Režie:
Sydney PollackKamera:
Philip H. LathropHudba:
Johnny GreenHrají:
Jane Fonda, Michael Sarrazin, Susannah York, Gig Young, Red Buttons, Bonnie Bedelia, Bruce Dern, Felice Orlandi, Art Metrano, Tim Herbert, Ian Abercrombie (více)Obsahy(2)
Americký barevný širokoúhlý film Koně se také střílejí natočil režisér Sydney Pollack dle románu Horace McCoye z třicátých let. Je to silné dílo, vymykající se z běžné americké filmové produkce. Dílo vrcholně poetické, na druhé straně charakterizované tvrdým realismem, s nímž líčí americkou skutečnost v letech velké hospodářské krize. Jeho sociální kritičnost však nikterak není pouze záležitostí historickou. V širším kontextu odsuzuje film i dnešní oficiální politiku Spojených států, politiku, založenou na nespravedlnosti a násilí. V tomto smyslu patří Pollackův film k nejangažovanějším dílům americké kinematografie posledních let. film získal právem řadu mezinárodních poct a uznání. Na VII. MFF v Moskvě 1971 byl vyznamenán Cenou Svazu filmových umělců SSSR, téhož roku získal Grand Prix belgické filmové kritiky. Představitel manažera Roskyho Gig Young získal Oscara 1970 za nejlepší výkon ve vedlejší roli. Oscara britské Society of Film and TV Arts získala Susannah Yorková. Svou dosud největší a nejzajímavější roli zde vytvořila americká pokroková herečka Jane Fondová. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (201)
..., když jsou ranění. Namísto obroku, dostanou po broku. Pořádají hony, podseknou nohy, zastavují krok. V mdlobách, v bolesti. Mistři ceremoniáři, hybatelé s rohy. Paliči komunitní humanity fair play, a přitom dále, vedle v sále, podrážky v ráži, až se točí hlavy, očistec odrážejí. Na parketu tepou figury. Válčí se o vavříny, nejen při valčíku, kdo udrží uzdu dialogu lakýrek a střevíců. ()
Taneční maraton jakožto alegorie existenčního boje v době Deprese? Kvílící siréna, očíslovaní lidé a sprchy jako narážka na koncentrační tábory, které koneckonců byly jedním z nepřímých důsledků Velké hospodářské krize? Nebo snad pokračování Romerovy Noci oživlých mrtvol z 68'? Či tréninková skupina Jožo Pribilince v akci? Přiznávám se, že vyšší smysl Pollackova filmu mě jaksi minul. Soutěž byla na rozdíl od života o svobodné volbě, takže o nějakých bezvýchodiskových pocitech nemůže být řeč a film na mě tím pádem působil spíše odtažitě a nezúčastněně. No jo, Sydney, šířit depresi je snadné, radost jde ztěžka.. Všech 1500 dolarů pro toho černého uklízeče, který se snažil místo nesmyslných týdnů "proploužených" na parketě alespoň nějak čestně živit. ()
Jeden z vůbec nejvypjatějších filmů, kterému náramně prospívá vtěsnání do jedné jediné soutěže. Každá jeho myšlenka je sice servírována pekně pod nos a úhledně rozkrájená rovnou na talíři, díky skvělé Pollackově režii má tenhle taneční očistec přesto intenzitu masakru na jatkách. Pro ctitele Pollackových změklých pozdních filmů povinnost. ()
Nejprve zvědavost ze slibně se rozvíjejícího začátku, potom nuda, téměř nezájem a nepochopení. Teprve druhá polovina filmu mi umožnila porozumět, abych pochopil všechny ty záměrně bláznivé skutky soutěžících, tuto podívanou plnou bizardností místy hraničící s absurditou. Závěrečné jednání hlavních postav mě nejprve šokovalo a následně pomohlo vysvětlit, proč se vlastně nejenom koně, ale i lidé střílejí. Holt život je svině a někdy může být i něco mnohem horšího: pod rouškou „spravedlivé soutěže“ se skrývá pohrdání a sobecká libovůle jedince, který honbou za penězi (stejně jako jeho oběti – mladé taneční páry) klame nic netušící osazenstvo, jež zase chce vidět senzaci („Možná je tenhle zvrácený svět jako filmové studio a všechno bylo zfalšovaný, ještě než jsme přišli.“). Ti, kteří pochopí, jsou posléze vystaveni před rozhodnutí: někteří se s tímto bolestným prozřením dokážou vyrovnat, jiní nikoliv. Jedni jsou jako stádo, druzí rezignovaně odcházejí a další se s tím nesmíří a „vystoupí z kolotoče“ jako Jane Fondová. Show ale musí pokračovat dál, že?! Myšlenkově jednoznačně za 5, zpracování ovšem místy za 3. Takže pěkné 4 hvězdičky.____Z tohohle filmu se budu vzpamatovávat ještě hodně dlouho… ()
Veskrze pesimistický film, který vznikl jako portrét zoufalé a zubožené společnosti v době velké hospodářské krize, zatímco dnes působí v první řadě jako tvrdá satira na zvrhlé reality shows, jejichž cílem je pro povrchní pobavení diváků udělat ze soutěžících naprosté trosky (duševně i tělesně) a všehoschopné idioty. Konec je možná malinko nucený a účelový, ale i tak výstižně poukazuje na absurdní kontrast mezi nezákonným projevem lidské sounáležitosti a zcela legální soutěží, která je v jádru amorální a nelidská. __ Fun fact: Mladou těhotnou soutěžící hraje budoucí paní McClaneová. :-) 85 % ()
Galerie (37)
Photo © Cinerama Releasing

Zajímavosti (8)
- Režisér Sydney Pollack dal herečke Jane Fonda volnú ruku pri nakladaní s jej postavou. Zo začiatku úlohu odmietla, prehováral ju aj partner Roger Vadim, ktorý mal knižnú predlohu v obľube. (classic)
- Sydney Pollack vzal do ruky kameru, nasadil si brusle a natočil záběry všech párů uhánějících dokola v 10ti minutovém limitu. (HellFire)
- Barbara Parkins odmítla nabídku na roli. (HellFire)
Reklama