Režie:
Robert RedfordKamera:
John BaileyHudba:
Marvin HamlischHrají:
Donald Sutherland, Mary Tyler Moore, Judd Hirsch, Timothy Hutton, M. Emmet Walsh, Elizabeth McGovern, Dinah Manoff, Adam Baldwin, Fredric Lehne (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Komorní příběh tří lidí, kteří se přestali slyšet. Režijní debut Roberta Redforda vyznamenaný čtyřmi Oscary. Komorní příběh jedné zdánlivě „docela obyčejné“ středostavovské finančně zajištěné rodiny vypráví o komunikaci a schopnosti slyšet své nejbližší. Dospívající Conrad žije pod dohledem korektního a spravedlivého otce, daňového poradce Calvina Jarretta, a své vždy pečlivě upravené a spořádané matky Beth. Proč tedy dojde k jeho nervovému selhání a téměř zhroucení? Kde vlastně začalo trauma, které s chlapcem postupně na svých sezeních rozkrývá otcem doporučený psychiatr? Conradův těžký pocit viny pramení z rodinné tragedie, skládající se před divákem střípek po střípku z jeho výpovědi. Tragedie však může odkrýt i nové a dosud nepoznané emoce. Právě tak se může proměnit jedna docela obyčejná rodina. Režijní debut Roberta Redforda, který vznikl podle románu Judith Guestové, je zároveň hereckým koncertem Donalda Sutherlanda, Mary Tyler Mooreové a Timothyho Huttona. V roce 1981 si odnesl celkem čtyři Oscary za nejlepší film, režii, scénář adaptovaný z jiného média a mužský herecký výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (188)
Obyčajní ľudia sú neobyčajní v tom, ako sú obyčajní. Ach jaj, to je klišé. Ale sedí to. Film nerozoberá žiadnu extra zápletku, iba rieši problémy, s ktorými sa stretávajú bežní "obyčajní ľudia" a možno aj niečo naviac. Veľmi kvalitný, psychologický, civilný film, ktorý môže niekomu pripadať trochu akademický a dá sa nazvať americkým artom, lenže ja takéto škatuľky nemám rád. Film ma zaujal a to je jediný relevantný fakt. Tí, ktorí režijného Redforda nepoznajú, budú prekvapení intimitou tohto filmu. ()
Filmů o smrti dítěte už bylo natočeno hodně, ale Redfordův neobyčejný režijní debut patří asi mezi ty nejlepší. Mrazivé psychologické drama o tom, jaký rozklad v rodinných vztazích taková ztráta způsobí. Kromě výborně napsaných dialogů mu v tom hlavně pomáhají herecké výkony - zvláště Mary Tyler Moore v roli manipulativní, chladné a egoistické matky si budu pamatovat ještě hodně dlouho. Je to drásavé, je to smutné, ale na konci to na mě přece jenom dýchlo závanem naděje. ()
Pro někoho možná příliš rozvleklé a nudné (tři postavy, neustálé dialogy, žádný děj), pro mě ale sympaticky křehké rodinné drama, jeden z nejlepších filmů v tomto žánru. Zasloužený Oscar pro Timothyho Huttona, který se i přes svůj nízký věk (19) s náročnou rolí popral výborně, a ještě více zasloužený Oscar za scénář. Dialogy zní hodně přirozeně, nešustí papírem, jednání postav je logické - divák ví, o co jim jde. Vše se odehrává v drobných nuancích, není nám to vpáleno prvoplánově. Zafungovala tu jakási tvůrčí upřímnost. Zrovna nedávno jsem viděl Cenu za něžnost, jiný oscarový hit - rodinné drama - a to mě vůbec neoslovilo, protože příliš tlačilo na pilu. Zde se tvůrcům podařilo udržet se v mezích přirozenosti. Hezký film. ()
Hodně zajímavý pohled do života obyčejné americké rodiny, která zažívá velmi špatné období. Donald Sutherland podává další ze svých skvělých výkonů, Mary Tyler Moore, kterou jsem do té doby ani neznal, předvedl nejspíš svůj životní výkon a Timothy Hutton održel za svůj bezvadný výkon Oscara. Judd Hirsch se svým výkonem také určitě neztratil. Ovšem nejlepší výkon se neodehrává před kamerou, nýbrž za kamerou! Robert Redford si na svůj režijní debut vybral hodně těžké sousto, které zvládl na jedničku. Všechny čtyři obdržené Oscary jsou v naprosto správných rukou. Mohu kazdému jen doporučit, protože ty dvě hodiny u toho stojí strávit.... ()
Hluboký a nekompromisní ponor do bolesti, kterou každý zvládáme po svém a jinak. Vstoupí-li něco takového pak do jinak soudržné rodiny, je podrobena zkoušce, na kterou se nelze v žádném případě připravit. Obyčejný a poklidný začátek pak prakticky nenapovídá, co diváka v dalším průběhu čeká. Nevnímáte-li tedy až hrozivý zjev syna v podání Timothyho Huttona. Redford pak postupně odkrývá váček plný bolesti, aby jej v závěru nemilosrdně rozřízl a své protagonisty v jeho obsahu nechá bez smilování vykoupat a muž, žena a dítě očištěni od veškeré přetvářky a sebeklamu stojí tváří tvář zejména sami sobě. Katarze nikoliv filmová, ale vlastně osobní a skutečná. Láska zfilmována natolik upřímně a bez jakéhokoliv patosu, až to bere u srdce. Pětihvězdičkový zážitek, který jen tak nevyprchá a asi zase jednou zreviduju svou filmovou topku. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (16)
- Mary Tyler Moore, nominovaná na Oscara za Nejlepší herečku v hlavní roli, odehrála ve filmu méně minut, než Timothy Hutton, vítěz mužské vedlejší role. (D3VIL)
- Ve scéně, kdy Conrad (Timothy Hutton) volá Karen (Dinah Mannof), si můžeme všimnout, že na stole leží kniha "Pán prstenů: Návrat krále". (Gypaetus)
- Calvin (Donald Sutherland) a Beth (Mary Tyler Moore) navštíví na začátku filmu divadelní hru s názvem "Same Time, Next Year", která se v roce 1978 dočkala filmové adaptace jako snímek Příští rok ve stejnou dobu v hlavní rolích s Alanem Aldou a Ellen Burstyn. (JendaT)
Reklama