Francie,
1937, 114 min
Režie:
Jean RenoirKamera:
Christian MatrasHudba:
Joseph KosmaHrají:
Jean Gabin, Dita Parlo, Pierre Fresnay, Erich von Stroheim, Gaston Modot, Marcel Dalio, Jacques Becker, Jean Dasté, Julien Carette, Claude Vernier (více)Obsahy(1)
Dva francoužští důstojníci, kapitán de Boieldieu (Pierre Fresnay) a poručík Maréchal (Jean Gabin), jsou sestřeleni nad bojovou linií nepřítele a posláni do zajateckého tábora. Tam díky vzájemnému porozumění s ostatními vězni pomáhají budovat tajný podzemní východ. Osud je k nim však nemilosrdný. Den před plánovaným útěkem dochází k přesunu zajatců. Hlavní myšlenkou Renoirova snímku je víra v dorozumění lidí různých národů, ras a vyznání. (caligari)
(více)Zajímavosti (22)
Riverdale - Kapitola 9: Velká iluze (2017) (epizoda) (S01E09)
- Epizoda je nazvaná podle filmu La Grande Illusion (1937). (riza-do)
Richard Eyre
- V roce 2022 se zúčastnil slavné ankety, kterou každých deset let připravuje britský časopis Sight and Sound. Přední světoví odborníci v ní sestavují žebříček stovky nejlepších filmů všech dob. Richard Eyre dal své hlasy těmto deseti snímkům: Velká iluze (1937), Příběh z Tokia (1953), Strom na dřeváky (1978), Oči bez tváře (1960), Andrej Rublev (1966), Někdo to rád horké (1959), Barry Lyndon (1975), Kmotr (1972), Mafiáni (1990), Fanny a Alexander (1982). (NIRO)
Siréna od Mississippi (1969)
- François Truffaut odkazuje na několik filmů Jeana Renoira. Film začíná úryvkem z filmu Marseillaisa (1938), momentem, kdy se Švýcarská garda v Tuilerijském paláci váhavě sbratří s Národní gardou. Le Crime de monsieur Lange (1936) je evokován ve chvíli, kdy postava Jeana-Paula Belmonda říká postavě Catherine Deneuve, že jde do kina na Arizona Jima, postavu vytvořenou Amédée Langem (René Lefèvre) a hlavní rys nového časopisu, který vytvořilo družstvo zaměstnanců nakladatelství Batala. A konečně závěrečný záběr filmu je přímým odkazem na záběr z filmu La Grande Illusion z roku 1937. (classic)
Příliš dlouhé zásnuby (2004)
- Keď sa Mathilde (Audrey Tautou) pýta jej strýka alebo tety na osud Manecha (Gaspard Ulliel), odpovedá, že ho možno Nemci držia zajatého, potom unikol a stretol nemeckú ženu s veľkými prsiami. Toto by mohlo byť odkaz na film Veľká ilúzia (1937) alebo na La cuisine au beurre (1963). (Pat.Ko)
Jiří Menzel
- Na své začátky coby filmového diváka vzpomínal: "Nebyl jsem moc velkej filmovej fanda. V padesátých letech tady nebyly žádné filmové kluby, jenom pár nadšenců zorganizovalo promítání filmů z filmového archivu. Každý čtvrtek večer v Kinu mladých v Klimentské ulici. Tady jsem poprvé viděl Intoleranci, Občana Kanea, Zrzka, Pepé le Moko, Dovženkovu Zemi, Děti ráje, filmy Chaplinovy a Clairovy, Ejzenštejnův Křižník Potěmkin. Bylo to v době, kdy jsem toho moc nevěděl, ale moje hlava i srdce byly otevřené a tyhle filmy mi řekly všechno, co jsem potřeboval o filmu vědět. Jeden z těch večerů byl věnovaný Renoirovi a před Velkou iluzí běžel krátký snímek Výlet do přírody. Tenhle film rozsvítil mou hlavu jako lampu na plyn, mohu-li citovat klasika. Spolu s filmem Soví řeka patří k absolutní špičce mého diváckého žebříčku. Film, i ten zvukový, nemá být nic jiného než vyprávěním v obrazech. Vedle těch dvou filmečků mi připadají současné filmy většinou spíš užvaněné a ukodrcané." (NIRO)
Bílý ráj (2022)
- Guillaume Renusson sa pri tvorbe podľa vlastných slov inšpiroval filmami ako: Nevyhnutné zabíjanie (2010), Dersu Uzala (1975), Gerry (2002), Veľká ilúzia (1937), Veľké ticho (1968), Revenant (2015) a Jazero (2008). (Arsenal83)
Hugo a jeho velký objev (2011)
- V první scéně s jezevčíky je možné v pozadí slyšet stejnou píseň, kterou poslouchá postava Jeana Gabina na začátku filmu Velká iluze (1937). (Mr.Hudson)