schvalovatele jakékoliv zmínky o národním sebevědomí a duchovní síle víry nepřípustné. Při premiéře v roce 1971 nesměl být poslední díl F. L. Věka uveden. Teprve po roce 1989 bylo poprvé možné uvést seriál v jeho původní podobě. (Česká televize)
(více)Recenze uživatele mchnk k tomuto seriálu (7)
Student (1970) (E02)
"Po tom se jim stejská, co? Že mohli s poddaným člověkem jako s dobytkem nakládat a hůř...ba, víc než hůř, ale císařovým patentům musej dát rešpekt...". Žalman se na sklonku života přihlašuje ke své víře a mladý, svobodně myslící František, mu přináší zpět Kralickou bibli, krásná scéna. ()
První láska (1970) (E03)
Jedny z nejlepších dialogů i monologů (Růžek famózní..stejně tak dopis od maminky) v rámci celé československé kinematografie, plus Mozart v Praze, herecká elita našeho filmu a dokonalá dobová atmosféra, opravdu nádherná podívaná. ()
Návrat domů (1970) (E06)
František prožívá jedno z nejtěžších období života...seriál se opět vrací k silným dialogům i scénám, rozhovor Františka se Žalmanem či dvojice Marvan - Pivec, také celý Františkův návrat domů, jeho strastiplná, ale očistná cesta, na jejímž konci jsou na stole u Věků s chlebem opět i tři talíře. ()
Kněz, nebo kupec! (1971) (E07)
Předchozí strastiplná cesta domů, dlouhé měsíce odříkání, dobrovolné pokory a smíření se s otcovou nadvládou, ještě pevněji utuží Františkův ničím a nikým nezlomený charakter. Což se projeví hned několikrát a pokaždé ve zcela jiné atmosféře, nicméně všechny tyto nastalé situace má náš student plně pod kontrolou, aniž by při tom utrpěl jeho morální kredit, svědomí či dokonce úcta k otci, matce i přátelům, kterým ze srdce rád pomůže, protože to tak svobodně cítí a dle toho jedná, stejně jako v otázce své budoucnosti, kterou chce naplnit i proti vůli zmíněných lidí. Pro československého diváka je tento díl naprostá slast, co zde předvádí trojice Pivec - Brzobohatý - Hegerlíková je skutečně nádhera, do naprosté dokonalosti dovádí tuto epizodu i krátký rozhovor s Žalmanem a osud Tháma se zchudlou rodinou Butteauových. ()
Úspěšný kupec (1971) (E08)
Pivec a jeho monolog na smrtelné posteli...vynikající. František je stále silnějším a sebevědomějším člověkem již s prakticky nezničitelným charakterem. Pevně ctí svou rodinu, vlast, čest i dobré jméno. Výborný kontrast pokryteckého života v Praze s prostým, ale poctivým životem na venkově. Také důraz na počátek poněmčování českého jazyka. "Jen si poslechni ty dvě služky...". "To se pěkně vycajchnovali, co?" "Máte recht, to už je cu moc...". ()
Klavír (1971) (E09)
František je partie, nebojím se napsat terno. Nicméně i v tomto případě se projevuje jeho neoblomný, pevný charakter a hlavně zcela svobodný úsudek. František čeká na tu pravou, poctivou, bez falše a přetvářky, kdepak načančané kočičky Butteauovic...panna Márinka, to bude ta pravá. ()
Naděje (1971) (E13)
Vynikající zakončení, pro mě nejlepší epizoda i přes lehce naivní závěr s mladým Skameňákem. Jinak ale výborné, dialogy excelentní...František s direktorem (Nedbal) úžasný. Charakterově pevný a nezlomný člověk, jehož inspirativní smýšlení i činy jsou podporovány jeho krásnou, milující ženou, je teď proti všem. Ta nejstřízlivější forma vlastenectví v těch nejsprávnějších rukách. I když další časy pro něj asi nebyly jednoduché. ()
Reklama