Režie:
Alan J. PakulaKamera:
Gordon WillisHudba:
Michael SmallHrají:
Warren Beatty, Paula Prentiss, Hume Cronyn, William Daniels, Walter McGinn, Kenneth Mars, Jim Davis, Earl Hindman, Richard Bull, Patsy Garrett, Anthony Zerbe (více)Obsahy(1)
Film odráža psychózu násilia a teroru, ktorá ovláda americkú spoločnosť od čias atentátu na prezidenta Kennedyho. Vo fiktívnom, ale nie nepravdepodobnom príbehu sa novinár Joe Frady stane svedkom zavraždenia jedného senátora. Keď sa ostatní svedkovia atentátu stávajú obeťami podozrivých náhod, Frady si uvedomí, že aj on je v nebezpečenstve. Rozhodne sa konať na vlastnú päsť, lebo oprávnene nedôveruje policajnému aparátu. (Film a divadlo)
(více)Recenze (80)
To je tak, když má jeden spadeno na napínavý politický thriller a místo toho se mu dostane jakéhosi ne zcela čitelného poloartu. Přitom se to rozjíždělo poměrně dobře, nenápadné vraždy očitých svědků, výborná scéna na přehradě...jenže pak do toho začali cpát ty psychotesty a podobné věci a má pozornost značně ochabla. Bylo to takové potácení se od jedné scény ke druhé, bez napětí, dynamiky a ani ten Warren Beatty mě až zas tak moc nenadchnul. Není to úplně marné, své chvíle to mělo, ale já čekala krapet svižnější podívanou. ()
Úvodní scéna tohoto filmu nás zavádí na oslavu Dne nezávislosti, kam přijíždí i senátor Carroll. Celá velkolepá oslava, které se účastní v hojné míře jeho voliči i poradci, se koná na vyhlídkové věži. Zde také dochází k atentátu na senátora. Poté se děj posouvá o tři roky. Zde se setkáváme s hlavní postavou příběhu Josephem Frady (Warren Beatty). Ten se živí psaním článků do místních novin. Zápletka se začíná rozvíjet, když ho navštíví bývalá přítelkyně, která se ho snaží přesvědčit, že jí někdo usiluje oživot, protože byla přítomná před třemi lety u atentátu na senátora Carolla. Vysvětluje mu, že zemřelo již osmnáct účastníků zmíněné oslavy. Než stačí Frady zasáhnout přítelkyně je skutečně zabita. Pátrání na vlastní pěst ho přivádí ke společnosti Parallax Corporation, která zajišťuje výcvik politických atentátníků. Sám se při pátrání stává součástí tohoto systému. ()
Po obsahové stránce jde za mě spíše o průměrný (a občas i zmatený) konspirační thriller 70. let, u něhož jsem ze začátku dlouho ani nepřepokládal, že ho ohodnotím tak vysoce. Střihy ve vyprávění mi občas připadaly podivné a nedomyšlené, např. po dlouhé honičce, kde hlavní hrdina projede s autem přes skleněnou zeď, utíká a zašpiní se, ho najednou vidíme ve svém bytě čistého, odpočatého a odhodlaného do další akce. Ale ta kamera, ta si tentokrát vážně zaslouží hvězdičku navíc. Spousta velkých celků zabíraných povětšinou statistickým způsobem, k tomu s přímo geometricky promyšleným aranžmá snímaného prostředí, přináší fascinující vizuální podívanou a zároveň pomáhá vytvářet jedinečnou pohltivou atmosféru. Už kvůli té atmosféře a poslední 20-timinutovce ve velkém amfiteátru se budu chtít podívat na film znovu, byť zdaleka netvoří jedinou filmařskou atrakci v tomto pomalém politickém thrilleru. Krátký experimentální snímek složený z jednoduchých titulků a fotografií, který je promítán hlavní postavě při vstupu do společnosti Parallax, se režiséru Pakulovi rovněž povedl, a to i pokud jde o působivost z něj pramenící myšlenky. [70%] ()
Parallax a mnoho ďalších trilerov zo sedemdesiatych rokov vyvracia zaužívané tvrdenie, že americké filmy sú reklamou na americký spôsob života. Lenže sme v sedemdesiatych rokoch, keď kritika moci bola divákmi akceptovaná v plnej miere. Navyše tá atmosféra tohoto obdobia svedčí ako francúzskym, tak americkým trilerom, ku ktorým sa všetci vraciame radšej, ako by sme mali pozerať podobne ladené novinky. Pakula, Polack, alebo Schlesinger boli omnoho zaujímavejší. Dôraz na chladnú odosobnenú architektúru, dokonalé veľké celky, v ktorých sa odohráva viacero akcií naraz, Beatty s klasickým výrazom amerického hrdinu ale neposkytuje satisfakciu v podobe samozrejmého víťazstva nad systémom, ktorú by pri pohľade naňho dnešný divák očakával. Ani sex. ()
ČESKOSLOVENSKÁ KINOPREMIÉRA: ÚPF/SPF = 1977, v pôvodnom znení s titulkami+ČESKOSLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČST 1 = 10.7.1987 (R: ČST 2 = 15.12.1988)+SLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: STV 1 = 15.1.2014, réžia českého znenia (ČST Praha) = ZDENĚK HRUŠKA - Jeden z najlepších konšpiračných thrillerov 70-tych rokov. Z toho "testu" sa mi obracia žalúdok doteraz. (17.3.2010) ()
Galerie (47)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (8)
- Hudbu pre film zložil Michael Small, ktorého motívy boli neskôr použité v ďalšom kontroverznom snímku Maratónec (1976). Zrejme boli natoľko podmanivé, že sa nimi hojne inšpiroval aj David Shire v nasledujúcom Pakulovom filme Všetci prezidentovi muži (1976). Viedlo to dokonca tak ďaleko, že bol Shire obvinený z plagiátorstva. (classic)
- Pôsobivá záverečná scéna v prázdnom sále bola nápadom Pakulu, ten tou chcel vyjadriť tieseň a celkovú náladu spoločnosti, prenajal tak priestory na 600 South, Commonwealth Avenue v LA. Producenti ho v tom podporovali, pretože ušetrili guľatú sumu za angažovanie prípadného komparzu. Naproti tomu rozčarovanie vyvolal test v sídle Parallax company - sled snímkov a hesiel - trvajúci bezmála päť minút, bez toho aby bol ďalej akokoľvek vysvetlený. (classic)
- Pakula so svojím štábom putoval po USA - úvodné zábery sú nakrútené na známej výškovej budove Space Needle v Seattli, ďalej zamieril na priehradu Gorge u Skagit River v štáte Washington, pohyboval sa v Los Angeles a scéna, v ktorej Frady so svojím priateľom, bývalým agentom FBI Willom, idú na makete vláčiku, bola nakrútená v Griffith Parku v Crystal Springs (Los Angeles). A tradičná a zvyčajná záležitosť - letecká spoločnosť Globe Airlines neexistuje. (classic)
Reklama