Reklama

Reklama

Stvořeni pro lásku

  • Hongkong Hua yang nian hua (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Příběh se odehrává v šedesátých letech, kdy se do hongkongského bytu nezávisle na sobě stěhují dva manželké páry: novinář Chow se svojí ženou a krásná sekretářka Li-zhen s manželem. Jejich protějšky tráví mnoho času na cestách a tak si Chow a Li-zhen společně zkracují osamělé večery. Dokud se neobjeví podezření na mimomanželské aktivity jejich partnerů. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (242)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Stylizace je překrásná a Kar-wai Wong dokazuje, že je náramně talentovaný režisér. Rovněž tak hudba dosahuje nejvyšších kvalitativních sfér. I ti herci. Jenom ten vnitřní náboj to zcela postrádá, což je zrovna u tohoto typu snímku to nejpodstatnější. K čemu je nádherná slupka, když jádro je nemastné neslané ? ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Šedesátá léta a dvojice hongkongských obyvatel, která se musí rozhodnout, zda je pro ně přednější vzájemná náklonost nebo morálka. Do jisté míry vlastně strašně chladná a odtažitá romance, zároveň ale vlastně strašně silná a procítěná záležitost, která se dočkala širokého světového uznání a dodnes je brána jako jeden z vrcholů Hong Kongské filmové tvorby. Tak by se v kostce dal shrnout snímek Stvořeni pro lásku, který Čínský filmař Kar-wai Wong (Stvořeni pro lásku jsou součástí jeho tetralogie, která čítá též snímky Days of Being Wild, 2046 a plánované Blossoms) natočil vizuálně podmanivou romanci, kde je každý jednotlivý záběr trojice kameramanů (Christopher Doyle, Pung-Leung Kwan, Mark Lee) jednoduše pastvou pro oči. Společně s kameramany si Wong pohlídal vizuální estetiku, která krásu prostředí impozantně prodává divákovi. Vynikající herecká dvojice Tony Leung/Maggie Cheung předvádí naprosto uvěřitelně procítěnou romanci, která se navíc obejde bez přehnaných momentů a Wong za psacím stolem k lásce přistupuje tak trochu jinak. Spíše než na vrcholovou vášní a totální emocionální procítěností Wong vzájemný milostný zájem hlavní dvojice především znázorňuje skrze poetické momenty. A právě zde tkví jistá forma vady na kráse. Stvořeni pro lásku není klasickou romancí, bohužel ale není Wongův scénář zdaleka tak dokonalý. Naopak většina scén se očividně o něco snaží, ovšem velmi smutně se míjí účinkem. Celkově se Wongovi ani nepodaří prodat naprosté zoufalství, které dva hlavní hrdiny skrze morální dilema sužuje a celkově mě po velmi slibném rozjezdu Stvořeni pro lásku zklamalo v tom, jak je to celé vlastně tak trochu prosté. Ale pořád je se tu romantickou stránku daří prodat tak trochu nezvyklým způsobem a Wongův záměr se rozhodně zcela nemíjí účinkem. Soundtrack dvojice Shigeru Umebayashi/Michael Galasso svojí lahodnou zvukovou stránkou a skvělou sázkou na klasické nástroje naprosto sedí k vizuální estetice filmu a i k celému příběhu. Ta hudba je jednoduše nádherná. Do toho to celé Wong režíruje očividně silným uchopením, kterým naprosto vyčnívají jeho tvůrčí záměry. Skutečně tak jen zamrzí, že scénář postrádá něco navíc a závěr je už tak trochu zbytečný a snaží se to už tak velice očividné prodat ještě očividnějším způsobem, že je to skutečně tak trochu na pováženou. Ale jinak si vlastně skutečně nejde na moc stěžovat. Wongovo Stvořeni pro lásku je vrcholným vizuálním zážitkem, který většinu času i zdatně prodává stránku obsahovou. Časem jde sice tento faktor čím dál tím více do úskalí a ve finále tak divákovi nezbývá skutečně než jiného než se pořád kochat neskutečně nádhernými záběry, přesto je ale tenhle netradiční romantický film určitě v mnoha ohledech bravurní...... ()

Reklama

Shit 

všechny recenze uživatele

První sem viděl Wongův film 2046, kterej je v podstatě pokračováním In the mood for love a myslim, že to nebylo úplně dobře, jelikož i když to nenavazuje nějak razantně, tak vývoj postavy Tonyho Leunga tady přímo navazuje nebo lépe řečeno se z něho dá pochopit styl chování Tonyho Leunga v 2046 nebo aspoň mi to tak přišlo a tak nějak sem díky tomuhle filmu líp pochopil i celej film 2046, krom toho je tu víc věcí, který jsou v pokračování dál rozvíjený, jedná se hlavně o myšlenky. Nicméně co se týká samotnýho filmu, tak je opět hodně poeticky natočenej, kamera opět nádherná, muzika nevtíravá, ale dobová a pro atmosféru perfektní a oproti 2046 se nejedná o tolik zmatenej kousek, příběh si plyne svým pomalým tempem a i tak dokáže zaujmout ()

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

Připadalo mi být méně těžké, než 2046, ke konci však maličko utahané. Režisér se s filmem doslova "vymazlil". Spojení rukou, které je vidět jen ve stínech, informace, které se člově dozvídá náznakem, melancholie dokreslená emocemi a barvami. Míjení dvou lidí. Minulost, kterou člověk vidí, ale nedokáže se jí dotknout. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Wong Kar Wai svůj omamný puzzle okamžiků drásavě cudné lásky a tichého toužení skládá z pohledů, gest, zátiší, barev a delikátně zvolené převzaté hudby. Všechny výrazové prostředky kinematografie jsou zde nasazeny k vytvoření a udržení atmosféry, kde se v nostalgicky snovém závoji zjitřená emocionalita skrývané lásky snoubí s tesknou zádumčivostí. Emblémem křehkého díla se pak stávají smutné oči Tonyho Leunga a spanilá silueta Maggie Cheung v kolekci skvostných cheongsamů s expresivními vzory. Vlastně je až paradoxní, že "Stvořeni pro lásku" pojednává o pomíjivosti okamžiků, když je Wong dokáže tak neskutečně intenzivně otisknout do filmu. Byť je za tím ohromná práce ve střižně navazující na jeho tvůrčí metodu, kde nechává herce absolutně ponořené do postav improvizovaně rozvádět jen vágně načrtnuté situace. Následně z tohoto proudu času zachyceného na hromadě materiálu loví momenty, v nichž sebemenší změna mimiky zrcadlí niternou emocionální bouři. Tím spíš pak překvapí i nečekaně úsměvný, byť stále citově rozechvívající motiv vzájemných her obou platonických milenců. Z obav nad emocionálním dopadem předvídaných situací si modelově zkoušejí své reakce, aby naopak zcela podlehli svým skrývaným citům již v daném okamžiku testu. ____ Vedle obrazu jednoho poměru a mistrovské ódy na lásku představuje "Stvořeni pro lásku" také metaforu Hongkongu coby žitého prostoru i kadlubu vztahů, identit a politických kontextů. Wong záměrně po většinu času nechává kontrast intimního prostoru a vnějších dějin stranou a většinu filmu naopak skládá z výřezů bezprostředního osobního prostředí postav. V nostalgických retro vinětách navíc vyzdvihuje pospolitost a semknutost lidí vycházející nejen ze sdílených prostor pronajímaných pokojů v bytech rodin s odchovanými dětmi. Tím nepatřičněji a radikálněji vyznívá ke konci snímku náhlý vpád velkých dějin, dokonce i v podobě něčeho tak banálního a mírového jako je oficiální státní návštěva. Wong takto opatrně zpřítomňuje dějinný kontext, který předtím lehce naťukne v dialozích, kde vedlejší postavy konstatují své plány na odchod z Hongkongu kvůli tamní napjaté situaci. V případě doby děje se jednalo o levicové demonstrace 60. let, ale v době vzniku film rezonoval s odlivem Hongkongčanů kvůli navrácení britské kolonie Číně. Dopady takového exodu a zpřetrhání vazeb pak zpřítomňuje v tragickém míjení ústředních postav v poslední části vyprávění. Závěrečné celky chrámových prostor, do jejichž zdí jsou sice otisknuty osudy, touhy a emoce lidí, ale které jsou zcela prosté života, jako by předznamenávaly vidinu odlidštěného Hongkongu zbaveného jeho identity, kterou utvářejí právě jeho obyvatelé, jako třeba ti, jejichž tesknění jsme celý film sledovali. V dnešní době, kdy se kvůli Čínou prosazovanému zákonu o národní bezpečnosti musejí hongkongští tvůrci uchylovat k autocenzuře, může být "Stvořeni pro lásku" návodným příkladem, jak pracovat s náznaky či skrytými významy a současně zachovat esenciálně lokální atmosféru filmů. Na druhou stranu hořký fakt, že nadcházející Wongovy filmy postrádají autenticitu i emocionální naléhavost jeho tvorby utvářené geniem loci Hongkongu konce minulého století, možná nejlépe stvrzují nelítostnou pomíjivost a neopakovatelnost oné éry. Kdy Hongkong ještě mohl ohledávat a zkoumat svou identitu, než byl nucen za ni bojovat, trpět a následně na ni umlčeně vzpomínat. () (méně) (více)

Galerie (97)

Zajímavosti (36)

  • Na anglický název filmu (In the Mood for Love) přišel režisér během poslouchání písničky od Briana Ferryho, která se jmenuje "I'm in the mood for love". Je to předělávka původní písně z 30. let. Kar Wai Wong ji použil pro hongkonský a americký trailer. (Morien)
  • Filmový kameraman Christopher Doyle, s ktorým to bol šiesty projekt v spolupráci s režisérom Wong Kar-wai, musel odísť, keď sa produkcia oneskorila, a nahradil ho Mark Lee Ping Bin, ktorý je uznávaný za svoju prácu s taiwanským režisérom Hou Hsiao-hsien. Oba kameramani sú rovnako uvedení v záverečnom filme. V konečnej verzii sa predpokladá, že niektoré scény boli nakrútené každým z nich, pričom niektorí kritici upozorňujú na rozdiely medzi kinetickejším štýlom Doyla, aký sme videli v predchádzajúcich Wongových filmoch, a jemnejšími dlhými zábermi Leeho, ktoré zdôrazňujú kľúčové časti filmu. (Pat.Ko)
  • "Les Cahiers du cinéma" ve Francii tento snímek označilo za jeden z 10 nejlepších filmů roku 2000. (Morien)

Související novinky

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Reklama

Reklama