Režie:
Robert RedfordKamera:
John BaileyHudba:
Marvin HamlischHrají:
Donald Sutherland, Mary Tyler Moore, Judd Hirsch, Timothy Hutton, M. Emmet Walsh, Elizabeth McGovern, Dinah Manoff, Adam Baldwin, Fredric Lehne (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Komorní příběh tří lidí, kteří se přestali slyšet. Režijní debut Roberta Redforda vyznamenaný čtyřmi Oscary. Komorní příběh jedné zdánlivě „docela obyčejné“ středostavovské finančně zajištěné rodiny vypráví o komunikaci a schopnosti slyšet své nejbližší. Dospívající Conrad žije pod dohledem korektního a spravedlivého otce, daňového poradce Calvina Jarretta, a své vždy pečlivě upravené a spořádané matky Beth. Proč tedy dojde k jeho nervovému selhání a téměř zhroucení? Kde vlastně začalo trauma, které s chlapcem postupně na svých sezeních rozkrývá otcem doporučený psychiatr? Conradův těžký pocit viny pramení z rodinné tragedie, skládající se před divákem střípek po střípku z jeho výpovědi. Tragedie však může odkrýt i nové a dosud nepoznané emoce. Právě tak se může proměnit jedna docela obyčejná rodina. Režijní debut Roberta Redforda, který vznikl podle románu Judith Guestové, je zároveň hereckým koncertem Donalda Sutherlanda, Mary Tyler Mooreové a Timothyho Huttona. V roce 1981 si odnesl celkem čtyři Oscary za nejlepší film, režii, scénář adaptovaný z jiného média a mužský herecký výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (188)
Překvapivě silné a působivé drama o vnitřní rekonvalescenci jedné rodiny. Nevím, jestli to je přímo na Oscary, nicméně Obyčejní lidé splňují veškeré mé představy o kvalitním psychologickém dramatu. Navíc v rámci toho, že se jedná o Redfordovu režijní prvotinu, je film bravurně zvládnutý po všech jeho stránkách. 8/10 ()
85%. Excelentní konstrukce rozkladu rodinných, společenských i individuálních vztahů po emocionálně silně traumatické události, která se vyprávěním nesnaží být ničím víc, než obyčejnou povídkou o obyčejných lidech, avšak v jádru působivého scénáře skrývá silný psychologický rozbor tabuizovaných vzorců, o kterých se nikdy nemluví, natož aby se prožívaly; a ono to funguje. Empatie čiší ze všech stran, ze všech scén i postav, perfektní výkony zde podávají herci v čele se skvělým Donaldem Sutherlandem, kterého jsem potud z nepochopitelných důvodů spíše přehlížel; myslím, že po Ordinary People měřítka upravím. Kontextové vnímání rozmanitých vzorců chování tří hlavních postav, jejich motivace a proměny vzájemných pocitů, zavánějící zdánlivým pocitem nutnosti držet se stereotypních paradigmat, do sebe zapadají, jako by jejich vývoj psal sám život; zoufalství navazující na minulé události a gradace iluzorního pocitu viny na vás jako diváka dopadá jako rosa na trávník; překvapivost některých momentů, stejně jako reakce postav na ně berou dech. Aby také ne, Alvin Sargent své nesporné scenáristické kvality prokázal už sedm let zpátky v Paper Moon a zde, ve vrcholné formě, předal "zelenáči" Robertu Redfordovi žezlo, které se zdálo býti obrovským soustem, leč ten jej zvládl s talentem sobě vlastním a vznikl z toho pro mě osobně zatím jeden z nejlepších režisérských debutů vůbec a zásadní snímek s překvapivě osvobozujícím závěrem, jehož psychologické dopady by měly být otevřeny všem. Špičková záležitost. ()
Už poněkud starší film, ale scénáristicky velmi povedený. Škoda jen, že ten příběhový potenciál není víc využitý. Vše se tak točí kolem jednoho kluka, který má v hlavě zmatek ohledně smrti svého bráchy a vztahu se svou matkou. O něco zajímavější mi však přišel vztah tatínka s maminkou. Mohlo se to lépe prolínat, aby dostaly prostor obě linie. Film je to nepochybně dobrý, navíc s netypickým koncem, ale mohl být ještě o třídu lepší. To mi nikdo nevymluví. 75% ()
,,ĽUDÍ BY SI NEMAL OBDIVOVAŤ. RISKUJEŠ, ŽE ŤA SKLAMÚ." __ Tak tento film dokázal v oscarovom súboji poraziť dve čiernobiele legendy, filmy radiace sa medzi najlepšie počiny kinematografie - ,,Zúriaceho býka" a ,,Slonieho muža"? Je to obyčajný film a okrem toho je v mnohých smeroch nehorázne nudný. Nemá prakticky žiaden poriadny dej a keď som si po hodine začal vravieť, že už by mohol byť koniec, všetko ešte bolo len vo svojej polovici. Je to uslzené, sentimentálne, patetické, bez poriadneho vyvrcholenia, pritom sa len stačí vyplakať, vyobýmať, vypustiť trochu pary, potľapkať po pleci a zase je všetko v poriadku. Na toto je treba dve hodiny? Jediné čo tu uznávam je, že scenár vyplavuje pozadie tejto ,,tragédie" postupne, čiže divák hneď nevie, čo sa rieši. No napr. Timothy Hutton povie, že neverí v Boha, pritom sa mu scenárista nebojí vložiť do úst vetu: ,,Ach Bože, ja by som tak rád..." a Judd Hirsch ako psychológ je so svojimi radami až neuveriteľne všeobecný (Sny ťa môžu desiť...). Okrem toho nerozumiem ako mohol Timothy Hutton dostať Oscara za vedľajšiu úlohu, keď sa pritom celý dej točí okolo neho a jeho hlavným, a najdôležitejším predstaviteľom. Na de Nira alebo Hurta samozrejme nemá. Veľmi slabé 3*. (909. hodnotenie, 79. komentár k filmu) ()
Hlavní otázka filmu zní: Kdo je silnější – ten, kdo prožívá emoce, nebo ten, kdo se jim vyhýbá? Celá moderní civilizace je o tom umět se vyhnout emocím. Podle toho ta civilizace vypadá. Necítí-li totiž člověk reálnou bolest, necítí ani skutečnou radost. ___ Poslední čtvrthodina filmu nezachraňuje jeho mdlý dlouhý zbytek. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (16)
- Ve scéně, kdy Conrad (Timothy Hutton) volá Karen (Dinah Mannof), si můžeme všimnout, že na stole leží kniha "Pán prstenů: Návrat krále". (Gypaetus)
- Otec Timothy Huttona, herec Jim Hutton, zomrel ešte pred natáčaním filmu. Timothy neskôr povedal, že nevyužíval smútok zo straty otca pre depresie jeho postavy vo filme. (fishki)
- Robert Redford sa rozhodol film natočiť, pretože mu pripomínal spôsoby v jeho rodine. (fishki)
Reklama