Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sedmnáctiletá Bára (A. Kameníková) je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče (L. Žáčková, V. Javorský) už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec (J. Hájek). Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Recenze (79)

Candida 

všechny recenze uživatele

Přestože jsem byla apriori hodně skeptická a třeba Ańa Geislerová mi jako Božena Němcová vůbec neseděla, po prvním dílu jsem si názor poněkud poopravila... například pro postavy Josefa Němce, Johana Pankla a dr. Čejky měli realizátoři šťastnou ruku ve výběru herců - výborně obsazeno! Anna Kameníková mne příjemně překvapila, ale Linda Rybová jako kněžna Zaháňská ?? Ani náhodou! ...A ještě jednu drobnou výtku - vyjmenovává se, kam všude se Němcovi stěhovali, ale nevšimla jsem si, že by byla zmíněna Polná! A přitom měla zásadní význam pro vztah Boženy Němcové k české literatuře! Za to body mínus! ... Ještě si počkám na Boženu v podání Ani Geislerové... ()

mrtvej pes 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Z prvního dílu rozpaky. Oceňuju kostýmy, starovenkovské prostředí atd., bohužel ale při pohledu na scény vidím spíš umění rozdrobené na jednotlivá řemesla, než abych tleskala celku. Scénář totiž nabere spád až ke konci. Přestože chápu volbu soustředit se na Boženu z úhlu intimního, jako na děvče a ženu, a to zejména zde, ze začátku jejího života, kdy k literatuře přistupuje jako konzument a ne její tvůrce, dělá to její příběh zbytečně monotónní, ochuzený. Stopáž je dlouhá a omílá stále to samé - jak Boženu všichni chtějí a jak na to ona doplácí. Ano, ze zdrojů víme, že už i dvanáctileté/čtrnáctileté jí nápadníci nadbíhali, proto nesouhlasím se zdejšími komentáři, že to z ní dělá "Mary Sue". Byla prostě pěkná. Seriálová Božena tyto romantické výpady ale až nepochopitelně podporuje, chlapům řekne ne až na úplně poslední chvíli a do té doby rozjitřuje jejich úsilí. Na jednu stranu ji tedy máme vnímat jako proto-feministku, která ví o chlapech své a stojí si za vlastními hodnotami, na stranu druhou ji vidíme nesmyslně padat do chlapských pastí a zahrávat si s vícero muži najednou. Až se sama sebe ptám, co tím režisérka a dvě scénáristky - všechny ženy - chtěly vlastně říct. Uniká mi něco, nebo to jen narativně nezvládly? Chtěly ukázat pointu a vzápětí si ji podlomily pod nohama, nebo nejsem dostatečný intelektuál? Nebo to intelektualizuju až moc? Zatím tedy průměr až lehký nadprůměr, uvidíme, co dál. ()

Reklama

Garch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

1. část) Anna Kameníková mě vždy příjemně překvapila. Umí se pro roli opravdu proměnit. a Boženou se dostala na špičku, mezi top filmové herečky, kde po mnoho let vládne Aňa. Dlouhý film Božena jsem si nechal odležet, až byla nálada. O to víc si užívám dobře adaptované předlohy, která mnohým z diváků pozmění pohled na zidealizovanou "Barunku". PS PS Četli jste Babičku, v rámci povinné četby? Vážně? ;-) ()

zdeny99 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Čekal jsem feministicky laděný film. Ostatně 19. století a život Boženy Němcové k tomu vybízí. Ovšem v kontextu celého prvního dílu je to doslova filmová příručka pro feministky, kterou si bude immervére furt a všude pouštět a neustále o ní tlachat. Ten, kdo psal tento scénář jim šel doslova na ruku. Především scény, kdy Josef Němec jde žádat o ruku Boženu, tedy sedmnáctiletou Báru, a její rodiče mu vykládají, že bude vařit, starat se o domácnost a prej čte jen po práci. Nakonec Němce spíše zaujala tou četbou a hrou na klavír než upečenými buchtami. Vylitím oleje do ohně musela být ovšem pro feministky scéna, kdy Němec poznal, že Božena nechce děti. Sice mu řekla, že chce, ale později. Dialog o tom, že on jí bude určovat, kdy mu porodí dítě a ptá se jí, zda zná povinnosti manželky, jsou přímo psány pro feministky, aby si mohli brát muže do huby. Bohužel už u toho není dopsáno, že takhle to zřejmě bylo před necelými 200 lety. Rozhodně z pohledu doby mi tam stejně nesedí to, když Božena odpovídala Němcovi na otázku, proč psát česky, když češtinou mluví jen čeledíni a služky, a ty i stejně neumí číst a psát.... Tou dobou už byla dávno zavedena povinná školní docházka, takže jak bysme měli tomuto feministickému paskvilu věřit. Na celém tomto díle anebo spíše prvním díle oceňuji pouze dobové kostýmy, reálně se tvářící kulisy, překrásné exteriéry a dokonalou kameru. S Geislerovou bude třeba líp, ale ani ona příšerně napsaný scénář nezachrání. [114. hodnocení, 4. komentář, 64%] ()

Aquila 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Neočekávaně se u nás po dlouhé době povedl historický seriál, kde funguje příběh, dobře zahrané hlavní postavy (Kameníková a Hájek) i dramaturgie. Na Českou televizi až překvapivé po pimprlových dílech jako Mattoni a podobně. Zatím to vypadá na důstojnou poctu jedné z českých velikánek. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (1)

  • Ve scéně, kdy jsou Barbora (Aňa Geislerová) a Josef (Jan Hájek) oddáváni, pronáší kněz slova: „Hunc vestrum consensum,“ která následují bezprostředně po slibu. Tato modlitba je však obsažena až v liturgii svatby po II. vatikánském koncilu, tedy až po roce 1970. V tehdejším ritu bezprostředně po slibu následovala slova „Quod Deus coniúngit, homo non séparet“, další slova byla pronášena v národním jazyce. (Thanoris)

Reklama

Reklama