Režie:
Arthur PennKamera:
Jean TournierHudba:
Michael SmallHrají:
Gene Hackman, Matt Dillon, Gayle Hunnicutt, Ilona Grübel, Josef Sommer, Werner Pochath, Richard Münch, Jany Holt, Dean Denton, James Selby, Robert Liensol (více)Obsahy(1)
Nejdřív únos, pak zběsilé pátrání a nakonec smrtící pravda... Walter Lloyd (Gene Hackman) žije zdánlivě všedním životem v texaském Dallasu. Jeho manželka Donna se chystá na cestu do Evropy a ještě před odletem ho požádá, aby zkusil zapracovat na svém vztahu s jejich dospívajícím synem Chrisem (Matt Dillon). Po pár dnech přichází z Paříže nečekaná zpráva, že Donna se stala obětí únosu. Walter společně s Chrisem neprodleně zamíří prvním letem do Paříže, aby ji vypátrali na vlastní pěst. Už na letišti se ale pokusí Chrise někdo zavraždit a ten moc dobře ví, že smrtící hra souvisí s jeho dávnou minulostí. Před lety totiž pracoval jako agent v utajení pro CIA v období zuřící studené války ve znamení vražd, podrazů a skrytého násilí. Z organizace nakonec odešel na vlastní žádost, aby ochránil svou rodinu a přijal novou identitu. Teď musí s pravdou ven a svěří se Chrisovi, aby drželi při sobě a společně odhalili, kdo chce zlikvidovat celou jejich rodinu. Někdo totiž porušil nepsané špionské pravidlo, že agentova rodina zůstává nedotknutelná. (Česká televize)
(více)Recenze (40)
Američtí herci v Evropě, bývalý agent, únos rodiny apod. Něco podobného se odehrává i ve filmu 96 hodin, ale mnohem napínavěji a akčněji. V tomto filmu ukazuje Gene Hackman svému synovi, že ještě nepatří do starého železa. Jisté kvalitní parametry to má, byť film obsahuje pár nelogických míst, které zavánějí až komediálně. Vše ještě umocňuje stále pevná železná opona. Ovšem G. H. mě asi nikdy nezklamal. Myslím, že se jedná o klasický osmdesátkový produkt, který by se zavřenými oči leckdo mohl přirovnat k francouzské produkci a nebyl by daleko od pravdy. ()
Bohužel nic moc.Hackman sice hraje,ale tahle špionážní linka je neskutečně zdlouhavá až to bolí. Scény jsou někdy úplně na pěst, střih nic moc.Když je akce,tak se to neustále zabíjí dlouhým monologem úplně o ničem třeba ke konci. Někdo možná ani nepřetrpí pomalejší začátek. Jasně,dojde k nějakýmu překvapení pro někoho,ale hrozně moc scén je pořád přehnaně dlouhý a vůbec ne poutavé scény, který jakoby režisér nevěděl jak prodat na plátno. Scéna s Fiatem vyhrává. ()
Nachystaný zásah, cíl, ale nenachytaný, kudrnatý blondýn, když škrtají sršní, "střešní zápalku" nad ním, zatáčky s jobovkami. Není netečný, smečuje na zteč. Steče po něm potřebný pot. Uteče. Netrčí na jednom místě ve čtvrtích měst, které by malíř hodil na čtvrtku, spisovatel do črt. On načrtává vytušené linky, okolnosti, důsledky síry. Činné duše čertích služeb. ()
Dramatický thriller staré filmové školy kde se dával důraz převážně na příběh a hlavně na dramatizaci. Gene Hackman měl v 70. - 80. letech na takovéto snímky šťastnou ruku a dá se říci, že byl jejich hlavní hvězdou. Motiv odcestování manželky do Evropy kde byla záhy unesena byl později ještě mnohokrát zopakován. Hackman si velice bravurně zahrál bývalého agenta CIA, kterého nečekaně dostihla minulost. O žádnou akcí nabitou žánrovku se tedy nejedná. Každá scéna každého dějství je plně rozvinuta a patřičně zdramatizována. Např. likvidace výbušniny v takovém pojetí jaké je zde se dnes už nevidí. Nikam se nespěchá a divák s napětí čeká, jestli se to povede či ne. Jeden z mnoha výborný snímků své doby. ()
Naprosto chápu, proč musel v roce 2oo8 Pierre Morel vytvořit s Lucem Bessonem Taken (http://www.csfd.cz/film/231978-96-hodin/) v němž předvedli, jak by stejný scénář proběhl v ideálním, nikoli všedně trapném případě, a předvedli to jako šlapací hodinky, dokonale odehranou, zrytmizovanou videohru, počítačovou adventuru. Ale tohle je jiný film s jinou pointou a odlišným úhelným kamenem, jeho tématem je pomalost, civilnost a všednost, kulisy, šablony a klišé, žánrová i ta ze skutečnosti (decentně to předesílá už tou knihou, kterou si Lloyd čte v posteli, když mu žena odletí do Evropy: Berlin Game od Lena Deightona, dokumentárně špionážní román, který má asi dvacet pokračování, což je dost materiálu na ukrácení času, než se žena zase z Evropy vrátí), jen si Arthur Penn tentokrát vybral pro svou další případovou studii zrovna špionážní tematiku, takže logickou výslednicí pro tentokrát není tragická a hořce ironická, ale komická záležitost, byť cynický odstup zůstává týž. *** Pro doplnění ještě kopíruju, co jsem o Arthurovi Pennovi napsala jinde, protože to platí tady stejně jako pro všech dalších sedm nebo osm filmů, co jsem už viděla - a jsem tím chlápkem čím dál uchvácenější: Čím dále lépe se mi vyjasňuje dílo Arthura Penna, a co poznávám, je ojedinělé a nesmírně sympatické. Každý jeho film je zbrusu novou, neotřelou sondou do jiného žánru a jiného společenského období, se kterým si pak pohrává jako rozmlsaná kočka se sušenou rybičkou - jeho frajerství ale spočívá v tom, že se virtuózně pohybuje na poli, kde filmařská bravura snadno unikne pozornosti diváků: s lehkostí žongléra na bruslích, ale s důstojností, elegancí a cynismem vrhače nožů se pozorně zaměřuje na nejdusivější dobová klišé a šablony a za postavy si vychytrale volí jednooké mezi slepými, chytlavým potenciálem a touhami nabité figurky, ze kterých však nikdy nebudou skutečné hvězdy a esa, i když ony samy kolikrát chtějí věřit opaku a divák doufá s nimi a na konci je zbytečně zklamaný, že příběh byl plytký, a propásne, jak skvostný byl vlastně film, který mu to vyvanutí nadějí, slábnutí sil a nehezké přiznávání se k vlastní prostřednosti a nemohoucnosti předváděl. A ano, na plánech, nadějích, kotrmelcích a koncích Arthur Penn jemně a láskyplně utváří v podstatě kruté bezvýznamné příběhy, které je možné číst jako případové glosy (skeptické a hluboce sarkastické) k celé té velké lidské tragikomedii, a to jak celospolečenské, tak i jednotlivých lidských osudů... Jeho filmy jako by byly konkrétními zářezy sebejistě vedenou žiletkou do různých míst na vývojovém kmeni a větvích lidské společnosti a tenký plátek, který pokaždé vypreparuje, vloží pod mikroskop a rozhýbe, je právě tak jedinečný, jako je pro dané období a místo té všední, nenápadné lidské tragédie typický... Jeho filmy jsou o to méně okaté a okázalé, oč jsou chytřejší a neodvozenější, ale málokdo je dost pozorný, aby nezaměnil minuciózně vybudovaný, soběstačný film pracující s klišé, šablonami a provinčními hrdiny za tuctový šablonovitý film, který ani nemá vlastní šmrnc. Nepíšu tu jen o Alicině retstaurantu, zatím to platí o všech šesti filmech, které jsem od Arthura Penna viděla, a uchváceně a samotářsky se prodívávám hlouběji a dál. *** Arthur Penn je bystrozraký a jemnocitný virtuóz, nevšedně důmyslný komentátor, předvádějící (a tím sám pro sebe i potírající) tuctovost, to největší, a možná vlastně jediné naše zlo, zhoubnou sílu, která k ničemu neinspiruje a sama naopak pohlcuje všechno, co se mrská, snaží se vymanit a po svém rozvíjet..., a která v lidské společnosti bují jako odvěká rakovina. *** () (méně) (více)
Galerie (41)
Photo © Warner Bros.
Reklama