Na začátku je zmrzlá tulačka na kraji cesty a pokus o rekonstrukci příběhu, který dívku přivedl až sem. Postupně se dozvídáme něco málo o mladé Moně, která bezcílně putuje vinařským krajem jižní Francie. Lidé, kteří se s ní setkali, hovoří o zvláštní, nezávislé, až fatalisticky zaměřené bytosti, přijímající věci, jak přicházejí. Nahodilé vztahy jsou součástí jí samé, v kontaktu s okolním světem se nijak citově neangažuje, spíše sama působí jako katalyzátor, podněcovatelka sebereflexí. Vardová jakoby pomíjí otázku, proč je její hrdinka právě taková, relativizuje její životní cestu. Výsledkem je však tázání namířené proti divákovi, který se nakonec musí sám sebe ptát, co takové svobodné uvažování znamená pro něho a jak daleko by právě on byl ochoten a schopen jít. Na působivosti této zdánlivě improvizované mozaiky má zásadní podíl hlavní představitelka Sandrine Bonnaireová, oceněná za svůj výkon Césarem.
(NFA)
Na začátku je zmrzlá tulačka na kraji cesty a pokus o rekonstrukci příběhu, který dívku přivedl až sem. Postupně se dozvídáme něco málo o mladé Moně, která bezcílně putuje vinařským krajem jižní Francie. Lidé, kteří se s ní setkali, hovoří o zvláštní, nezávislé, až fatalisticky zaměřené bytosti, přijímající věci, jak přicházejí. Nahodilé vztahy jsou součástí jí samé, v kontaktu s okolním světem se nijak citově neangažuje, spíše sama působí jako katalyzátor, podněcovatelka sebereflexí. Vardová jakoby pomíjí otázku, proč je její hrdinka právě taková, relativizuje její životní cestu. Výsledkem je však tázání namířené proti divákovi, který se nakonec musí sám sebe ptát, co takové svobodné uvažování znamená pro něho a jak daleko by právě on byl ochoten a schopen jít. Na působivosti této zdánlivě improvizované mozaiky má zásadní podíl hlavní představitelka Sandrine Bonnaireová, oceněná za svůj výkon Césarem.
(NFA)
(více)
Road movie, které se hned tak nevidí. V centru je totiž dívka, stopařka, která se protlouká jihofrancouzskou krajinou, přespává na vinicích, v rozpadlých budovách... zkrátka jak a s kým se namane. A ještě k tomu v zimě. Její cesta má spoustu odboček, které můžou vést jak ke spokojenějšímu, tak ke ztracenému životu. Ona ale stále pokračuje tou svou vlastní... A ač jí absolutní svobodu ledaskdo závidí, její přežívání má zdá se neodvratitelné a nelaskavé finále.
Režisérka Agnes Vardová vypráví příběh mj. pomocí flashbacků či dokumentárních vstupů v podobě rozhovorů s postavami, jež se dostaly do kontaktu s Mado (jméno hlavní hrdinky). Často zmiňovaný je úvodní obraz, kdy se Vardová vrací k Truffautovu snímku Nikdo mne nemá rád - Mado, vycházející z moře (obdobně jako Botticelliho Venuše), je ale narozdíl od klasického panoramování zleva doprava snímána zprava doleva. Narážka míří do řad francouzské Nové vlny, ze které Vardová sama vzešla (debut Krátká jehla). Film se pyšní jedenácti významnými oceněními, které si mezi sebe dělí především Agnes Vardová jakožto režisérka a Sandrine Bonnaire, představitelka hlavní role.
(zdenik)