Československo,
1963, 88 min
Režie:
Jindřich PolákKamera:
Jan KališHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Zdeněk Štěpánek, Radovan Lukavský, Dana Medřická, Miroslav Macháček, František Smolík, Jiří Vršťala, Svatava Hubeňáková, Otto Lackovič, Jaroslav Mareš (více)Obsahy(1)
Je 2. polovina 22. století a kosmická loď Ikarie XB 1 putuje k Alfě Centauri za průzkumem mimozemských forem života. Její posádka, složená z vědeckých kapacit různých oborů, je daleko od sluneční soustavy vystavena neznámým, nepředstavitelným hrozbám. Ale veze si s sebou i řadu svých všedních lidských starostí a radostí. (NFA)
(více)Zajímavosti (45)
- Jindřich Polák přijel do hudebního studia, kde se nahrávala hudba k filmu, a čekal, jak byl zvyklý, velký symfonický orchestr. Když však nakoukl do studia, seděla tam jedna violončelistka, která hrála tři tóny stále dokola. Režiséra to vyděsilo, ale ukázalo se, že jedná o nahrávání denervující hudební smyčky k vypjatým částem filmu. (sator)
- Martina Ťapáka (Petr Kubeš) namluvil Bohumil Bezouška, Jozefa Adamoviče (Zdeněk Lorenc) namluvil Ivo Palec, hlas palubního počítače namluvil Bohumil Švarc, komentář namluvil Zdeněk Štěpánek. (ilclassico)
- Režisér Stanley Kubrick využil Ikárii jako odrazový můstek pro dnes již legendární snímek 2001: Vesmírná Odysea (1968). (Spinelion)
- Film byl v roce 2016 vybrán jako první zástupce české kinematografie do sekce Classics mezinárodního filmového festivalu ve francouzském Cannes. V této sekci jsou promítány snímky velkých tvůrců světové kinematografie. (ČSFD)
- Součástí obsazení je také Olga Schoberová, která se ve filmu pouze mihne ve scéně v jídelně zcela vzadu. (Dr. Hawkeye)
- Film je na točen v anamorfickém formátu Cinemascope 2.35 : 1, což je zvlášť patrné při panoramování kamery, kde se obraz na krajích vodorovně výrazně zplošťuje. O poměru vypovídají i záběry u typických anamorfických lensflérů (odlescích v objektivu). (Hawaj)
- U filmu sbíral zkušenosti také režisér Hynek Bočan, který zde působil jako pomocný režisér. (mchnk)
- Jistý americký nadšenec sci-fi adresoval autoru filmového plakátu Theodoru Rotreklovi dopis, ve kterém se mimo jiné ptá, zda se Rotrekl nepodílí na designu a výzkumu NASA. (messiah)
-
Pracovní názvy scénáře byly Stříbrná kometa a Za dvě stě let koncem června.
(messiah)
- Plakát k filmu vytvořil slavný československý ilustrátor sci-fi románů Theodor Rotrekl. (messiah)
- V roce 2010 nahrál jeden z nejznámějších českých rapperů James Cole skladbu "XB1", která vyšla na albu producenta Lukase Skunkwalkera 20120 a ve které se objevuje spousta úryvku a hlavně téma právě z tohoto filmu. (hendrich6)
- Podle filmu byl pojmenován český magazín zaměřený na sci-fi - Ikarie, který se později přejmenoval na XB1 (sharik002)
- Ke konci filmu vyvrcholil konflikt mezi režisérem Jindřichem Polákem a Radovanem Lukavským, který často vznášel požadavky na úpravy dialogů a scén. (kowalski)
- Scéna, při které leze člen posádky ve skafandru šachtou, se natáčela uvnitř vysílače Cukrák. (kowalski)
- Film získal Zlatou kosmickou loď na Mezinárodním filmovém vědeckofantastickém festivalu v Terstu v r. 1963. (M.B)
- Nákladné dekorace velkorysých interiérů kosmického korábu byly využity i v souběžně natáčeném dětském filmu Klaun Ferdinand a raketa. (hippyman)
- Časť dialógov a obrazových scén a zrejme aj celkovú inspiráciu filmom využil vo svojej skladbe a videoklipe Richard Müller - Banket (Ľudia 20. storočia). (shuster)
- Spoločnosť American Pictures International, ktorá vytvorila anglicky hovorenú verziu, tvorcom i hercom podivne upravila mená. Americkí diváci čítali v titulkoch Dana Meredith (Dana Medřická), Irene Kova (Irena Kačírková), Rodney Lucas (Radovan Lukavský), Otto Lack (Otto Lackovič) či Rudolph Dial (Rudolf Deyl). Autor scenára Pavel Juráček sa premenil na Paula Jurišta a režisér Jindřich Polák dostal meno Jack Pollack. (Raccoon.city)
- Honoráre scenáristu Pavla Juráčeka a režiséra Jindřicha Poláka boli rovnaké a činili 25 tisíc Kčs pre každého bez tantiem. (Raccoon.city)
- Film sa mal pôvodne natáčať na farebný materiál, ale pre CinemaScope vhodný Kodak bol tak drahý, že by jeho nákup ešte viac navýšil už beztak vtedy vysoký rozpočet 6 miliónov Kčs. Farebná Agfa, kameramanmi prezývaná Aqua (podľa typického azúrového nádychu), zas kvôli veľkému zrnu a farebnej nestálosti pre CinemaScope vhodná nebola. Preto nakoniec natočili snímku na čiernobiely materiál. (BlueNeon81)