VOD (1)
Série(3) / Epizody(13)
Obsahy(2)
V době, kdy Netflix ještě neexistoval ani jako půjčovna DVD, natočil režisér Lars von Trier televizní sérii Království, odehrávající se v útrobách kodaňského špitálu postaveného na místě, kde kdysi byly jen mokřiny a stará bělidla. Lékaři zde dennodenně zápolí s limity medicíny i vlastními kolegy, Švédové tu proklínají Dány a záhady a hrůzy se zde mísí s nadsázkou a humorem. Televizní série, proslavená svými sépiové tóny a chóry umývačů nádobí, se postupem času stala kultovní a zařadila se mezi nejvýznamnější díla quality TV. (KVIFF.TV)
(více)Videa (5)
Recenze (244)
Tak tohle je opravdu seriál o nemocnici jak se patří. Nádherná kombinace hororu, duchařiny a humoru prostě nemá chybu. Obzvlášť jsem si oblíbila primáře Helmera, samolibého a nesnášenlivého Švéda, který nenávidí Dány a vše Dánské, nejvíc ho zajímá, aby mu nikdo neobsadil jeho parkovací místo a důsledně každý den sundává poklice z kol, aby mu je dánští spratci, číhající opodál, neukradli. O pacienty tady jde sice tak trochu až v druhé řadě, ovšem třeba akce "Čerstvý vzduch" by se mohla klidně aplikovat i v našem zdravotnictví. Lars von Trier prostě zabodoval, takových seriálů vic. ()
Především je to sranda.Teda sranda alá von.Spůsob jakým Trier baví sebe a všechny ostatní kteří o to alespoň trochu stojí mi stojí za komentář. Celý tenhle projekt není nic jiného než uštěpačná fraška reality šou (a když už nějaký to drámo nebo horo/ro/vání (hlavně čtvrtý díl) -tak je vždy téměř okamžitě smeteno nějakým brutálním frkem) sice s jednoduchou osnovou, ale neskutečně vybroušenými všemi možnými odbočkami a formou která se neomrzí ani po šestsetšedesátýmšestým zkouknutí. ()
Tak všichni víme, nebo to alespoň tušíme, pokud Triera trochu známe, že tohle je slabý odvar. Po letech strávených v jeho společnosti jsem se rozhodla rozšířit portfolio viděných snímků a vrátila se ke staršímu dílu, Království. A mělo by být hned od začátku jasno, že tohle je Trier na začátku, ještě před tím než začal podnikat ty své hluboko se zarývající experimenty. Dále, nemohu se ztotožnit s názory, že jde horor, teror nebo že je to divné, nejsou tak zcela výstižné. Vlastně si myslím, že to je tak trochu blbost. Království je svým způsobem komediální seriál (a můžem všichni v komentářích hrdinně opakovat to, co o něm říká sám Trier), který svými připravenými situacemi rozvíjí hlavní linii příběhu, která ale ve své podstatě není zas tak důležitá. Důležité je, že tohle byl začátek, kde Trier zjistil, že se dá dělat hodně muziky za málo peněz. Moc mě baví ty nedokonalosti kamery, prostředí a efekty. Stejně tak ty dvě myčky byly geniální tah, neb díky tomu nabral příběh ještě trochu větší grády. Pak že nemají slaboduší větší pochopení pro paranormální jevy. (A bacha prej na složitost děje, mohlo by vám něco uniknout ,a o Twin Peaks si stejně myslím, že je to s*ačka). ()
Jedna z nejlepších televizních sérií, jaké kdy byly natočené. A proč vlastně ten seriál z nemocničního prostředí (ano, něco na způsob Sanitky, Nemocnice na kraji města...) tak vyzdvihovat? Čím že to "Království" ve skutečnosti je? Bizarní společností, obskurním nemocničním zařízením se svými specifickými zřízenci, pacienty... probouzí se temnota, navrací zlo, otevírá brána do Království, umývači nádobí věští konec světa, glosují dění kolem a Udo Kier roste víc a víc do krásy... už maličko chápete? Nadužití rudo-hnědých filtrů, ruční kamera, humor, napětí i strach. Šílené nápady, dánsko-švédská nevraživost, výborná psychologie postav a především špitál, kam "váží" cestu i pacienti se zástavou srdce, mozkovou mrtvicí a sennou rýmou zároveň. Několik paralel s Twin Peaks (aneb kampaň za čerstvý vzduch aka zachraňte Ghostwood, postava Moesgaarda = Benjamin Horn, neuvěřitelný psychiatr s netradičními metodami, kombinace absurdity / vtipu se strachem / mystériem atd.), ale především originální dílo dánské kinematografie, vrstevnaté v možných náhledech, směšné i děsivé zároveň. Dílů není příliš, ovšem zajímavých událostí i postav moře (a v divákovi stále budí zvědavost, což beru jako ohromné seriálové plus). Nechte se utopit v labyrintu nemocničních chodeb a následně povozit sanitkou bez řidiče. Jste-li odvážní... │100% ()
Smím-li říct můj prožitek a nějak vám ho příblížit, tak asi takhle: když posloucháte vyprávění lidí, kteří říkají, že některé věci dokáží v člověku vyvolat takový pocit děsu, že zanedlouho zešediví, divíte se tomu. Pochybovat o lidský příčetnosti to jo, ale abychom se dostali do fáze, kdy za pochodu šedivíme, dost diskutabilní. Lars von Trier mi zatnul tipec. A to dost razantně. Nepamatuji si horor (a že jsem jich viděl), kdy bych se vyloženě bál. Jakože fakt jdu v noci po chodbě s rukama napřaženýma, hledám ten zatracenej vypínač a snad se i krčím. Bojím se, že je tam ta malá holka, která mě celý seriál děsila svou mlčenlivostí a tím odporně opředeným tajemnem kolem ní. Bojím se, že ta atmosféra Království mě nějak psychicky zbičovala, vyflusla a nechala napospas normálnímu životu s poučením: "Tak si vyděl, jak můžeš dopadnout, zvažuj svoje činy". Z počátku netušíte, jak moc to s váma zamává, protože na první pohled se jeví tenhle klenot jako něco nepodstatnýho a ve vašem životě nijak omračujícího. Lars ale tahá trumfy každou minutou, stupňuje divákovu horečku, aby ho následně uzemnil rozuzlením tak šokujícím, že to nezvládnete absorbovat. Prostě a jednoduše emotivně vybouchnete. Neříkám, že ten seriál je dokonalej, někdy na vás padne stín nudy, ale lidi, když máte problém dojít zamknout v noci barák, aniž byste si na to posvítili, značí to unikátnost tohoto seriálu v tý největší možný míře. Vivat Trier!!!! ()
Galerie (53)
Zajímavosti (12)
- Věže, které doktor Helmer (Ernst-Hugo Järegård) pozoruje dalekohledem ze střechy nemocnice, patří ke švédské jaderné elektrárně v Barsebäcku. V roce 2005 byla natrvalo odstavena z provozu. (skudiblik)
- Ernst-Hugo Järegård nikdy nevlastnil řidičský průkaz, pouze během natáčení řídil auto. (TomikZlesa)
- Herci, kteří se v seriálu objevili jako umývači nádobí, nedokázali své dialogy řádně vyslovovat, a tak museli být předabováni. (HellFire)
Reklama