Reklama

Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dnes již klasické dílo Rvačka mezi muži patří mezi nejlepší tzv. Film noir nebo-li žánru černého filmu a stal se vzorem pro mnohé filmy natočené v tomto duchu během dalších desetiletí, a to nejen ve Francii. Režisér Jules Dassin nepotřebuje k vyjádření napětí mnoho slov, černobílý obraz dodává dílu nevšední poezii a syrovost zároveň. Dassin vychází z autentického popisu prostředí pařížského podsvětí. O filmu lze směle říci, že je to vloupání zapsané do filmových dějin. Tony se po pěti letech vrací z vězení a pečlivě naplánuje poslední velkou loupež svého života. Samotné vyloupení klenotnictví proběhne podle plánu, ale pak do hry vstoupí náhoda a nepřátelský gang, který se pokusí všemi prostředky kořist ukrást. Neúprosná válka gangů si vyžádá krvavé oběti. Režisér Jules Dassin, který za svůj film získal v Cannes cenu za režii, si sám zahrál jednoho z gangsterů. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (115)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Marně přemýšlím, zda-li jsem viděl lepší film, kde je hlavním námětem loupež. Asi ne. A vlastní scénu provedení loupeže určitě ne. Metodický postup, beze slov, s minimem hluku, s jednoduchými, dostupnými a přece účinnými nástroji a přitom je na všech lupičích vidět, pod jakým jsou tlakem. Nicméně všechny části filmu jsou výborné - na počátku jsme velmi zručně a nenásilně seznámeni se všemi aktéry, takže člověka v pozdějších fázích filmu nepřekvapí nějaký deus ex machina - žádná scéna není vatou - tímto vzdávám hold scénáristovi. A režie pak dala tomuhle scénáři skvělé tempo - ani odskočit jsem si nemohl (a to jsem potřeboval). Jasná pětihvězdičková volba. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Existuje snad větší klasika krimu noiru než Du rififi chez les hommes? Jak mám rád Kubrickovo Zabíjení, tak to nesahá této francouzské klasice ani po kotníky. Naprosto přímočarý příběh čtyř gangsterů, kteří se rozhodnou vykrást klenotnictví. Nejedna osudová žena, dokonce osudové dítě a "cizí" mafiáni, jimž se dostalo chuti na něco, co jim nepatří. Vrcholem, který již zůstane navždy nepřekonán je 25 (!!) minut akce, která proběhne zcela beze slov a bez hudebního doprovodu a naprosto vás upoutá do křesel. I to, co se odehrává před ní (Tony le Stéphanois se vrací ke své staré, zkouška alarmu) a po ní (závěrečné drama s únosem), je na jasných pět, ale ten loupežný "film ve filmu" se vymyká prostým hodnocením. A to ještě nemluvím o kapičkách černého humoru (nechtěné tóny či napomínající tatínek)! ()

Reklama

sud 

všechny recenze uživatele

O dvě třídy lepší než Kubrickovo "Zabíjení". Vynikající podívaná a jedna z největších klasik filmu noir. Již začátek je stylový - pohled na ruce karbaníků volně přejíždí na jejich ostře řezané tváře. Prvních zhruba 40 minut je sice pomalejších, ovšem ne nudných. Omračující je scéna loupeže beze slov a hudby - snad nejlepší zobrazení loupeže na filmovém plátně. Druhá polovina je jedno veliké napětí a na závěrečných deset minut tu máme jednu velkou katarzi. Herci jsou do jednoho naprosto fenomenální - Jean Servais coby Tony Lapka byl skvělý, mladý Robert Hossein si svého vyšinutého vrahouna rovněž užil. "Rvačka mezi muži" (nebo chcete-li známější název "Rififi") je po všech stránkách poctivé a bezchybné noirko, kde muži jsou mužní a charismatičtí, z žen sálá vášeň a nepředvídatelnost, rány bolí, pot je opravdový a kulky mají zvuk. Jules Dassin do nejsilnějších scén záměrně nedával žádný hudební motiv a ani žádné dialogy. A tak to má být. ()

junxi91 

všechny recenze uživatele

Dost temný krimi thriller z pařížského podsvětí. Ty černobílé záběry na zanedbané, neudržované ulice města na Seině, lemované opadanými omítkami, špinavými zákoutími a různými výkladními skříněmi tvoří do velké míry atmosféru tohoto filmu. Tony Lapka vyleze z basy. Jako první jde za svou ženou, která si mezitím začala s jinými chlapy, mimo jiné s jistým Pierrem, kterému patří podnik Modrý sen. Tony ji za to zřeže opaskem, aby věděla, že podvádět kriminálníka a vlastního manžela v jednom se nevyplácí. Poté dostane tip od svého kumpána Maria ohledně vykrádačky jedné výlohy na hlavní ulici v Paříži. Do akce se zapojí také Jo, který má ženu a malého synka, který bude hrát také později hrát velkou roli. Mario přibere do party také italského odborníka na zámky a sejfy jménem Cézar, a tak je čtyřlístek hotov a celá akce se může naplánovat. Precizní prohlídka terénu, okolí, vnitřku klenotnictví jsou samozřejmostí. Stejně jako odzkoušení systému Superalarm, který se spustí při každém nárazu a vypnutí proudu. Naši hrdinové nebyli žádní amatéři a nic nenechali náhodě. Jakmile je systém odzkoušen a je odhalena jeho slabina v podobě pěny nastříkané na zvonek uvnitř skříně s alarmem, tak může celá akce začít. Půl hodiny sledujeme precizní průběh celé loupežné akce. Naše partička se do klenotnictví dostane z bytu nad ním, k velké nelibosti zdejších obyvatel, kteří jsou spoutáni a přivázáni k židli. César zneškodní Superalarm, postará se o vyvrtání díry do sejfu a naši hrdinové svůj úkol splní na jedničku. Ani hlídkující policajt si ničeho nevšimne. Ale pak se vše posere, protože César je sice génius přes sejfy, ale také je to sukničkář a jedné své milence daruje prsten přímo z uloupené kořisti. Toho se domákne majitel Modrého snu Pierre a tak začíná hon jeho zločinecké bandy na naše hrdiny, jeho konkurenty. Dokonce kvůli tomu unesou právě syna od Joa, malého Tonyho. Pak se to našim hochům vymkne z rukou, špatným plánováním a souhrou náhod se žádný happy end nekoná a nikdo z našich hrdinů si peníze, vyměněné za diamantový lup, neužije. Hudba v tomto filmu byla úderná stejně jako všechny ty náhlé zvraty, které se v něm děly. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (43)

  • Film byl natočen s velmi malým rozpočtem. (Kulmon)
  • Impulzom k sfilmovaniu bola pre Julesa Dassina ponuka producenta Henriho Bérarda. Dassinovi sa však predloha kvôli rasizmu nepáčila, no kvôli zúfalej situácii (vyhodený z viacerých projektov) akceptoval návrh. (Biopler)
  • V osude Tonyho (Jean Servais), ktorý radšej strávil päť rokov vo väzení než by zradil chránenca Joa (Carl Möhner) a pretĺka sa životom bez peňazí, navyše odmietnutý bývalou frajerkou, sa črtá paralela na súkromný život Dassina, ktorý bol mccarthizmom akoby tiež odsúdený na päťročné väzenie v podobe straty práce i reputácie, taktiež bol zradený blízkymi priateľmi a ocitol sa aj na finančnej mizine. (Biopler)

Související novinky

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

11.08.2015

4 dny, 5 míst, 47 projekcí... Unikátní přehlídka filmů noir na hradě Křivoklát se blíží mílovými kroky! Třetí ročník festivalu, věnující se širšímu pojetí noirového fenoménu, startuje ve čtvrtek 20.… (více)

Al Pacino zlodejom šperkov

Al Pacino zlodejom šperkov

19.08.2005

Režisér Harold Becker si v pripravovanom kriminálnom thrilleri RIFIFI potretíkrát zopakuje spoluprácu s Al Pacinom (na obr.). Pôjde o remake francúzskej noir klasiky z roku 1955 o zlodejovi šperkov,… (více)

Reklama

Reklama