Režie:
Pedro AlmodóvarScénář:
Pedro AlmodóvarKamera:
Ángel Luis FernándezHudba:
Bernardo BonezziHrají:
Assumpta Serna, Antonio Banderas, Carmen Maura, Eusebio Poncela, Julieta Serrano, Chus Lampreave, Jaime Chávarri, Verónica Forqué, Agustín Almodóvar (více)Obsahy(2)
Bývalý špičkový matador Diego Montes vede v Madridu školu pro toreadory. Zabíjení v aréně mu chybí, tak moc, že tuto posedlost a vášeň obrací do vztahu k ženám. Diegův žák Ángel (Antonio Banderas) je citlivá duše vychovávaná matkou, náboženskou fanatičkou. Aby dokázal svému učiteli mužnost, pokusí se Ángel znásilnit Diegovu snoubenku. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (1)
Recenze (55)
V tomto díle jsem Almódovara hledal s velkými obtížemi. Samozřejmě je to dáno stářím, přeci jen už je to nějaký pátek, co Matador vznikl. Mohu to brát jako režisérův pokus hledat sebe sama. U postav jde vášeň a šílenství ruku v ruce už teď, ovšem autorské vyjádření je poněkud kulhavé, nevyvážené. Poněkud rozvleklá střední část filmu a nerozvinutá, najednou se zjevivší mystická linka kazí dojem z jinak intenzivně znepokojujícího úvodu a závěru. Tyto části jsou naopak ku neprospěchu díla zbytečně krátké, tudíž je obtížné hodnotit film jen podle výtečného scénáře. Co se týče herců, jedinou výtku mám vůči Banderasovi. Bolely mne z něj oči, uši, všechno. Slabších 70% ()
Opět klasický Almodovar. Nebál se už v 80. tých letech natočit film o hodně zvláštních sexuálních praktikách a dá se řici, že tak trošku přeběhl dobu. V 80. tých letech tyhle filmy od Almodovara vzbudily poprask, ale v dnešní době už i tohle je pro lidi co mají rádi úchylné filmy málo. Tentokrát mě zklamal herecký výkon Antonia Banderase. Příběh na Almodovara je taky docela prostý a jednoduchý. ()
Mam rad podivinske, blaznive filmy, ktore sa vyhybaju normalnemu vyvoju - ten mi naopak nahana hrozu, lebo stale si myslim, ze normalny vyvoj mali povedzme Verbal - ten mi nahana hrozu tiez. Kazdopadne ciry art, cize opat nieco pre artove hnedopichy jaxom ja. Viem, ze Almodovar tocil aj uchylne veci ako Zakon Touhy, ktory este okomentujem, lebo som to uz videl. Jak spomina troufalka , film zacina hnusnou uchylarnou , chlap masturbuje, a namiesto porna pozera zvratene vrazdy zien. Banderas mal u Almodovara domov, este predtym nez siel do Hollywoodu, hodne hral v jeho filmoch. Kazdopadne Almodovar konecne dospel, film ma slusne tempo, vyborne dialogy, Almodovar stlacil svoje uchylky na minimum, to sa mi tiez paci a rezisersky jakz -takz na urovni.,. Ovsem, taky Karlos Saura je u mna stale vyssie, nanho ani Almodovar nema . 84 % ()
Provokatívny, no predovšetkým svieži a svojsky zábavný šibal Almodóvar v perfektnej kondičke. Ako inak, štipľavý žánrový guláš- od drámy, krimi cez melodrámu, psychologický film, komédiu či divadelnú tragédiu a ďalšie žánre, čo existujú a Almodóvar s večným apetítom ich načína, a čo presahujú môj mladý rámec poznania :). Pritom to má citeľný mýtický podtón : hlavný hrdina- slávny matador = heroická postava, so smrťou spätá ex- povolaním matadora i svojím vlastným prirodzením, po ďalšie- všadeprítomný motív zápasu. Niektoré zábery zas navodzujú dojem rozprávkovosti, čo bude nepochybne súvisieť s nadprirodzenými linkami Matadora. Áno, takéto divné hybridy neprodukuje hocikto, zato zaručene pán Almodóvar. Korida ako búrlivá metafora vzťahu. Opakovaná zámena mužských a ženských rolí: Diego vs. Maria- býk vs. matador- raz dráždi jeden , v zápätí je dráždený, ešte aj v poslednej spoločnej scéne sa role premenia... Pekné vzťahové trojuholníky: 1. Ángel- Diego- Maria: Ángel- precitlivený, správa sa iracionálne, obeť- poznačený ťažkou autoritatívnou výchovou bigotnje matky, dobrák- za prečin cíti vinu, Diego a Maria- chladnokrvní zločinci vraždiaci pre nič len rozkoš, vzrušenie, inteligentní, analytickí (kontrast), 2. Eva- Diego- Maria: Eva- vrúcne milujúca, predstavuje životodarný cit, Maria- zobrazuje chladnú, cieľavedomú vášeň, navyše skazonosnú, obe sú však ochotné obetovať pre Diega čokoľvek a necítia strach. Motívy nadprirodzenosti- fatálnosť ich vzťahu, a zároveň ich osobností, Ángelovo jasnovidectvo, kvetinárkino veštenie... Štylizované dialógy: chuťovka 1: „Prestať zabíjať bolo pre mňa ako prestať žiť.“ „Vy muži si myslíte, že zabíjanie je zločin. My ženy sa na to tak nedívame. Preto každý vrah má v sebe niečo ženské.“ „A každá vrahyňa niečo mužské.“ chuťovka 2: „Odkedy som ťa stretol, nemôžem spať.“ „Ani ja nemôžem spávať.“ „A pokiaľ nespíš, ani nežiješ.“ „Nemyslím, že budem ešte spať, pokiaľ ty budeš žiť.“ „Budem žiť, pokiaľ si ty nažive.“ Presvedčivé, hravé výkony na vášnivom čele s predstaviteľmi Diega, Marie a Evy. Áno a pravdaže vizuálna prepracovanosť: strhujúce obrazové kompozície, ku ktorým prispievajú i skvelé pohrávanie s farbami, výtvarnosť interiérov, fantastická práca s priestormi a usmerňovanie hercov v priestore, už obľúbené pohľady cez rôzne štruktúry (kúpeľňové dvere, mreže...), vizuálne i myšlienkovo výrečné kostýmy, šikovná kamera... Takže ak vás nepopudí drsný úvod, ktorý u Almodóvara rozhodne nebýva len na to, aby šokoval, môžte zažiť niečo ozaj moc fajnové! ()
Láska a smrt, sex a násilí - dvě strany téže mince. "Matador" je příběhem několika více či méně zvrácených či vyšinutých lidí, ovládaných vášněmi jež vřou pod slupkou zdánlivé normálnosti a občas vybuchnou aby ničily a zabíjely. Almodóvar za pomoci nápadité práce s hudbou a barvami od začátku buduje znepokojivou, působivou atmosféru, která spolu s vlastní zápletkou řadí tento film mezi nejoriginálnější snímky 80. let. ()
Galerie (18)
Zajímavosti (4)
- Film, ktorý Maria a Diego pozerajú v kine, je Duel in the Sun z roku 1946. (Fabrinka)
Reklama