Režie:
Karel KachyňaHudba:
Luboš FišerHrají:
Stanislav Zindulka, Helena Růžičková, Žaneta Fuchsová, Tereza Brodská, Gabriela Wilhelmová, Alena Vránová, Eva Svobodová, Blanka Lormanová (více)VOD (2)
Epizody(6)
-
Sněhurčina smrt (E01)
-
Malý muž a velká žena (E02)
-
Trápení kocoura Žolyho (E03)
-
Válka si nevybírá (E04)
-
Moje druhá první láska (E05)
-
Návrat domů (E06)
Obsahy(1)
"Nic ty se neboj! Na tragickej život jsem já pes!" Tímto okřídleným úslovím si bývalá lázeňská kuchařka I. třídy Anna Urbanová, jinak bodrá a upřímná ženská košaté postavy s něžným a citlivým srdcem, často dodává odvahy. Sobě, ale ještě víc malé Věrce. Děvčátku, které přijala za vlastní, a také jejímu otci, svému životnímu druhovi, jinak poštovnímu zřízenci sice subtilního vzrůstu, leč rozměrného a statečného ducha, Josefu Pumplmě. Je toho opravdu třeba, neboť se píší léta 1937-1939 a nad Evropou se stahují mračna válečná a v místě, kde rodina žije, se ocelové kleště nacismu snaží zardousit už tak okleštěnou republiku a vyrvat jí to nejcennější - domov. A tak donuceni opustit domovinu v severomoravském pohraničí, odjíždějí hrdinové seriálu posledním vlakem z Frývaldova, vlakem, pro nějž už není návratu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (5)
Recenze (288)
Rozhodně jeden z našich nejpodařenějších seriálů. Dokonalý mix dramatu, smutného humoru, lidskosti, lidské hlouposti, politiky a češství. Kachyňa dokázal, že ani formát televizního seriálu není překážkou k velkému filmovému dílu. Stačí mýt jen silný příběh, dobrý scénář a vhodně zvolené herecké obsazení a pevnou ruku režiséra s vizí. Zindulka s Růžičkovou předvádějí opravdový herecký koncer. Zvláště Helena Růžičková, která do té doby byla obsazována jen do komickým postav. Vlak dětství a naděje ani za čtvrt století nezestárl a lidé se na něj budou dívat i po další generace. Což už bohužel u drtivé většiny dnešní tv produkce už nelze říci. ()
Genialny normalizacny serial, krasne su vykreslene Sudety, medziludske vztahy : ich rozoberanie sa deje len v ramci normy, ziadne prazdne tlachacky ako v novodobych zhovadilostiach /pardon, "skvelych serialoch" typu Ordinace/, nemecka propaganda, populizmus a demagogia na kazdom kroku. No a vyborny rezia pana Karla Kachynu. Nadhera : 93 % ()
Vlak jsem viděl jako dítě a měl jsem na to ty nejkrásnější vzpomínky. Občasný rozporuplný reakce tady mě ale trochu zarážely, a protože i Kachyňu už jsem poznal z jinejch filmů, tak jsem se začal bát, estli ten můj původní dojem z dětství neni přece jenom poznamenanej nějakym vzpomínkovym optimismem - po dalšim zhlídnutí ale s klidnym svědomim zvyšuju na plnej počet; z toho, co jsem od Kachyni viděl, je to podle mě to nejlepší. Jasně, že tomu dost nahrává předloha, ale to, co zní vykřesal, to prostě neni nic jinýho než krásný, přirozený a hluboce lidský - a já si neumim představit, že by to šlo udělat líp. Drobný výhrady bych měl klasicky k dětskejm hercům, Fuchsová se toho ale zhostila celkem se ctí - bezprostředost z ní je cejtit mnohem víc a častějc než ňáký to občasný přehrávání. Zato duo Zindulka + Růžičková je jedna z nejkrásnějších, nejpoetičtějších, nejbarvitějších a nejlidštějších filmovejch dvojic, který si vůbec vybavuju. Sledovat a poslouchat ty dva, to je něco neuvěřitelně pozitvního a krásnýho. Taky mě potěšila hloubka a charakterová "neplochost" postav, jedinej vyslovenej hajzl je snad Sepp, ale i pro něj má Věrka vlastně určitý pochopení. I ten konec války a určitý zúčtování s Němcema a kolaborantama bylo zvládnutý skvěle - na jedný straně bez zkratek a vyhejbání se choulostivejm situacím nebo osudům, na straně druhý bez patosu nebo nějakýho lynče "těch zlejch uzurpátorů a okupantů", navíc a kupodivu ale i bez jakýhokoli opěvování našich slovanskejch osvoboditelů. A ta skvělá a perfektně padnoucí hudba Fišera už je "jenom" takovou třešničkou na dortu. ()
Tenhle seroš miluju. I když se odehrává v těsně předválečném moravskoslezskémpohraničním území a posléze ve válečných letech v Brně je to natočeno s citem a zároveň jako pohlazení po duši jak to uměl jenom Karel Kachyňa. Zároveň je to zcela bez patosu a toho si velmi cením. Herecké výkony Stanislava Zindulky, Heleny Růžičkové a taktéž malé Žanety Fuchsové jsou úchvatné (kromě mladé Brodské, ta mi tam nikdy moc neseděla). Natočit takhle dramatické dílo z velmi drastické doby a přitom zůstat lidským a humorným, to neumí jen tak někdo a K.K. to uměl a mám pocit, že druhý takový u nás zatím není. I když...? Za mě 100% ()
Rozhodol som sa, že som schopný zhodnotiť už po štyroch dieloch, keď viem, čo je kapitální békovina alebo nedostatečnej dlouholebec. Helena Růžičková je v netradične vážnej roli výborná a tiež detské úlohy sú pod Kachyňovým vedením skvelo zvládnuté, či už u Fuchsovej alebo Terezy Brodskej. –––– Je to hrozné. Jako by jenom blázni chápali dosah této chvíle. –––– Prosím tě, jak se říká dceři taková békovina? ()
Galerie (26)
Photo © Česká televize / Miloslav Mirvald
Zajímavosti (14)
- Kvůli svému přepínání, neschopnosti odpočívat a svým vlastním hereckým aktivitám ohrozila Helena Růžičková seriál. V průběhu natáčení došlo dokonce ke kamerovým zkouškám s Mílou Myslíkovou, přestože už byla velká část seriálu natočena. Režisér Kachyňa měl s Helenou Růžičkovou velmi tvrdý pohovor, teprve poté se herečka plně soustředila jen na natáčení seriálu. Z důvodů zdravotních komplikací Heleny Růžičkové se ale natáčení seriálu zdrželo o půl roku. (carott)
- Kromě Žanety Fuchsové a Terezy Brodské si Věrku zahrála i Jarmila Švehlová a to sice jako vypravěčka celého seriálu. (funhouse)
- Tehdejšímu normalizačnímu vedení dětské redakce Československé televize se pravdivý projekt hodně nelíbil, tudíž nutilo režiséra Karla Kachyňu ke střihovým úpravám, ke změně celé filozofie i ducha seriálu. To všechno se táhlo více než čtyři roky, protože se režisér úpravám vehementně bránil. (Karlos80)
Reklama